علیاکبر سلطانی در گفتوگو با خبرنگار سرمایه ایرانی، اظهار کرد: در حوزه حملونقل ریلی با توجه به اجرای خط یک مترو در دوره پنجم بخشی از تونل خط یک مترو به طول ۱۰ کیلومتر اجرا شده بود که در دوره شورای ششم مابقی فاز یک خط مترو به طول دو کیلومتر تکمیل و سه ایستگاه از هشت ایستگاه فاز یک نیز کامل شد که امیدوارم در دهه فجر مسافرگیری در این سه ایستگاه انجام شود.
وی افزود: خط دو متروی شیراز جنوب این کلانشهر را به شمال و سپس به سمت شرق آن متصل کرده است و لوپ ریلی خطوط را تکمیل میکند، در هفته حملونقل شیراز فاز دوم خط دو آغاز شد و این فاز به طول ۵۷ کیلومتر با ارزش بالغ بر ۶,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) با پنج ایستگاه کلید خورد.
رئیسکمیسیون حملونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بر اساس تعهد قرارگاه ظرف مدت ۳۰ ماه باید کل عملیات اجرای تونل و سه ایستگاه تکمیل شود، ادامه داد: علاوه بر آن تکمیل پنج ایستگاه فاز یک خط دو تا پایان سال ۱۴۰۲ با ارزش ریالی بالغ بر ۳,۵۰۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه انجام خواهد شد که امیدوارم این پروژه سال آینده به شهروندان شیرازی تحویل داده شود.
وی تصریح کرد: همزمان با افتتاح خط دو، اجرای خط سه مترو حدفاصل بخش میانی شهر شیراز به سمت غرب که یکی از اولویتهای طرح جامع است، آغاز خواهد شد. همچنین در تلاش هستیم با اجرای بخشی از خط چهار مترو نسبت به ارائه خدمات به گردشگران و زائران حرم مطهر احمدبنموسی تسهیلگری سفر را انجام دهیم.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: اقدامات عمرانی و تأمین ۱۸ رام قطار در طول دوره شورای ششم بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که امیدواریم با حمایت دولت و تخصیص اوراق مشارکت مناسب جهت اجرای حداقل دو خط موازی با هم در متروی شیراز شاهد توسعه هرچه سریعتر این خطوط ریلی به منظور حفظ هوای پاک و ارائه حملونقل ایمن، آسان، سریع و کمهزینه برای شهروندان شیرازی باشیم.
وی با بیان اینکه در سال با توجه به طرح جامع حملونقل محدوده ترافیک تعیین و طرح lEZ به صورت عملیاتی اجرا خواهد شد، گفت: اجرای طرح محدوده ترافیکی مرکز شهر و ساماندهی خودروها با اعمال طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی شهر راهگشای ترافیک خواهد بود که امیدواریم در سال جاری این اقدامات به پاکسازی هوای شهر کمک کند.
سلطانی ادامه داد: هزینهکرد در حوزه حملونقل عمومی بهمنظور کمک به حملونقل شهری و داشتن هوای پاک در شهری همچون شیراز که به صورت دشت در میان کوهها مستقر شده است، از ضروریات لاینفک توسعه شهری است که جهت تحقق آن حمایت دولت با ارائه خدمات مشارکتی جهت خرید ناوگان اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و تأمین واگنهای مورد نیاز خطوط مترو بر اساس تعداد خطهای فعال هر شهر همچنین تخصیص اعتبار به منظور اوراق مشارکت در طرحهای عمرانی با محوریت حملونقل عمومی از ضروریات توسعه حملونقل در کلان شهرها است. این موضوع در دولتهای قبل با بیمهری زیاد مواجه شد و عقبماندگی زیادی را در تأمین مایحتاج ناوگان حملونقل ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه توجه به حملونقل برقی با استفاده از ونها، تاکسیهای برقی یا مدهای مختلف ریلی در صورت حمایت دولتها محقق میشود، خاطرنشان کرد: تأیید ایجاد چهار خط BRT از سوی طرح جامع حملونقل میتواند در توسعه خطوط حملونقل عمومی شهر شیراز مؤثر باشد که امیدواریم در دوره مدیریت شهری ششم حداقل یک خط آن عملیاتی شود.
منبع خبر : ایمنا