نماد سایت پایگاه خبری سرمایه ایرانی

باز شدن دروازه اوراسیا و عضویت در شانگهای و بریکس

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، ایران با داشتن موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد در تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب، همواره به‌عنوان یکی از کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل بین‌المللی شناخته شده است، دولت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با رویکردی راهبردی و تحولی، این موقعیت را به‌خوبی شناسایی کرد و ترانزیت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را در ردیف اولویت‌های کلان کشور قرار داد و این رویکرد نه‌تنها منجر به رشد چشمگیر ترانزیت کالا از خاک کشور شد، بلکه باعث شکوفایی چشمگیری در زیرساخت‌های کلیدی نیز گردید.

در دوران دولت شهید رئیسی، پروژه‌های مهم حمل‌ونقلی که سال‌ها درگیر مشکلات متعددی بودند، به مرحله بهره‌برداری رسیدند، از جمله، طرح راه‌آهن سنندج که سال‌ها معطل مانده بود، با پیگیری‌های این دولت به اتمام رسید و به شبکه حمل‌ونقل کشور پیوست و همچنین عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-آستارا که حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شمال-جنوب را کامل می‌کند، با تسریع فرآیندها شروع شد و به عنوان یکی از پروژه‌های ملی مورد توجه قرار گرفت.

نگاه دولت شهید رئیسی در حوزه ترانزیت تنها محدود به نقش‌های داخلی نبوده، بلکه شامل دیپلماسی ترانزیتی و همکاری با کشورهای بزرگی همچون چین، هند و روسیه بوده است و این همکاری‌ها باعث تسهیل مبادلات چند صد میلیارد دلاری و همچنین عضویت ایران در سازمان‌های چندجانبه مانند شانگهای و بریکس شد. حتی باز شدن «دروازه اوراسیا» برای ۹۸ کالای ایرانی نیز از دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی این دولت به‌شمار می‌رود.

سهم برجسته دولت شهید رئیسی در گسترش حمل‌ونقل بین‌المللی

محمد مهدی کریمی، کارشناس ترانزیت اندیشکده حمل‌ونقل ایران در گفت و گو با خبرنگار سرمایه ایرانی اظهار کرد: موقعیت ترانزیتی ایران، همواره به عنوان یکی از کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین مسیرهای ترانزیتی در جهت‌های مختلف شناخته می‌شود، ایران از طریق مرزهای خاکی یا آبی با پانزده کشور همسایه است که سبب شده در تسهیل مبادلات چند هزار میلیارد دلاری منطقه و فرامنطقه، از موقعیتی بی نظیر نسبت به سایر کشورها برخوردار باشد.

وی افزود: ایران با موقعیت جغرافیای مناسبی (در میانه تلاقی کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب) که در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی دارد، می‌تواند از فرصت ایجادشده استفاده و نقشی پررنگ را در حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی ایفا کند.

کارشناس ترانزیت اندیشکده حمل‌ونقل ایران تصریح کرد: در حال حاضر کریدورهای ترانزیتی به عرصه جنگ کریدوری تبدیل شده است و همه کشورها به‌دنبال اختصاص سهم قابل‌توجهی در این کریدورها هستند.

کریمی ادامه داد: نقش مؤثر کریدورها در شکل‌دهی معادلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی موجب شده که ایجاد و بهره برداری از کریدورها به یکی از اصلی ترین موضوعات همکاری کشورهای ذینفع و هم‌سو تبدیل شود.

وی بیان کرد: این موضوعات در منظومه نگاه راهبردی دولت سیزدهم قرار گرفت و کریدورها را به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی رئیس جمهور تعریف شد و در برنامه هفتم توسعه برای این موضوعات سرفصل جدیدی باز کردند و دستیابی به ۴۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از هر دو کریدور اصلی گذرنده از ایران را هدف‌گذاری کردند.

کارشناس ترانزیت اندیشکده حمل‌ونقل ایران افزود: در این میان برای توسعه تجارت و ترانزیت، دیپلماسی ترانزیتی در دستور کار قرار گرفت که شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان دوشادوش یکدیگر این موضوع را در سفرهای خارجی و دیدار با سران کشورها مطرح کردند و نشانه آن عضویت ایران به سازمان‌های همکاری چندجانبه از جمله شانگهای و بریکس است که سنگ‌بنای جدیدی در تجارت خارجی کشور بنا کرد.

کریمی تاکید کرد: حتی دروازه اوراسیا (روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان) که به تازگی به روی ۹۸ کالای ایرانی باز شد، جزو همین دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی این دولت بوده است.

باز شدن دروازه اوراسیا و عضویت در شانگهای و بریکس

وی ادامه داد: با این حال ترانزیت در حدود ۱۰۰۰ روز ریاست جمهوری شهید رئیسی به ثمر نشست و رکوردهای ترانزیتی کشور در این بازه زمانی شکسته شدند.

کارشناس ترانزیت اندیشکده حمل‌ونقل ایران خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته، ترانزیت کالا از خاک ایران رشدی قابل‌توجه و پیوسته داشته است به طوری که از تناژ ۵.۵۱ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶.۳۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ و در سال ۱۴۰۳ به ۲۲ میلیون تن رسید.

کریمی ادامه داد: رکورد تاریخ ترانزیت کشور که در سال گذشته با ۲۲ میلیون تن زده شد، میوه‌ی اقدامات و نگاه راهبردی شهید رئیسی و بها دادن وی به جوانان اندیشه‌ورز این حوزه بوده است.

به گزارش سرمایه ایرانی، دولت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با شناسایی ظرفیت‌های استثنایی ایران در حوزه ترانزیت و کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل، رویکردی راهبردی و بلندمدت نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و گسترش همکاری‌های بین‌المللی داشت. این دولت توانست با احیای پروژه‌های معطل، شتاب بخشیدن به طرح‌های ملی و همچنین توسعه «دیپلماسی ترانزیتی»، جایگاه ایران را در نقشه ترانزیت منطقه‌ای و جهانی تقویت کند. فعالیت‌هایی چون تکمیل طرح راه‌آهن سنندج و آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن رشت–آستارا نشان از تعهد جدی این دولت به توسعه زیرساخت‌های کلیدی دارد.

همکاری با کشورهای بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله چین، هند و روسیه، عضویت در سازمان‌های چندجانبه مانند شانگهای و بریکس و باز شدن دروازه اوراسیا برای صادرات ۹۸ کالای ایرانی، از دیگر دستاوردهای مهم این دولت در حوزه ترانزیت محسوب می‌شود. این اقدامات ضمن تسهیل مبادلات چندصد میلیارد دلاری، زمینه لازم برای افزایش سهم ایران در کریدورهای بین‌المللی ترانزیتی را فراهم کرد و موقعیت کشور را از یک کشور گذری به یک بازیگر فعال در این حوزه تبدیل کرد.

رشد چشمگیر ترانزیت کالا از ۵.۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۲۲ میلیون تن در سال ۱۴۰۳، نشان‌دهنده موفقیت دولت شهید رئیسی در تحقق اهداف راهبردی خود در حوزه ترانزیت است. این رشد نه تنها زیربنای اقتصاد مقاومتی را تقویت کرد، بلکه فرصت‌های قابل‌توجهی برای اشتغال‌آفرینی، توسعه مناطق مرزی و افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور فراهم کرد. همچنان که کارشناسان عقیده دارند، این توفیق حاصل توجه به برنامه‌ریزی بلندمدت، همراهی جوانان متخصص و مدیریت هوشمندانه در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک بوده است.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل