به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی، نهمین نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت از ۲۱ شهریور آغاز به کار کرده و قرار است تا هفته اول مهر ماه نیز ادامه داشته باشد، این نمایشگاه با همکاری مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی و مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، قم، یزد، تبریز و اهواز به صورت همزمان برگزار میشود.
مجمع نوشت افزار ایران نوشت از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین تشکلهای فرهنگی حوزه کودک و نوجوان شناخته میشود، نمایشگاه ایران نوشت طی هشت دوره برگزاری، توانسته با استقبال چند صد هزارنفری مردم به عنوان نمایشگاه ملی نوشت افزار ایرانی شناخته شده و باعث تقویت فرهنگ استفاده از نوشت افزارهای ایرانی و بومی در بین دانش آموزان و خانوادهها شده است، به طوری که برخی از بازدیدهای نمایشگاه فقط با هدف خرید طرحهای منقوش ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان انجام میشود.
علاوه بر آن بازدید مسئولان و فعالان فرهنگی از نمایشگاه، آن را به اتفاقی جریان ساز در سطح محصولات کودک و نوجوان در کشور تبدیل کرده است؛، امسال نیز نهمین دوره این نمایشگاه در سال ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۲۰۰ تولیدکننده برتر نوشت افزار ایرانی و ارائه آخرین محصولات آنها در حال برگزاری است.
از همین رو تصمیم گرفتم نه به عنوان خبرنگار بلکه به عنوان یک بازدید کننده به نمایشگاه ایران نوشت اصفهان در گلستان شهدا بروم تا علاوه بر دیدن آخرین محصولات تولیدی ساخت داخل نظر مردم درباره قیمت و محصولات را با کمی پرس و جو به دست آورم.
هنوز کمی به ساعت چهار بعد از ظهر و شروع به کار نمایشگاه باقی مانده است، اما تعدادی دانشآموز که در مقاطع دبستان تا دبیرستان مشغول تحصیلاند، پشت درهای بسته نمایشگاه ایستادهاند تا در لحظات اولیه بازگشایی نمایشگاه و پیش از آنکه رنگها و طرحهای دلخواهشان تمام شود بتوانند نوشت افزار مورد نظر خود را خریداری کنند. سال اولیها هم به همراه پدر و مادرهایشان منتظر آغاز به کار نمایشگاهاند.
دربهای نمایشگاه با تأخیر چند دقیقهای باز شد و آنهایی که پشت در بودند خود را به قفسهها رساندند و براساس فهرست کاغذی و یا یادداشتهای تلفن همراه خود آن یکی یکی به سراغ قفسهها و محصولات میرفتند.
با نزدیک شدن ساعت به ۵ بعد از ظهر بر تعداد خریداران اضافهتر شد، با این تفاوت که علاوه بر بچه مدرسهایها، حالا دانشجوها نیز در میان خریداران بودند، قفسه دفتر، جامدادی، کلاسور و خودکار از سایر بخشها شلوغ تر بود، این کالاها بیشتر در طول سال مصرف میشود اما نمیتوان از تأثیر رنگ و طرحهای جدید در جلب مخاطب نیز غافل ماند.
هر غرفه بر اساس طرح و نوع محصول مخاطب خاص خود را جذب کرده بود، غرفه مداد رنگی، آبرنگ و ظرف غذا برای بچههای مهدکودکی دنیای دیگری داشت، گویی قرار بود سختترین انتخابهای عمرشان را انجام دهند، پدر و مادرها نیز سعی میکردند آنکه قیمتش مناسبتر است را انتخاب کنند و از آن طرف کودکان به سراغ اجناسی میرفتند که نسبت به بقیه طرح و رنگ جالبتری دارد.
به سراغ یکی از کارکنان این نمایشگاه رفتم تا از زبان او وضعیت نمایشگاه را بشنوم.
یک مسئول نمایشگاه ایران نوشت به خبرنگار سرمایه ایرانی، میگوید: روز اول نمایشگاه تنها یک صندوق دار داشتیم و با توجه به استقبال قابل توجه مردم، اکنون بیش از سه نفر در قسمت صندوق مشغول به فعالیت هستند.
وی اضافه میکند: در روز اول نمایشگاه مردم بیشتر معطل میشدند، اما با افزایش تعداد صندوقداران و راهاندازی سامانه سرعت کار بالاتر رفته است.
پس از صحبت با او به انتهای سالن رفتم و سراغ مسئول برگزاری نمایشگاه ایران نوشت را از صندوق دار گرفتم و او به مردی اشاره کرد که سمت راست سالن ایستاده بود، شاید این از خوش اقبالی من بود که مجبور نبودم یکی دو ساعت صبر کنم تا او به سالن بیاید.
بیش از ۹۵ درصد کالاها ایرانی است
مهدی کلانتری، عضو هیئت مدیره نوشت افزار ایران نوشت در گفتگویی، میگوید: نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی برای ششمین سال متوالی است که در اصفهان برگزار میشود و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ تولید کننده ایرانی محصولاتشان را در این نمایشگاه عرضه میکنند.
وی اضافه میکند: از مداد و خودکار تا کیف و اقلام دیگر در نمایشگاه عرضه میشود که حدود ۹۵ درصد این کالاها کاملاً ایرانی است و مابقی محصولاتی است که نمونه داخلی آن هنوز تولید نشده است.
عضو هیئت مدیره نوشت افزار ایران نوشت خاطر نشان میکند: در محصولاتی که در نمایشگاه ایران نوشت عرضه میشود بر دو جنبه ساخت ایران و همچنین اینکه طرح روی جلد آن از الگوهای ایرانی اسلامی، استفاده شده باشد، تاکید شده است.
عرضه نوشت افزار ۲۰ درصد زیر قیمت بازار
کلانتری میگوید: محصولات این نمایشگاه تقریباً نیازهای اصلی یک دانشآموز و یا دانشجو را پوشش میدهد و سعی شد کالاهای نمایشگاه حداقل ۲۰ درصد زیر قیمت بازار ایران نوشت عرضه شود.
وی تاکید میکند: استقبال از نمایشگاه قابل توجه بوده زیرا مردم به کالای ایرانی علاقه مندند و در صورتی که این کالاها عرضه شود آنها مایل به خرید هستند.
در ادامه بازدید چندساعتی از نمایشگاه ایران نوشت اصفهان تصمیم گرفتم نظر خانوادهها و دانش آموزانی را که خریدشان کامل شده بود و میخواستند از نمایشگاه خارج شوند را جویا شوم، بنابراین به سمت درب خروجی رفتم و با تعدادی از آنها گفتگو کردم.
به سراغ اولین خانواده که از نمایشگاه خارج شد رفتم و از پدر خانواده که معمولاً بیشتر در جریان حساب و کتاب است سوالاتی پرسیدم.
وی میگوید: قیمتهای این نمایشگاه تقریباً ۵۰ درصد زیر قیمت بازار است، برای مثال دفتر ۱۰۰ برگ در حدود ۷۰ هزار تومان در فروشگاههای دیگر عرضه میشود در حالی که اینجا ۴۵ هزار تومان آنرا خریداری کردیم.
این خریدار اضافه میکند: کیفیت محصولات که خریداری کردیم به نظر خوب است، اما کمبودها و نواقصی هنوز دیده میشود. برای مثال برخی از جنسهایی را که به دنبال آن بودیم را نتوانستیم پیدا کنیم و در قسمت صندوق هم به دلیل مشکل سیستمی کمی معطل شدیم.
محمدی میگوید: اگر قرار است محصولات ایرانی نشان داده شود باید در بهترین شرایط ممکن عرضه صورت بگیرد تا مخاطب جذب خرید محصولات ساخت داخل شوند.
قیمتها ۲۰ درصد پایینتر از بازار بود
به سراغ خریدار دوم رفتم که به نظر میرسد دانشآموز است و به تنهایی برای خرید آمده است.
این بانوی جوان میگوید: قیمتها در مقایسه با بازار بهتر بود و حداقل ۲۰ درصد پایینتر از بازار به فروش میرسید، همچنین کیفیت محصولاتی مانند خودکار و خمیر بازی را پیش از این خریداری کرده بودم و از آنها راضی بودم.
وی اضافه میکند: قیمتها نسبت به سایر فروشگاهها بهتر بود مثلاً دفترچهای که بیرون ۳۰ هزار تومان خریده بودم ۱۹ هزار تومان عرضه میشد. خدمت دهی عوامل نمایشگاه نیز راضی کننده بود، اما اینکه محصولات ایرانی است انگیزهای بود تا اینکه از اینجا خرید کنم.
تولیدکنندگان داخلی تخفیف بیشتری در نظر بگیرند
این بار به سراغ خانوادهای رفتم که انگار کمی دلخور به نظر میرسیدند. علت را پدر خانواده جویا شدم که میگوید: در مجموع تنوع محصول و قیمتهای نمایشگاه مناسب بود،؛اما برای برخی محصولات مانند مداد رنگی و کیف باید تخفیف بیشتری وجود داشته باشد و تولیدکنندگان باید حمایت بیشتری از مصرف کننده کنند.
وی اضافه میکند: با دیدن تبلیغ این نمایشگاه تصمیم گرفتیم علاوه بر اینکه یک محصول ایرانی میخریم، زمانی که دخترم این نوشت افزارها را به مدرسه میرود به نوعی تشویقی باشد برای دیگر همکلاسیهایش تا آنها نیز به خرید کالاهای ترغیب شوند.
در مجموع میشود رضایت را در خانوادههایی که در نمایشگاه حاضر بودند دید، علاوه بر اینکه آنها یک کالای با تخفیف خریداری میکردند که نقش و نگارش از الگوها و طرحهای ایرانی بهره گرفته است و میتوان رضایت از اینکه با خرید حتی یک کالای کوچک و به ظاهر کم اهمیت مانند خودکار، چرخ کارخانههای ایرانی را این بار با دست خودشان میچرخاندند را در چشمان مردم دید.
گزارش از مهران اسماعیلی؛ خبرنگار اقتصادی سرمایه ایرانی
منبع خبر : ایمنا