به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، در سالهای اخیر نظارت بر بازار و عملکرد مسکن یکی از مهمترین دغدغههای دولت و مردم بوده است، در این زمینه دولت سیزدهم با ارائه سامانه خودنویس توانسته است نظارت خود را بر این بازار بیشتر کند.
سامانه خودنویس با هدف ثبت قراردادهای ملکی و در نتیجه جلوگیری از هرگونه فرار مالیاتی، کنترل قیمت و پیشگیری از هر نوع سوءاستفاده در قراردادهای اجاره و خرید و فروش راهاندازی شده است، که دو طرف قرارداد در اجارهنامه از جمله موجر و مستأجر، همچنین مشاورین املاک دارای پنلهای مختلفی در سامانه خودنویس بوده است که با مراجعه به آن میتوانند قرارداد خود را ایجاد و ثبت کنند و از صحت جزئیات آن مطمئن شوند، همچنین امکان دریافت کد رهگیری از سایت خودنویس امکانپذیر است و به این وسیله از بسیاری از سوءاستفادهها جلوگیری میشود.
بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تمام قراردادهای خرید و فروش، پیشفروش، رهن و اجاره املاک مسکونی و غیرمسکونی باید در سامانه ثبت شود که این سامانه کمک بسیاری به دولت برای رصد و نظرات بهتر بر بازار مسکن خواهد کرد.
علیرضا مهلی، نماینده وزارت راه و شهرسازی در کار گروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستقلات کشور در گفتگویی اظهار میکند: مطابق با دومین مصوبه هفتمین جلسه شورای عالی مسکن و با دستور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، کار گروه تنظیم بازار املاک کشور از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ کار خود را در خصوص ساماندهی بنگاه معاملات املاک آغاز کرد.
وی اضافه میکند: ساماندهی بنگاه معاملات املاک کشور یکی از مؤلفههای مهم است، عدم درج نرخ نامه، نداشتن پروانه کسب، عدم صدور کد رهگیری و استفاده از مبایعهنامه یا اجارهنامههای دستی و عدم صدور کد رهگیری عمده تخلفات بنگاه معاملات املاک کشور است که در بازرسیها و گشتهای مشترکی که در سراسر کشور و استان تهران صورت گرفت شناسایی شده است
نماینده وزارت راه و شهرسازی در کار گروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستقلات کشور ادامه میدهد: مردم هنگام مراجعه به بنگاه معاملات املاک باید به نکاتی از قبیل داشتن پروانه کسب و نرخنامه واحد صنفی توجهی داشته باشند و تنها به بودن یک مغازه و یا تابلو بنگاه معاملات املاک بسنده نکنند، از دیگر نکاتی که مردم هنگام عقد قرار داد باید به آن توجه داشته باشند این است که حتماً از مقدار مبلغ و حق کمسیون دریافتی آگاه باشند و خود نیز میزان مبلغ پرداختی را محاسبه کنند تا سوداگری و گرانفروشی صورت نگیرد.
دریافت نکردن کد رهگیری مساوی است با مشمول شدن مالیات بر خانههای خالی
مهلی در ادامه میگوید: کار گروه تنظیم بازار املاک و مستقلات کشور گشتهای مشترکی با حضور بازرسان اتاق اصناف، صنعت و معدن، پلیس اماکن و تعزیرات حکومتی در زمینه بررسی مبایعهنامه بنگاههای معاملات املاک کشور انجام میدهند و با بررسی مبایعهنامه و اجارهنامهها که از مهمترین اقداماتی است مردم باید در زمان عقد قرار داد با در یافت کد رهگیری انجام دهند چرا که برخلاف شایعههای رایج در بین مردم در صورت دریافت نکردن کد رهگیری صاحب خانه مشمول پرداخت مالیات بر خانههای خالی خواهد شد.
وی عنوان میکند: رایگان شدن سامانه خودنویس در خصوص عقد قرار داد، دریافت کد رهگیری و بدون پرداخت حق کمسیون برای موجر و مستأجر از نویدهای خوبی است که با همکاری دولت، وزارت راه و شهرسازی و پیگیریهای مستمر وزیر مربوطه از ۲۲ بهمن امسال در دولت سیزدهم اتفاق افتاد است.
در پایان نماینده وزارت راه و شهرسازی در کار گروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستقلات کشور متذکر میشود: حتماً مردم عزیز این نکته را در نظر داشته باشند برای آنکه در گیر آسیب خانههای خالی نشوند لازم است که هنگام عقد قرار داد کد رهگیری مبایعهنامه را دریافت کنند.
پلمپ ۹ هزار واحد صنفی ملکی
فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در گفتوگو با خبر نگار سرمایه ایرانی اظهار میکند: دولت از سال گذشته در غالب بحث کارگروه تنظیم بازار املاک و مستقلات طرحهای تحت عنوان گشت ویژه برای مشاورین املاک با همکاری تعزیرات و اصناف راهاندازی کرد است که تا کنون نزدیک به ۹ هزار مشاور املاک به دلیل نداشتن مجوز کسب، تخلفات صنفی و دریافت کمسیون اضافی پلمپ شدهاند.
وی اضافه میکند: اتحادیهها در این حوزه نقش بسیار مهمی دارند که متأسفانه بهدلیل تأمین مالی اتحادیها از سوی اصناف با آنکه ممکن است درصد زیادی نباشد اما همان مقدار برای اتحادیهها منافع بسیاری ایجاد میکند و به همین خاطر با آنها برخورد نمیکنند، از این جهت لازم است که وزارت مسکن به عنوان بخش متولی در کنار طرحهای نهضت ملی و ساخت مسکن بازار را نیز کنترل کند.
مشاورین املاک عامل تأثیر گذار بر بازار مسکن
کارشناس مسکن میگوید: از عوامل مؤثر در بازار مسکن مشاورین املاک هستند که کار گروه تشکیل شده در حال حاضر پیگیر موارد عنوان شده هستند؛ در روزهای اخیر وزارت مسکن طرحی را در قالب سامانه خودنویس رو نمایی کرده است که مطابق آن مالک و مستأجر که یکدیگر را از روی برنامهها شناسای و پیدا میکنند بدون مراجعه به مشاور املاک قرار خود را ثبت و کد رهگیری را نیز دریافت کنند این امکان در گذشته فراهم نبوده و با مراجعه حضوری به مشاورین املاک برای عقد قرار داد و دریافت کد رهگیری و پرداخت حق کمسیون که هزینه بسیاری هم داشت انجام میشد.
ایلاتی ادامه میدهد: در حال حاضر دولت با راهاندازی برنامه خودنویس توانسته است علاوه بر رفع مشکلات پرداخت هزینه و یا حق کمسیون مورد عقد قرار داد را رایگان کند، موجر و مستأجر با مراجعه به سایت و ثبت قرار خود به صورت رایگان کد رهگیری را نیز دریافت خواهند کرد.
امکان رتبهبندی املاکیها دراینده
وی اضافه میکند: برنامه خودنویس در دو فاز ثبت قرار داد بین موجر و مستأجر و خرید و فروش طراحی شده است که در حال حاضر فاز اول در دسترس است و فاز دوم که ثبت قرارداد است در آینده راه اندازی خواهد شد، در ادامه برنامه خودنویس موضوع رتبه بندی مشاورین املاک است، چراکه مراجعین از رتبه، میزان رضایت و تخلفات مشاورین املاک بیخبر هستند.
کارشناس مسکن ادامه میدهد: معامله مسکن یکی از مهمترین معاملات افراد است که با ثبت اطلاعات و رتبهبندی مشاورین املاک میتوانیم مردم را در انتخاب بهتر و ایمنتر راهنمایی کنیم، سامانه خودنویس با همکاری سامانه نوین اصناف علاوه بر آنکه وضعیت انتقال پروانه پروانه کسب مشاورین املاک را در اختیار مردم میگذارد آنها نیز میتوانند نظرات و امتیازات خود را در سامانه ثبت کنند.
ایلاتی میگوید: با نصب بارکد بر درب مشاورین املاک مردم قبل از مراجعه به آن میتوانند میزان رضایت، رتبه و عملکرد املاکی را مشاهده و تصمیمگیری کنند که این موضوع همکاری خود مردم را میطلب تا بتوانیم در آینده رتبهبندی را نیز اعمال کنیم.
به گزارش سرمایه ایرانی، بازار مسکن یکی از پر چالشترین و مهمترین مسائل روز کشور است به همین دلیل دولت سعی بر عادلانه بودن آن با نظارتهای دقیقتر مانند راهاندازی سامانه خودنویس بوده است، اما باید این را متذکر شد که هر طرحی نیازمند همکاری و مشارکت خود مردم است، امید داریم با برنامهریزیهای درست و کارشناسی شده هر روز شاهد بهبود این بازار و نوید بخش خبرهای خوب همچون راگان شدن عقد قرار داد بین موجر و مستأجر باشیم.
منبع خبر : ایمنا