نماد سایت پایگاه خبری سرمایه ایرانی

عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم در نگاهی گذرا

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، در دوران مسئولیت شهید سید ابراهیم رئیسی، دولت با محوریت بهبود وضعیت معیشت مردم و تقویت تولید داخلی گام‌های قابل توجهی برداشت. در این مدت، پروژه‌های متعددی در حوزه‌های عمرانی، اقتصادی و اجتماعی کلید خورد که بسیاری از آنها نقش مهمی در رفع مشکلات بلندمدت و توسعه زیرساخت‌ها ایفا کردند. دولت شهید رئیسی با فعال کردن تمامی پروژه‌های کریدوری، تحقق خدمات بزرگی در عرصه مسکن، ترانزیت، رفع نقاط حادثه‌خیز، حل مشکلات جابجایی کالا، احداث فرودگاه ۳۵ میلیونی و گذرگاه‌های مرزی داشت. همچنین، عملکرد این دولت در حوزه اقتصاد منجر به رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت در سال ۱۴۰۰ شد که این رشد از منفی ۰.۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۳.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید.

در استان بوشهر نیز ۳۹۱ پروژه اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۱۹ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان و ۱۶۳ میلیارد و ۲۲ میلیون یورو در سه سال دولت شهید افتتاح یا آغاز به کار شدند. همچنین، طی یک سال گذشته بیش از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در سطح کشور بهره‌برداری شد که این اقدامات در حوزه‌های رشد اقتصادی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و مدیریت بازار پول قابل توجه بود. این اقدامات نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کرد، بلکه زمینه را برای توسعه پایدارتر و منسجم‌تر در آینده فراهم کرد.

عملکرد دولت سیزدهم در شرایط اقتصادی دشوار

موسی شهبازی قیاسی، دبیر پیشین کمیسیون اقتصادی دولت سیزدهم در گفت و گو با خبرنگار سرمایه ایرانی اظهار کرد: در بررسی واقعی عملکرد دولت سیزدهم، باید ابتدا وضعیت اقتصادی کشور در زمان انتقال قدرت به این دولت مورد توجه قرار گیرد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا متغیرهای اقتصادی در پایان دولت دوازدهم شامل تورم‌های بالا، سرمایه‌گذاری منفی، رشد اقتصادی نزدیک به نیم درصد، کسری بودجه قابل توجه و سایر شاخص‌های نامطلوب بود.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت که دهه نود دهه‌ای از دست رفته برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود و این وضعیت به دولت سیزدهم منتقل شد و با این حال، دولت شهید رئیسی با انجام اقدامات و برنامه‌های مختلف، موفق به بهبود نسبی در شاخص‌های اقتصادی شد، از جمله این دستاوردها می‌توان به افزایش متوسط نرخ رشد اقتصادی حدود ۴.۵ درصد، خروج سرمایه‌گذاری از حالت منفی، افزایش نرخ تشکیل سرمایه ثابت، بهبود محیط کسب و کار و تسهیل فرآیندهای مربوط به مجوزهای کسب و کار اشاره کرد.

دبیر پیشین کمیسیون اقتصادی دولت سیزدهم تصریح کرد: ابلاغ قانون درگاه ملی مجوزها و پیگیری جدی این موضوع از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، تحولی جدی در حوزه صدور مجوزها رقم زد و این اقدامات ضمن بهبود شرایط کسب و کار، به مدیریت بهتر بودجه کشور نیز کمک کرد.

شهبازی قیاسی با اشاره به اصلاحات فرایندی در اقتصاد تاکید کرد: دستاوردهای مهم دولت سیزدهم، اصلاحات فرایندی در اقتصاد بود؛ از جمله تشکیل حساب واحد خزانه که به انضباط مالی و بودجه‌ای کشور کمک کرد و همچنین، برنامه‌ریزی و عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها نسبت به قبل مدون‌تر و بهتر شد.

وی ادامه داد: در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری نیز، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکی از بهبود این شاخص در دوره دولت سیزدهم به‌ویژه دو سال اول دارد. این بهبود ادراک مثبتی از سوی سرمایه‌گذاران نسبت به محیط کسب و کار و اقتصاد کشور ایجاد کرد. همچنین، مدیریت نوسانات نرخ ارز از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد ثبات اقتصادی بود، البته لازم به ذکر است که نوسانات شدید نرخ ارز حتی در صورت پایین بودن، می‌تواند به ضرر اقتصاد کشور باشد. دولت موفق شد افزایش‌های نرخ ارز را به‌صورت مدیریت شده و بدون ایجاد شوک اعمال کند.

دبیر پیشین کمیسیون اقتصادی دولت سیزدهم با اشاره به دستاوردهای بزرگ در حوزه دیپلماسی بیان کرد: محور دیگری که عملکرد برجسته‌ای در دولت سیزدهم داشت، ارتباطات دیپلماسی اقتصادی بود، ایران نمی‌تواند در تعاملات بین‌المللی غایب باشد و این امر از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت سیزدهم موفق به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و سپس در گروه بریکس شد و این دو عضویت به عنوان دستاوردهای بزرگ در حوزه دیپلماسی اقتصادی مطرح هستند.

عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم در نگاهی گذرا

شهبازی قیاسی افزود: عضویت ایران در گروه بریکس به‌ویژه اهمیت خاصی داشت. با وجود تحریم‌های گسترده، ایران توانست با دفاع از موقعیت اقتصادی و ظرفیت‌های موجود خود، عضویت خود را در این گروه به تصویب برساند. این موفقیت نتیجه دیپلماسی هوشمندانه و پشتکار دولت شهید رئیسی بود.

وی عنوان کرد: در مجموع، دولت سیزدهم با برنامه‌ها، اقدامات و پروژه‌های متعددی که در دستور کار داشت، توانست حرکتی جدی در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور ایجاد کند و این امر ناشی از روحیه پرکاری، جدیت و نگاه جهادی رئیس جمهور و کابینه‌اش بود.

دبیر پیشین کمیسیون اقتصادی دولت سیزدهم ادامه داد: به عنوان کسی که در کمیسیون اقتصادی دولت حضور داشتم، می‌توانم شاهد باشد که حجم آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در مقایسه با دولت قبل دو برابر شده بود و همچنین، پیگیری مستمر از سوی رئیس جمهور و معاونانش برای حل مسائل بین‌دستگاهی و اجرای پروژه‌های کلان اقتصادی، از ویژگی‌های برجسته این دولت بود.

شهبازی قیاسی عنوان کرد: لازم است تاکید شود که اقتصاد ایران دارای چالش‌های ساختاری و مزمنی است که رفع آن‌ها نیازمند زمان و برنامه‌ریزی بلندمدت است و این چالش‌ها نمی‌توانند تنها در چند سال و با اقدامات کوتاه‌مدت حل شوند. اما با وجود تمام این محدودیت‌ها، دولت سیزدهم موفق به بهبود چشمگیری در برخی شاخص‌های کلیدی شد، کاهش بیکاری به بهترین سطح در سال‌های اخیر، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی، بهبود محیط کسب و کار و توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی و مجموع این اقدامات و دستاوردها نشان‌دهنده تلاش‌های جدی و پرکاری دولت سیزدهم در شرایط بسیار دشوار اقتصادی است.

به گزارش سرمایه ایرانی، دولت سیزدهم با مسئولیت‌پذیری شهید سید ابراهیم رئیسی در شرایط اقتصادی بسیار دشواری قرار گرفت که نتیجه تورم بالا، سرمایه‌گذاری منفی، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و کسری بودجه‌های گسترده در دولت قبل بود. با این حال، این دولت با برنامه‌ریزی‌های استحکام‌بخش و تمرکز بر تولید داخلی، موفق به دستیابی به رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) از منفی ۰.۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۳.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ شد و همچنین، سرمایه‌گذاری از حالت منفی خارج شد و نرخ تشکیل سرمایه ثابت افزایش پیدا کرد و این دستاوردها نشان از توانمندی دولت در مدیریت کلان اقتصادی و ایجاد ثبات نسبی در شرایط تحریمی دارد.

یکی از برجسته‌ترین اقدامات دولت شهید رئیسی، توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی بود، در طی یک سال، بیش از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در سطح کشور به بهره‌برداری رسید، که شامل احداث فرودگاه‌ها، گذرگاه‌های مرزی، رفع نقاط حادثه‌خیز و پروژه‌های مسکن بود و در استان بوشهر نیز ۳۹۱ پروژه اقتصادی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان آغاز یا تکمیل شد، این اقدامات نه تنها به اشتغال‌زایی کمک کرد، بلکه زمینه را برای توسعه پایدار در مناطق محروم فراهم کرد.

دولت سیزدهم با اصلاحات ساختاری در مدیریت مالی و اداری به انضباط بودجه‌ای دست پیدا کرده بود و تشکیل حساب واحد خزانه، ابلاغ قانون درگاه ملی مجوزها و بهبود محیط کسب و کار از جمله این اصلاحات بود که ضمن تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری، کارایی دستگاه‌های اجرایی را افزایش داد، همچنین، مدیریت نوسانات نرخ ارز به‌صورت کنترل‌شده و ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری باعث ایجاد اعتماد نسبی در بازار شد.

در حوزه بین‌الملل، دولت شهید رئیسی با تقویت دیپلماسی اقتصادی، توانست ایران را به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس درآورد. این دستاورد در شرایط تحریمی نشان‌دهنده توانایی ایران در حفظ موقعیت ژئوپلیتیکی و گسترش روابط اقتصادی بود. با این حال، چالش‌هایی مانند تورم بالا و وابستگی به درآمدهای نفتی همچنان وجود داشت. در مجموع، دولت سیزدهم با تلاش جهادی و برنامه‌های بلندمدت، گام‌هایی محکم در جهت بازسازی اقتصاد کشور برداشت، اما نیازمند تداوم این رویکردها در آینده است.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل