خبرگزاری سرمایه ایرانی؛ امیرحسین علیزاده، کارشناس بازار خودرو و فرد مورد تأیید فولکس واگن و تویوتا در ایران در یادداشتی اختصاصی به خبرگزاری سرمایه ایرانی نوشت:
بحث خصوصیسازی خودروسازان چند سالی است که مطرح شده است. در این مورد باید بگوییم سیاستگذار باید در این حوزه بازنگری کلی انجام دهد. سهام مستقیم دولت در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو پنج درصد است اما بهدلیل واگذاری سهام این خودروسازها بهشرکتهای زیر مجموعه حالا دولت بهصورت غیرمستقیم ۴۰ درصد سایپا و ۲۵ درصد ایرانخودرو را بهواسطه این شیوه سهامداری تودرتو، به خود اختصاص داده است.
در فرایند خصوصیسازی واقعی، احراز صلاحیتها از نظر فنی، شفافیت در واگذاری، حذف قیمتهای دستوری، زیان انباشته خودروسازان و … باید در روند خصوصیسازی مورد توجه قرار بگیرد.
مشکلات نقدینگی در خودروسازان و بدهکاری به قطعهسازان نشان میدهد ضلع سوم این مثلث یعنی سیستم بانکی باید وارد چرخه شود تا همسو با خودروسازان، زیرساختهای لازم برای خروج از بحران تولید مهیا کند. در واقع خصوصیسازی باید بعد از این مرحله انجام شود تا بتوان پیشبینی روشنی از آینده این صنعت داشته باشیم.
دولت بهجای تاکید بر قیمت تمام شده محصول نهایی، بایستی کل زنجیره تولید را از نظر قیمت و کیفیت پایش کند تا محصول نهایی برای خودروساز بهصرفه باشد همچنین دولت با توجه به نقش حاکمیتی که دارد باید در بحثهای قیمتگذاری دستوری، همافزایی با سایر صنایع، بحثهای گمرکی و بانکی پیش از خصوصیسازی به همراستایی و شفافیت برسد.
برای جلوگیری از تکرار تجارب قبلی در خصوصیسازی، دولت با همفکری جوامع دانشگاهی و اصحاب فن بهدنبال بهترین راهحل باشند البته بهنظر میرسد که اصل کار مدیریت خصوصی است.
مدیریت خصوصی باید به دور از بازیهای سیاسی، حرکتهای اتوبوسی به سمتی برود تا با انتخاب افراد متخصص بر روی سودآوری و افزایش ظرفیتهای تولیدی تمرکز داشته باشد.
منبع خبر : ایمنا