افزایش ۲۰۰ مگاواتی مصرف برق طی هفته گذشته در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، محمد مرادی صبح امروز _سه شنبه شانزدهم مرداد_ در نشست خبری استاندار اصفهان با اصحاب رسانه اظهار کرد: در شرکت توزیع برق اصفهان، ۲۳ شهرستان برای تأمین برق تحت پوشش هستند و ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۲۲ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان اصفهان وجود دارد؛ همچنین ۳۸ هزار دستگاه پست هوایی و زمینی و بیش از ۷۰۰ فیلر برای پست‌هایی که توزیع برق را بر عهده دارند، در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به تولید و ناترازی توزیع برق در استان اصفهان افزود: مجموع توان تولید برق استان، ۴۵۰۰ مگاوات و مصرف برق در استان بین ۶۳۰۰ تا ۶۴۰۰ مگاوات است و هفته گذشته که گرما از حالت استاندارد عبور کرد مصرف برق از ۲۴۵۰ مگاوات به ۲۶۵۰ مگاوات رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان تصریح کرد: به دلیل موج شدید گرما و ماندگاری آن، فشار سنگینی به شبکه وارد می‌شود و به دلیل اینکه شبکه به صورت جزیره‌ای نیست و پیوسته است لذا پایداری شبکه حائز اهمیت است و هر جا اختلالی ایجاد شود به اختلال سراسری منجر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای بی سابقه دما در برخی نقاط حوادثی ایجاد شد و شاهد آتش سوزی ترانس‌ها و تابلوها بودیم البته سامانه ۱۲۱ به‌صورت شبانه روزی پاسخگوی اختلالات در سراسر استان است تا شرایط را به حالت عادی بازگردانیم؛ به هر روی مدیریت بار در بخش صنعت، خانگی، کشاورزی، اصناف و ادارت انجام می‌شود؛ در بخش خانگی هر چه مشترکین مصرف برق را نسبت به سال گذشته کاهش دهند شامل پاداش می‌شوند.

مرادی یادآور شد: ۶۰ نفر از مشترکین پاداش ۱۰۰ میلیونی و برخی پاداش ۱۰ میلیونی دریافت کرده‌اند؛ یک میلیون و ۶۵۰ هزار مشترک داریم که ۳۹ درصد مشمول پاداش بودند و بستانکار شدند، لذا مشترکین خانگی و تجاری می‌توانند الگوی مصرف را رعایت کنند تا قبض‌های سنگینی دریافت نکنند و در این بخش حوزه صنعت و کشاورزی بسیار همراهی کردند تا فشار کمتری به شبکه وارد شود.

وی گفت: تمام توان مجموعه برق استان پای کار است تا از ظرفیت‌های ذخیره برای جلوگیری از قطعی برق استفاده کند؛ نیروگاه‌های پشت بامی یا سیستم‌های انرژی خورشیدی خانگی، به عنوان یکی از راهکارهای تولید انرژی تجدیدپذیر در شهرها، به ویژه در مناطق با تابش خورشیدی مناسب مانند اصفهان، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و این نیروگاه‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی بام ساختمان‌ها، برق مورد نیاز خود را تولید کنند و در نتیجه هزینه‌های انرژی را کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان تاکید کرد: نیروگاه‌های پشت بامی در اصفهان می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای تولید انرژی پایدار و کاهش هزینه‌ها باشند و در راستای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست قرار گیرند البته هرچه از الگوی مصرف فاصله بگیریم قیمت برق افرایش می‌آید.

مرادی در خصوص دلایل افزایش هزینه‌های برق گفت: یکی از این دلایل افزایش تقاضا است؛ زمانی که مصرف برق بیش از حد معمول باشد، تقاضا برای تولید برق افزایش می‌یابد و این می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود؛ همچنین هزینه‌های تولید برق در شرایطی که تقاضا بالا است، ممکن است نیاز به استفاده از منابع گران‌تر داشته باشد؛ مانند نیروگاه‌های دیزلی یا گازی که هزینه تولید بالاتری دارند که در چنین شرایطی مصرف غیرمتعارف و دور از الگو می‌تواند فشار بیشتری به شبکه برق وارد کند و این ممکن است منجر به مشکلاتی در توزیع و همچنین هزینه‌های اضافی برای تعمیر و نگهداری شود.

وی افزود: برخی از شرکت‌های برق ممکن است برای مصرف بیش از حد یا خارج از الگوی تعیین شده، جریمه‌هایی اعمال کنند و لذا رعایت الگوهای مصرف بهینه نه تنها به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند که به حفظ منابع انرژی و پایداری شبکه برق نیز کمک خواهد کرد.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل