ایران میزبان سیزدهمین اجلاس وزرا حمل و نقل اکو

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق در نشست با اسد مجیدخان، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) اظهار کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر تقویت چند جانبه گرایی اقتصادی و ارتقا سطح همکاری با همسایگان تمرکز دارد.

وی ارتقا سطح همکاری با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و تحکیم روز افزون مناسبات با اعضای اکو را از اولویت‌های دولت عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌‎های گسترده در منطقه اکو برای همکاری و ارائه یک الگوی موفق همگرایی منطقه‌ای انتظار می‌رود این روند پرشتاب‌تر از قبل باشد. به‌طور قطع نقش و جایگاه دبیر کل اکو برای تحقق این مهم برجسته و ماندگار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از اولویت‌های سه‌گانه سازمان اکو را می‌توان به عنوان مبنای تحرک بخشی و رونق دهی به همکاری در سایر حوزه‌ها نظیر تجارت، گردشگری و انرژی در منطقه «اکو» دانست.

صادق با بیان اینکه منطقه اکو مرکز ثقل بسیاری از کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی است، گفت: این موضوع باعث شده تا اهمیت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اعضای سازمان اکو در این حوزه بیش از گذشته نمایان شود. بر همین اساس و با توجه به پیشینه تاریخی منطقه اکو این اعتقاد وجود دارد که سازمان اکو در کریدورهای حمل و نقلی تمدن ساز نظیر راه ابریشم، راه ادویه و راه شاهی کماکان می‌تواند در عصر جدید نیز نقش آفرینی چشمگیری داشته باشد.

ضرورت بازتعریف نقش و جایگاه اکو

وی در ادامه گفت: بنا بر این با در نظر گرفتن این مهم باید نقش و جایگاه سازمان اکو را برای تبدیل آن به یک سازمان منطقه‌ای موفق تر و کارآمدتر در توسعه و گسترش حمل و نقل و ترانزیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی باز تعریف کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران میزبان سیزدهمین اجلاس وزرا حمل و نقل اکو است، اظهار کرد: در این راستا برنامه‌ریزی های لازم برای برگزاری این رویداد در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ در دست انجام است.

صادق در همین راستا پیشنهاد کرد برگزاری این نشست همراه با ارائه برخی دستاوردهای برجسته در چارچوب فعالیت‌های اکو باشد. این دستاورد می‌تواند راه‌اندازی قطار آلماتی – استانبول تا قبل از برگزاری این نشست باشد. همچنین سند یکپارچه سازی حمل و نقل و ایجاد سند واحد بارنامه SMGS-CIM بین اعضا در خلال نشست مذکور به امضا برسد.

تسریع در راه اندازی سه مسیر ریلی بین‌المللی

وی تسریع در راه اندازی مجدد و احیای فعالیت‌های قطار کانتینری / باری اکو در مسیر آلماتی-تاشکند-عشق آباد-مشهد- تهران-استانبول، راه اندازی قطار کانتینری / باری در مسیر آلماتی-بندرعباس و راه اندازی منظم قطار کانتینری / باری در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول تا قبل از برگزاری اجلاس را پیشنهاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی به منظور اثر بخشی بیشتر فعالیت‌های «اکو» در حوزه همکاری‌های دریایی و بندری پیشنهاد کرد؛ ساز و کاری توسط سازمان همکاری اقتصادی (اکو) تنظیم شود که وفق آن حضور کشورهای محصور در خشکی در فعالیت‌های بندری و دریایی اکو بیشتر شود.

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای محصور در خشکی اکو

صادق خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشور ساحلی اکو آمادگی لازم جهت همکاری با کشورهای محصور در خشکی عضو اکو در حوزه‌های بندری و دریایی را دارد و در این خصوص آماده دریافت و بررسی پیشنهادهای این دسته از کشورها هستیم

وی تصریح کرد: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران سندی تحت عنوان دروازه مشترک اکو (ECO Gate) با هدف دسترسی کشورهای محصور در خشکی اکو به آب‌های آزاد و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه دریایی و بندری توسط کشورهای ساحلی به این دسته از کشورها تهیه و تدوین شده است.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل