تحلیل بنیادی سخوز/ تعمیرات پیشبینی نشده

شرکت سیمان خوزستان

شرکت سیمان خوزستان در تاریخ ۲۰/۰۹/۱۳۶۸ و تحت شماره ۷۷۸۰۱ در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران و به صورت سهامی خاص به ثبت رسید و در تاریخ ۲۷/۰۴/۱۳۷۸ از سهامی خاص به عام تبدیل گردید. اجرای طرح احداث کارخانه با توجه به امکانات منطقه روستای گلگیر شهرستان مسجد سلیمان ، با ظرفیت ۶۰۰۰ تن مورد موافقت مقام محترم وزارت صنایع قرار گرفت. با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها و افزایش ناگهانی قیمت حامل های انرژی، بازار سیمان استان شاهد ورود انواع سیمان از استان های همجوار بوده است. شرکت سیمان خوزستان در حال حاضر با تولید سالانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کلینکر و حدود ۲ میلیون تن سیمان شامل تیپ های ۵، ۲، ۱ و سیمان چاه نفت (کلاس G) و سیمانهای پوزولانی و سرباره ای با کیفیت بسیار بالا، یکی از بزرگترین کارخانه های سیمان کشور محسوب می شود.  سهم شرکت از بازار داخل استان به صورت میانگین ۴۹% می باشد ضمن اینکه ۳ درصد از ظرفیت کل سیمان کشور و حدودا ۸ درصد از صادرات کشور متعلق به این شرکت می باشد.

ترکیب سهامداران سفانو مطابق با نمودار زیر می باشد:

محل قرارگیری کارخانه و دفتر:

مفروضات تحلیل:

روند تولیدات: 

 

روند تولید کلینکر :

شرکت سیمان خوزستان در طی سنوات اخیر به طور معمول توانایی تولید ۲ میلیون تن سیمان را داشته است اما همانطوریکه در نمودار تولیدات شرکت قابل ملاحضه می باشد، سخوز در بهار با تعمیرات غیر منتظره ای مواجه شده است که موجب شده تا شرکت حدود ۱۶ درصد از بودجه خود کمتر تولید نماید که در نتیجه آن سود ناخالص شرکت نیز دچار کاهش شده است. با توجه به نمودار های زیر که نشان دهنده آمار معاملات بورس های سخوز می باشند، متوجه می شویم که شرکت با وجود اینکه در جنوب کشور قرار دارد اما همچنان در بهار و تابستان نیز برای محصولات اش تقاضا وجود دارد. اما به طور کلی محصولات سخوز چندان تقاضای بالایی ندارند که این مورد می تواند به دلیل کلینکر فاکتور بالای آن (حدود ۹۵ درصد با توجه آمار شرکت و یا ۹۲ درصد به گفته هیئت مدیره)

مقصد سیمان صادراتی این شرکت به ترتیب سهم از کل صادرات: ۱-کویت ۲-قطر  و مقصد کلینکر صادراتی نیز به ترتیب ۱-عراق ۲-کویت ۳-جنوب شرقی آسیا می باشند. ظرفیت ذخایر مازوت شرکت برابر ۱۲ میلیون متر مکعب بوده و شرکت به دنبال افزایش این میزان به میزان ۱۸ میلیون مترمکعب، به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی تامین سوخت است. در خصوص تولیدات ارض العماره (با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تنی)، شرکت حدود عمده کلینکر صادراتی خود را با واسطه به ارض العماره می فروشد، بت نرخ ۳۰ تا ۳۵ دلار)، هزینه کلی حمل نقل تا کارخانه به صورت دریایی ۱۶-۱۷ دلار و به صورت زمینی حدودا برابر ۱۲.۵ دلار می باشد. متوسط نرخ فروش العماره معادل ۵۴ دلار بوده است البته محصولات العماره به صورت دیناری (و نه دلاری) به فروش می رسد و گزارش می شود. به دلیل استاندارد های عراق، پاکت های سیمان در بازار این کشور کاغذی و با نرخ ۲۶ تا ۲۹ سنت هستند. از آنجاییکه تفاوت قیمت پاکت (حدود ۵ دلار) بر روی نرخ فروش لحاظ نمی گردد صادرات سیمان پاکتی به عراق چندان به صرفه نیست بنابراین شرکت سعی کرده است که به سمت فروش فله ای سیمان برود و صرفا به دلیل ارائه تنوع مناسب محصولات، سیمان های خود را به صورت پاکتی هم به فروش می رساند. خفیف مالیاتی ای برای صادرات سیمان و کلینکر در نظر گرفته نشده است ضمن اینکه عوارض صادراتی این دو محصول (بنا به ادعای مدیر عامل) به ترتیب برابر ۲ و ۵ درصد عنوان شده اند.

بهای تمام شده:

ساختار بهای تمام شده شرکت مطابق با نمودار های زیر می باشد:

جمع بندی:

شرکت سیمان خوزستان در سال ۱۴۰۲ با تعمیرات غیر منتظره ای مواجه شد و این مورد سبب شد تا شرکت حدود ۱۶ درصد از بودجه خود جا بماند. اتفاق مشابهی برای شرکت سیمان اردبیل نیز افتاده بود اما از آنجاییکه ساربیل حدود ۳۱۳ هزار تن موجودی کلینکر تا پایان دوره ۱۴۰۱ (به اندازه ۹۰ روز تولید سیمان اردبیل) در انبار خود داشت توانست این بحران را مدیریت نماید. اما سخوز به دلیل موجودی کم نتوانست تولیدات خود را با روند پیشین دنبال نماید. در حال حاضر موجودی کلینکر سیمان خوزستان تنها حدود ۲۴ هزار تن بوده که برای تولید یک هفته نیز کافی نیست و شرکت باید طی سال های آینده موجودی استراتژیک خود را برای ۲ ماه آماده نماید  که این موضوع می تواند سود خالص ۱۴۰۳ را نیز تحت الشعاع قرار دهد. در نهایت با مفروضات مطرح شده انتظار می رود سود خالص شرکت برای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ عددی در حوالی ۱۲۷۰ میلیارد تومان و ۱۷۴۰ میلیارد تومان باشد.

 

 

منبع خبر :دیلی تحلیل

سلب مسئولیت: محتوای تحلیلی فوق منعکس کننده نظر کارشناسان بوده و هیچ توصیه ای برای خرید و فروش در بازار های مالی و سهام نمی باشد .بنابراین مسئولیت تصمیم گیری برای خرید و فروش براساس اطلاعات ، اخبار و تحلیل ها به عهده فرد معامله گر، می باشد.

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل