تکلیف قانون واردات خودروهای کارکرده مشخص شود

علی خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تهران با اشاره به تأخیر دولت برای صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم اظهار کرد: در حال حاضر بازار خودرو با رکود روبه‌رو است که بخشی از این مسئله تحت تأثیر اشباع خریداران و کاهش فاصله قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد است که انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد نمی‌کند، اما هنوز مصرف کنندگان واقعی متقاضی خودرو هستند.

وی با تاکید بر اینکه واردات خودروهای دست دوم می‌تواند به تنظیم بازار کمک کند، افزود: در شرایط کنونی واردات خودروهای دست دوم می‌تواند به بازار کمک کند، از سوی دیگر بخشی از ارزی که در اختیار شرکت‌ها قرار دارد می‌تواند از این طریق به چرخه اقتصاد کشور بازگردد، با این حال شاهد کم کاری در زمینه اجرای آن هستیم.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره اینکه چرا واردات خودروهای دست دوم با وجود اینکه قانون است اجرایی نشده است، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که اکنون در زمینه واردات خودروهای دست دوم وجود دارد این است که اجرای آن هیچ‌گونه متولی ندارد، به طور قطع اگر این قانون ایرادی دارد باید زودتر بازنگری شود و اگر مسئله خاصی ندارد باید به طور کامل اجرایی شود.

خسروانی با تاکید بر اینکه بازار خودرو اکنون فریز شده است، عنوان کرد: در یک سال اخیر بسیاری از افرادی که برای سود بردن اقدام به خرید خودرو کرده‌اند هیچ سودی نبرده‌اند یا حداقل سود را تجربه کرده‌اند که همین مسئله موجب شده است تا نقدینگی جدید نیز وارد این بازار نشود، از طرف دیگر رونق بازار طلا باعث شده است تا بسیاری از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری داشتند طلا بخرند و به همین دلیل بازار خودرو در حاشیه قرار گرفته است.

وی درباره وضعیت بازار خودرو در سال آینده خاطرنشان کرد: قیمت دلار در کشور افزایش یافته و این مسئله موجب شده است تا ارزش دلاری خودروهای خارجی در ایران کاهش پیدا کند، امروز واردات خودرو یک میلیارد و ۸,۰۲۰ میلیون تومان قیمت دلار حدود ۲۰۰۰ دلار تمام می‌شود در حالی که همین خودرو ابتدای سال با دلار ۶۰ هزار تومانی ۳۰۰۰ دلار قیمت داشت، بنابراین این مسئله منجر می‌شود که خرید خودروهای خارجی با استقبال بیشتری روبه‌رو شود.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو ادامه داد: به نظر می‌رسد وضعیت بازار خودروهای داخلی نیز سال آینده طبق روال سال جاری باشد و شاید کمی تقاضا بهبود پیدا کند که این مسئله نیز می‌تواند روی قیمت خودروهای داخلی تأثیر بگذارد.

خسروانی با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو سال آینده افزایش پیدا می‌کند، گفت: تعرفه برای همه خودروها یکسان نیست و بر مبنای حجم موتور و اینکه خودرو بنزینی، برقی یا هیبریدی است تعرفه متفاوتی خواهد داشت، درباره اینکه تأثیر این تعرفه‌ها روی قیمت چقدر خواهد بود به وضعیت بازار بر می‌گردد، اما به طور کلی پیش‌بینی می‌شود تأثیر چندانی نداشته باشد چراکه قیمت خودروها حباب دارد و این تفاوت تعرفه منجر می‌شود از حباب قیمتی کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده دولت تخصیص ارز برای واردات خودرو را تا دو برابر افزایش داده است، اضافه کرد: این مسئله موجب می‌شود تا خودروهای بیشتری وارد کشور شود، به همین دلیل قیمت‌ها نیز تعدیل خواهد شد، مگر اینکه شرایط متفاوتی در اقتصاد کشور رقم بخورد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره دلایل گرانی قطعات خودروهای چینی گفت: خودروسازان چینی تلاش می‌کنند که سود خودرو را از روی قطعات ببرند، به همین دلیل شرکت‌های مونتاژ کار ایرانی باید در زمینه قیمت قطعات و تأمین آن با شرکت مادر توافق کنند.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل