خریدار در انتظار؛ فروشنده‌ در اضطراب!  

این تصمیم باعث شد قیمت خودروهای مذکور در بازار با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شود که این موضوع در یک ساختار کوچک نظر قبلی کارشناسان را مبنی بر کاهش بازار خودرو در صورت تعدیل قیمت‌های کارخانه تایید کرد.
کارشناسان معتقدند دو موضوع می‌تواند بازار خودرو را به تعادل نزدیک کند؛ نخست اصلاح اختلاف قیمت‌های کارخانه و بازار که سوداگری در این بازار را توجیه‌ناپذیر می‌کند و دوم تزریق خودرو به بازار و تامین کامل تقاضا حتی تقاضای کاذب. این دو موضوع باعث می‌شود تا قیمت خودرو در مسیر کاهشی کنونی خود باقی بماند و مسیر مشخصی در برابر خریداران قرار بگیرد و ضمنا منافع این موضوعات مستقیما متوجه دو طرف عرضه‌کننده و متقاضی شود. این تصمیم باعث شد تا قیمت خودروهای مختلف بین ۴۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در روز اول کاهش یابد. قیمت پژو ۲۰۰۸ در سه ماه گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرده و این در حالی است که قیمت سایر خودروهای شاسی بلند مونتاژی نیز در حال اصلاح است.
قیمت اغلب خودروهای مونتاژی در مقایسه با ابتدای خرداد با افت روبه‌رو بوده‌اند. به این ترتیب قیمت چری تیگو ۷ معادل ۶ درصد کاهش را تجربه کرده و این افت قیمت برای فونیکس ۱۷ درصد گزارش شده است. قیمت دیگنیتی پرایم ۵.۵ درصد و پژو ۲۰۰۸ معادل ۴.۵ درصد افت را تجربه کرده‌اند و انتظار می‌رود با توجه به تصمیماتی که در حوزه واردات خودروی دست دوم و اصلاح قیمت‌های کارخانه‌ای این خودروها اتخاذ شده قیمت‌ها تا آخر تابستان با افت قابل توجهی روبه‌رو شوند.

حالا یکی از موضوعاتی که بازار را به شدت تهدید می‌کند، احتمال توقف کامل تقاضاست. این موضوع به خصوص زمانی قوت می‌گیرد که احتمالا تحویل خودروهای ثبت نامی در سامانه خودرو سرعت خواهد گرفت و به عبارتی بخشی از تقاضای جامعه که از دوره بحرانی گذشته در این سامانه برای پاسخگویی ثبت شده، زمان تامین این بخش از تقاضا فرا رسیده است.
این موضوع یک اثر دیگر نیز به همراه دارد و آن این که بازار را به حالت مشاهده و انتظار فرو برده است و این موضوع نگرانی تولیدکنندگان و تاخیر در تزریق خودرو به بازار را به همراه خواهد داشت. با تمام این احوال دولت و مجلس متمرکز شده‌اند تا واردات خودروهای دست دوم اتفاق بیفتد که در این صورت باید منتظر روزهای کاهشی بیشتری در این بازار باشیم.
این موضوع البته به قیمت ارز نیز بستگی دارد. در حال حاضر قیت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان بازگشته و در صورتی که شاهد تداوم روند کاهشی قیمت باشیم، می‌توان گفت رکود در بازار خودرو نیز ریشه‌دار می‌شود که در این صورت باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها باشیم.
کارشناسان معتقدند واردات خودروهای خارجی کارکرده دارای دو اثر روانی و واقعی است و تا به حال آن چه در بازار خودرو اتفاق افتاده اثر روانی این تصمیم بوده است و با واردات اولین محموله‌های وارداتی خودرو باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.
در این رابطه رئیس انجمن نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: از زمانی که بحث واردات خودرو در کشور داغ شده و اخبار مثبت سیاسی را شاهد بوده‌ایم، قیمت‌ها در سراشیبی سقوط قرار گرفته است، به‌طوری که خودروهای با قیمت تا ۱۰ میلیارد تومانی به اندازه ۲ میلیارد تومان و خودروهای تا پنج میلیارد تومانی، به میزان یک میلیارد تومان افت قیمت را تجربه کرده‌اند. سعید موتمنی ادامه ‌داد: همچنین در این مدت، خودروهای در محدوده چهار میلیارد تومان، به میزان یک میلیارد تومان؛ اتومبیل‌های سه میلیارد تومانی، حدود ۷۰۰ میلیون تومان و خودروهای در محدوده ۲ میلیارد تومان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته ‌است.
وی همچنین با اشاره به اعلام قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت، تصریح کرد: این قیمت‌ها تاکنون هیچ تاثیری بر بازار نداشته است و حتی در برخی موارد شاهد افت قیمت‌ها بودیم، زیرا بازار در رکود کامل است. موتمنی معتقد است: در چنین شرایطی، اگر عرضه خودرو افزایش یابد، قیمت‌ها کاهش بیش از پیش را تجربه خواهد کرد.

  • شماره ۵۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل