سامانه نجات – سرمایه ایرانی

به گزارش سرمایه ایرانی؛ در شماره ۵۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، سهام عدالت متوفیان، صندوقهای درآمد ثابت، نمادهای متوقف، وضعیت رینگ های صادراتی و غیره بررسی شد.

اصل باقی ماندن وجوه در بدنه بازار است

در سرمقاله این شماره هفته نامه علی سعیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مهمترین کارهایی که صندوق‌های با درآمد ثابت انجام می‌دهند، پنجره خدمات رسانی به سرمایه‌گذارانی است که توان تحمل ریسک کمتری را دارند و به دنبال فضای کم ریسکتری هستند البته نه به اندازه سپرده‌های بانکی ولی ریسک بسیار کمتری در مقایسه با سهام دارد. بنابراین این پنجره خوب می‌تواند کمک کند تا منابعی که در این صندوق‌ها جمع می‌شود، بعدها برای تامین مالی‌هایی که از طریق انتشار اوراق مختلف یعنی اوراقی مانند اجاره، مرابحه و اوراق با درآمد ثابت است به کار ‌آید.

تنش خاورمیانه به بازار رسید

بازار هفته گذشته بیش از هر چیزی تحت تاثیر تحولات و درگیری بین فلسطین و اسرائیل قرار داشت که منجر به تشدید رکود در بازار توام با کاهش ارزش معاملات و خروج نقدینگی شد. در حالی که شاخص کل در عدد ۲.۰۶۹ میلیون واحدی به کار خود پایان داده بود در انتهای هفته این عدد به کمتر از ۲.۰۲۰ میلیون واحدی به کار خود پایان داد. ارزش متوسط روزانه معاملات خرد در هفته مورد گزارش به ۳.۲ همت رسید که نسبت به هفته قبل از آن ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش را نشان میدهد. خروج هفتگی پول افراد حقیقی از بازار هم به حدود ۹۰۰ میلیارد رسید که بیش از دو برابر هفته قبل است.

تنبیه سهامداران به پایان می رسد؟

توقف نمادها در فرایند روزانه بورس امری طبیعی است که به دلایل مختلفی مانند برگزاری مجمع، افشای اطلاعات مهم و… اتفاق می‌افتد اما این موضوع مشکل ساز می‌شود که نمادی برای مدت زمان طولانی متوقف بماند. اتفاقی که در بورس تهران و فرابورس ما بسیار افتاده و سرنوشت آن نمادها در افق محو شده.

سامانه نجات

بعد از وعده‌های رنگین دولت‌ها مبنی بر تعیین تکلیف سهام عدالت به ویژه انتقال سهام عدالت متوفیان که خود به کلافی سردرگم تبدیل شده بود ، حالا اما با انتشار اخباری تازه این طرح وارد فاز جدیدی شده است؛ خبرهایی که برای وراث متوفیان سهام عدالت نویدبخش روزهای بهتری خواهد بود.

پرونده سهام عدالت که در بین سه دولت دست به دست شد، از همان ابتدا با چالش‌های ریز و درشتی همراه بود و تا به امروز موانع زیادی را پشت سر گذاشت. حتی جلسات زیادی را به خود اختصاص داد تا بتواند از دالان تنگ تصمیم‌گیری‌ها عبور کند اما طرحی که آزادسازی آن در سال ۱۳۹۹ با موافقت رهبری انجام شد و از همان زمان دو روش مدیریتی برای مشمولانش درنظر گرفته شد، نتوانست اهدافش را آنطور که باید و شاید محقق کند به طوری‌که پرونده‌اش همچنان باز است.

با این حال اما، یکی ازطرح‌های سهام عدالت که پیشتر با اماواگرهایی همراه بود وبنا به دلایلی متوقف مانده بود به زودی قرار است تعیین تکلیف شود تا شاید یکی از گره‌های کور این طرح باز شود.

Fixed Incomeها خوش درخشیدند

صندوق‌های درآمد ثابت (Fixed Income) نوعی از صندوق های مشترک هستند که بخش زیادی از دارایی تحت مدیریت خود را (۷۰ تا ۹۰ درصد) در اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و مجموعا دارایی‌هایی با ریسک پایین سرمایه گذاری می‌کند. در نتیجه این امر باعث می شود تا صندوق‌ های درآمد ثابت ریسک بسیار پایینی داشته باشند و محل سرمایه‌گذاری امنی محسوب شوند. صندوق های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند. این صندوق‌ها شرایط سرمایه‌گذاری را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای افراد مبتدی مساعدتر می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که این نوع صندوق‌ها به نوعی یک صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند.

رشد قابل توجه حضور بنگاه‌ها در رینگ صادراتی

از ابتدای راه‌اندازی رینگ صادراتی بورس کالا تاکنون عرضه محصولات گوناگونی در این تالار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ از قیر گرفته که قدمتی طولانی‌تر دارد تا نفت خام که چندان موفقیت آمیز نبود. با این حال نگاهی به آمارهای بورس کالا نشان می‌دهد به تدریج و به خصوص در سه سال اخیر میزان معاملات در این بازار با رشد قابل توجهی هم از منظر تعداد کالاها و هم میزان معاملات روبه‌رو شده است.

پرسمان

مدیریت و ایجاد بازاری باز در کانون کارگزاران

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار یک موسسه غیردولتی، غیرتجاری، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است. این کانون با اقدامات خود سعی در کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور، افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء، فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظام‌مند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضاء جهت ارتقاء دانش و افزایش کیفیت ارائه خدمات آنان و ارتقاء اعتبار اعضای کانون داشته است.

صادق قاسمی؛ عضو هیات مدیر کانون کارگزاران :صنعت کارگزاری درگاه ورودی بازار سرمایه است، این بدان معناست که سهامداران حقیقی و حقوقی برای فعالیت در بازار سرمایه باید وسایل پایه‌ای خود را از صنعت کارگزاری احراز کرده و پرتفوی را در راستای سرمایه گذاری تشکیل دهند

اردشیر مردانپور، رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار :کارمزد معاملات به عنوان تنها منبع درآمد کارگزاری‌ها است، اگر خدمات مختلفی که کارگزاران به مشتریان ارائه می‌دهند، بتوانند مانند سایر کشورها درآمد زایی داشته باشند، به طور یقین باعث ارتقای سطح کیفی کارگزاری‌ها خواهد شد.

شاهین احمدی؛ مدیر عامل کارگزاری نماد شاهدان :با توجه به این موضوع که بعد از ۱۳ سال مجوز تاسیس به کارگزاری‌ها داده شده است و چند کارگزاری شروع به فعالیت کردند، شاهد هستیم فضای رقابتی بسیاری در این حوزه ایجاد شده که کارگزاری‌ها برای دوام در این فضای رقابتی و حفظ سود آوری و نقش آفرینی خود باید در حوزه توسعه، سرمایه گذاری داشته باشند که به متنوع سازی درآمدها و حرفه‌ای شدن فکر کنند و بتوانند با کمترین هزینه بیشترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند.

مهدی غفاری؛ رئیس هیات مدیره شرکت کارگزاری دنیای نوین:استقلالی که در کانون وجود دارد می‌تواند اتفاق های مثبتی را رقم بزند، کانون تشکلی است که می‌تواند برخی از موضوعاتی را که سازمان بورس در قبال کارگزاران انجام می‌دهد در قالب کانون پیگیری کند.

علی بهشتی‌روی، مدیر عامل کارگزاری مهرآفرین:باید توجه داشت کانون محلی است که می‌توان درباره هر مساله‌ای که برای کارگزاری‌ها رخ می‌دهد مشورت کرد و از مجموعه (کانون) در برابر شخص ثالث مثل نهادهای دولتی یا سازمان بورس و اوراق بهادار و غیره به عنوان چراغ راهنما و کمک ‌کننده استفاده کرد تا کارگزاری‌ها به سهم و جایگاهی که شایسته آن هستند برسند. همچنین لازم است کار گزاری‌ها از تک محصولی بودن خارج شوند.

رحمان بابازاده؛ رئیس هیات مدیره کارگزاری فارابی :به صورت کلی وجوه مختلفی برای درآمدزایی وجود دارد که قطعا نیازمند تدوین قوانین مخصوص به آن ابزارهاست. نکته مهم دیگر این است که تمام نهادها اهتمام ورزند تا بازار نقد شونده باشد تا صنعت کارگزاری نیز از این جهت منتفع شود.

خسرو پورمعمار، عضو اسبق هیات مدیره کانون کارگزاران بورس: هرچه بتوانیم کشور را به سمت سرمایه گذاری‌های بیشتر پیش ببریم و به عبارت دیگر آزاد سازی اقتصادی در کشور داشته باشیم به همان میزان می‌توانیم امیدوار باشیم که صنعت کارگزاری از رشد بهتری برخوردار باشد.

فرشید جهانی؛ مدیر عامل کارگزاری جهان سهم : همه کارگزاری‌ها موظفند تا عضو کانون باشند و در راستای منافع کارگزاران در چارچوب قانون بازار سرمایه فعالیت کنند. این کانون دارای ده‌ها کمیته تخصصی است که مسائل و مشکلات کارگزاری با کارگزاری، کارگزاری با مشتری و مشتری‌ها با یکدیگر در آن مطرح شده و اگر در این کمیته‌ها مشکلات حل نشود به هیات داوری بورس انتقال می‌یابد.

گفتگو

توسعه ناوگان ریلی در حوزه حمل معدنی در دستورکار

حسین باقری، مدیر عامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در گفت و گو با هفته نامه اطلاعات بورس در ابتدا به معرفی مجموعه پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر شرکت ۵ پروژه حمل بار عملیاتی دارد که مخازن ملکی و استیجاری مجموعه ۶۳۴ واگن هستند که در بخش حمل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در حال حمل بار هستند. واگن‌های حمل مواد معدنی ما در دو پروژه فولاد سبزوار و فولاد بوتیای مشغول حمل بار هستند و مابقی واگن ها که به صورت لبه کوتاه هستند با محصولات فولادی شرکت فولاد زرند را از کرمان به بندرعباس حمل می‌کنند و در حال حاضر این پروژه ها به صورت عملیاتی هستند. همچنین پروژه‌های جایگزین و در واقع بالقوه ای نیز دارا هستیم که با توجه به شرایط خاص مقطعی و زمانی در واقع واگن ها را به پروژه های دیگر که عمدتا فولادی و پتروشیمی هستند، شیفت می‌کنیم.

ارتقای بازار سرمایه از مسیر کانون کارگزاران

بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بازار سرمایه دارای بازیگران مختلفی است و در این میان کارگزاران به عنوان پل ارتباطی میان سرمایه‌گذار یا معامله‌گر با بازار سهام و بازار مورد توجه هستند؛ براین اساس، صنعت کارگزاری از نقش خاص و تعیین‌کننده‌ای در بازار سرمایه برخوردار است.

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ایران به عنوان اصلی‌ترین تشکل خود انتظام صنف کارگزاران بورس با کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور و به منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و اجرای وظایفی که به موجب قانون یا مقررات به عهده‌اش گذاشته شده، در تلاش است با کمک اعضای خود که همان کارگزاران هستند به توسعه بازار سرمایه کشور خود و رفع موانع در این مسیر کمک کند. در ادامه گفت و گوی هفته نامه بورس با عظیم ثابت، دبیر کل کارگزاران را پیرامون صنعت کارگزاری و فعالیت‌های این کانون می‌خوانید.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل