قیمت تیرآهن امروز: به روزترین قیمت تیرآهن در بازار

به گزارش سرمایه ایرانی، یکی از مهمترین نکات برای افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت داشته و یا کسب و کارشان به خرید و فروش آهن آلات ارتباط پیدا می‌کند، آگاهی از قیمت تیرآهن است. لازم است بدانید که قیمت این محصول یک نرخ ثابت نبوده و تحت تاثیر عوامل و شرایط مختلفی قرار می‌گیرد. از مهمترین این عوامل می‌توان به نوسانات موجود در بازارهای جهانی اشاره کرد و یا عوامل و شرایط داخلی را نام برد. در این مقاله برخی از مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت تیر آهن را مرور خواهیم کرد و تاثیرات آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

آلت تصاویر : قیمت تیرآهن امروز در بازار

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن در بازار

بسیاری از افراد برای به دست آوردن به روزترین قیمت تیر آهن در بازار در ابتدا به جدول وزنی تیرآهن مراجعه می‌کنند و مهم‌ترین فاکتور اثرگذار بر قیمت این محصولات را وزن آن‌ها می‌دانند. در حالی که پارامترهای دیگری هم هستند که قیمت این متریال‌های مهم و پرکاربرد را با تغییر و تحول مواجه می‌کنند. در ادامه برخی از مهمترین این پارامترها ذکر شده است.

روش تولید تیرآهن و کیفیت آن

یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت تیرآهن روشی است که برای تولید این محصولات مورد استفاده تولید کنندگان قرار می‌گیرد. این امکان وجود دارد که در فرایند ساخت تیرهای آهن از چند دستگاه با ویژگی‌های خاص استفاده شود.

هرچه تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در فرایند ساخت این قطعات بیشتر باشد قیمت نهایی محصول به دست آمده نیز افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. روش تولید، کیفیت این محصولات را نیز تغییر می‌دهد. کم و یا زیاد بودن کیفیت و مرغوبیت نیز در تعیین قیمت نهایی آن‌ها اثرگذار است. به این معنا که شما باید بابت خرید تیرآهن‌های با کیفیت بالاتر قیمت و هزینه بیشتری هم پرداخت کنید و بالعکس.

قیمت تیرآهن امروز: به روزترین قیمت تیرآهن در بازار

آلت تصاویر : عوامل موثر بر قیمت تیرآهن در بازار

تاثیر فصل بر قیمت آهن

شاید بسیاری از افراد از تاثیر فصول و تغییرات آن‌ها بر قیمت آهن و دیگر قطعات و لوازم صنعت ساخت و ساز غافل باشند. در حالی که باید به این فاکتور توجه اساسی داشت.

در حالت معمول با تعطیلات و یا ایجاد تغییر در شرایط آب و هوایی در فصول مختلف سال، الگوهای حمل و نقل نیز با تغییراتی مواجه می‌شوند و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل تحول می‌یابد. افزایش و یا کاهش هزینه‌های حمل و نقل نیز بر تعیین قیمت تیرآهن در بازار اثرگذار است.

نکته مهم دیگر کاهش و یا افزایش میزان ساخت و ساز و استفاده از قطعاتی از قبیل تیرآهن در فصول مختلف و کم و زیاد شدن کاربرد آن است. در حال حاضر بسیاری از این قطعات از کشورهای دیگر مانند چین وارد ایران می‌شوند و در فصل سرد زمستان نوساناتی در قیمت آن‌ها به چشم می‌خورد.

در واقع و در این فصل، تولید فولاد و مقاطع فولادی و آهنی با مشکلات و دشواری‌هایی روبرو می‌شود. به همین دلیل شاهد افزایش قیمت تیرآهن خواهیم بود.

قیمت مواد اولیه

برای ساخت تیرآهن از برخی مواد اولیه استفاده می‌شود که هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارند. پس افزایش یا کاهش نرخ مواد اولیه بر تعیین قیمت این کالا اثرگذار است. این امکان وجود دارد که تمامی تولید کنندگان از مواد اولیه یکسانی استفاده نکنند، به همین دلیل قیمت نهایی محصولات آن‌ها با یکدیگر اختلافات اساسی خواهد داشت. در بسیاری از موارد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید تیرآهن از خارج از کشور وارد شده و از طریق کشتی به ایران می‌آیند. در این صورت باید هزینه حمل و نقل با کشتی را نیز به قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت تیرآهن اضافه کنید که خود شامل مواردی از قبیل قیمت نفت، سوخت و انرژی است.

آلت تصاویر : ابعاد و وزن تیرآهن

عرضه و تقاضای موجود در بازار

در حالت معمول و با افزایش عرضه و تقاضای پایین، قیمت محصولات کاهش پیدا می‌کند. در حالی که با افزایش تقاضا و کم شدن میزان عرضه، شاهد افزایش قیمت تیرآهن در بازار خواهیم بود. میزان تقاضا در بازار خود تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر آن، اوضاع اقتصادی کشور است.

برای نمونه در شرایطی که در کشور رکود اقتصادی وجود داشته باشد ساخت و ساز نیز تحت تاثیر آن واقع شده و با رکود مواجه می‌شود. در چنین موقعیتی تولید کنندگان هم حاضر به ساخت محصولات فولادین در حجم و وزن‌ها و مقادیر زیاد نبوده و تولیدات خود را محدود می‌سازند و یا سعی می‌کنند با خرید سنگ آهن کمتر، قیمت تیرآهن را کاهش دهند.

نرخ ارز و دلار

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر نرخ ارز و دلار تغییرات مداومی دارد و لذا شاهد نوسان دائمی قیمت محصولات فولادی هستیم. در حالت کلی هرچه ارزش پول کشور نسبت به ارزهای رایج مورد استفاده کمتر شود هزینه واردات مواد اولیه هم افزایش پیدا کرده و به دنبال آن قیمت تیر آهن نیز بیشتر خواهد شد.

تورم داخلی و خارجی

یکی دیگر از مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت تیر آهن در بازار، تورم است. تورم باعث می‌شود هزینه‌های تولید افزایش پیدا کند و افزایش هزینه‌های تولید نیز خود به خود به افزایش قیمت نهایی کالا منجر خواهد شد. تورم جهانی نیز قیمت این کالاها را در بازارهای داخلی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ابعاد و وزن تیرآهن

تیرآهن‌های موجود در بازار در ابعاد مختلف و با حجم و وزن‌های متنوعی به فروش می‌رسند و بابت هر وزن و یا اندازه‌ای باید قیمت متفاوتی پرداخت کنید. در میان این محصولات برخی فروش بیشتری را به خود اختصاص داده و موارد کاربرد بیشتری هم دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تیرآهن ۱۴ و ۱۶ اشاره کرد. نوع خرید و فروش تیرآهن به صورت شاخه‌ای و یا کیلویی نیز در تعیین قیمت نهایی آن اثرگذار است.

نقش قیمت نفت

قیمت نفت نقش موثری در قیمت تیر آهن و دیگر انواع محصولات فولادی دارد. همانطور که می‌دانید اقتصاد کشور ایران بر پایه نفت بوده و عمده درآمد آن با فروش نفت حاصل می‌شود. پس نقش قیمت نفت در قیمت محصولات فولادین از قبیل تیرآهن را نمی‌توان نادیده گرفت.

در شرایطی که فروش نفت به خوبی صورت بگیرد و صادرکنندگان در فرایند صادرات این محصول با مشکل و چالش خاصی مواجه نشوند، اوضاع اقتصادی کشور نیز رو به بهبود خواهد رفت. در این صورت درآمد بیشتری به دست خواهد آمد و تورم نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در غیر این صورت شاهد افزایش قیمت تیرآهن در بازار خواهیم بود.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل