نماد سایت پایگاه خبری سرمایه ایرانی

لزوم توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک در بافت تاریخی شهر اصفهان

محمد نورصالحی در گفتگویی اظهار کرد: طبق گزارش‌های سازمان محیط زیست، شهر اصفهان در زمان‌هایی که شهرهای بزرگ و صنعتی مواجه با آلودگی هوا می‌شوند، آلوده‌ترین شهر یا جزو یکی از سه شهر آلوده است.

وی با بیان اینکه ذرات معلق کمتر از ۲. ۵ میکرون در تعیین شاخص آلودگی نقش پررنگی را ایفا می‌کند، افزود: بر اساس گزارش‌های محیط زیست، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون مربوط به آلاینده‌های متحرک همچون خودروها است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به آلاینده‌های متحرک مانند خودروها و با ارائه پیشنهادی تصریح کرد: اگر شرایط شهری حاد و به مرز آلودگی شدید رسیده باشد، باید نسبت به برقی‌کردن اتوبوس‌ها، تعویض تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده و بنزینی در آن شهر اقدام شود.

وی ادامه داد: در این زمینه با سازمان محیط زیست کشور تفاهم شد تا از طریق ایجاد صندوق در این زمینه‌ها کمک شود، همچنین جلسات آن برگزار شده است اما در عمل هنوز اقدامی صورت نگرفته است، همچنین اداره محیط زیست استان تلاش زیادی در برخورد با آلاینده‌ها دارد.

برای کاهش سرفاصله حرکت متروی اصفهان نیاز به خرید تعدادی واگن داریم

نورصالحی با بیان اینکه برای برقی کردن خودروها و حذف تردد خودروهای غیر برقی در هسته تاریخی شهر باید تلاش شود، گفت: ایده‌آل ما این است که رینگ منطقه تاریخی شهر عاری از تردد هرگونه وسیله حمل‎‌ونقل غیر برقی شود، لذا در سال جاری برای خرید تعدادی اتوبوس برقی تلاش می‌کنیم تا برای جابه‌جایی شهروندان در معابر هسته مرکزی شهر مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین مطلوب این است که تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها در این منطقه آلاینده نباشد، درواقع در حلقه یک ترافیکی که مرکز تاریخی شهر است، باید حمل‌ونقل پاک حاکم شود که برای تحقق این هدف، نیاز به اتوبوس‌های بیشتری برای تردد شهروندان داریم.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش سرفاصله حرکت متروی اصفهان نیاز به خرید تعدادی واگن داریم، اظهار کرد: کاهش سرفاصله حرکت مترو در افزایش رغبت شهروندان برای استفاده از این وسیله ایمن، ارزان و پاک بسیار تأثیرگذار است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی خط دو متروی این کلانشهر نیاز به اعتبارات و اوراق مشارکت دارد که پیگیر آن هستیم، همچنین دولت باید کمک کند تا بتوانیم اواخر سال آینده از این خط بهره‌برداری کنیم و شهروندان بیشتری از مترو استفاده کنند تا شاهد تردد کمتر خودروها در سطح شهر و در نتیجه کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشیم.

وی با بیان اینکه تعدادی از صنایع آلاینده غرب شهر اصفهان باید به‌تدریج و در طول زمان بلندمدت یا متوسط به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری منتقل شود تا شهر اصفهان از این جهت مقداری ایمن شود، تصریح کرد: برای این موضوع بودجه خوبی در نظر گرفته شده و دنبال خرید اتوبوس برقی هستیم، البته این اتوبوس‌ها در کشور تولید نمی‌شود و ورود آن مقداری مشکل دارد در نتیجه توسعه ناوگان اتوبوس‌ها هزینه زیادی دارد.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل