مرکز مبادله طلا قیمت را کنترل می‌کند؟

سجاد بور بور در گفت و گو با «سرمایه ایرانی» در خصوص عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلا گفت: هدف دولت و بانک مرکزی از عرضه طلا در مرکز مبادله، کنترل قیمت طلا به صورت دستوری است که شاید در کوتاه‌مدت بتواند موثر باشد اما در بلندمدت پاسخگو نخواهد بود چرا که تعیین قیمت طلا به عوامل مختلفی از جمله قیمت اونس جهانی طلا و دلار بستگی دارد. باید توجه داشت اگر قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین نشود به طور یقین این تفکر دستوری فقط باعث جهش قیمت‌ها در آینده خواهد شد.
کارشناس بازار ارز و طلا تاکید کرد: ایجاد ابزارهای جدید برای روان‌تر شدن جهت مسیر بازار بسیار خوب است اما نباید فراموش کرد در حال حاضر نرخ ارز در بازار کنترل شده و شاهد ثبات در این بازار هستیم هرچند با هر حرکت و تنشی احتمال جهش نرخ دلار در بازار دور از ذهن نیست.
وی افزود: در حال حاضر قیمت دلار ۵۳ هزار تومان است و می‌دانیم که نقدینگی تا پایان سال به بالاتر از ۸ هزار همت خواهد رسید. با توجه به احتمال رشد ناپایدار ۳ تا ۳.۵ درصد قیمت دلار، در آینده نرخ ارز بین ۵۸ هزار تا ۶۸ هزار تومان خواهد بود که این قیمت ذاتی دلار است اما اگر اوضاع ثابت نماند و تنش‌ها تشدید شود، نرخ ارز تا بیش از ۷۰ هزار تومان هم خواهد رسید.
بور بور ادامه داد: در اوایل سال گامی برای تسعیر نرخ ارز برداشته شد که این نرخ تثبیت شود و موفقیت آمیز هم بود اما سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا برای بعد آن هم چاره اندیشی شده است؟ در حال حاضر حدود ۲۰ درصد دارایی های خارجی ترازنامه بانک مرکزی کاهش یافته و فرض بر این است که این موضوع برای کاهش پایه پولی بوده است. از نگاه ساده‌تر، این موضوع این را بیان می‌کند که در بازار ارزهایی بصورت اسکناس، حواله‌های ارزی و غیره تزریق شده که باعث جمع شدن ریال از بازار شده است.
کارشناس بازار ارز ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت، با توجه تزریق ارز به بازار شاهد هستیم در نرخ ارز تغییر خاصی مشاهده نمی‌شود و حتی روند کاهشی خاصی هم نداشته است و این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد کشور چه میزان تشنه ارز است. به همین دلیل است که با این حجم از تزریق ارز در بازار هم شاهد کاهش نرخ ارز نبوده‌ایم.
بور بور گفت: باید توجه داشت، زمانی که تصمیم به ثبات نرخ ارز با هر اهرم و فشاری از سوی دولت گرفته می‌شود، به طور یقین به عواقب آن توجه نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت پیش‌بینی‌های لازم برای انجام این مهم در نظر گرفته نشده و بخشی از این فشار به بخش خصوصی و تولید تحمیل شده است.
وی ادامه داد: در مورد طلا هم همین گونه است. اگر پیش‌بینی‌های لازم صورت نگیرد، در آینده در این بازار با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل