مقاومت بازار خودرو در برابر اخبار مثبت

به گزارش سرمایه ایرانی،توافقات ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان در روزهای اخیر یکی از مهمترین اتفاقات موثر بر بازارهای مختلف کالایی و سرمایه‌ای بود که باعث شد قیمت ارز با روند کاهشی روبه‌رو شود و همین کاهش قیمت به تحریک قیمت در بازار خودرو نیز منتهی شد.
در فاصله یک روز بعد از انتشار اخبار تبادل زندانیان، قیمت بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای مونتاژی با کاهش روبه‌رو شد. به عنوان مثال، هایما ۱۵ میلیون تومان کاهش یافت. در خودروهای داخلی نیز قیمت پژو ۲۰۷ نزدیک به ۳۰ میلیون و دنا پلاس ۸ میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد و این در حالی است که افت قیمت رانا ۵ میلیون تومان بود. این کاهش قیمت‌ها در شرایطی است که در یک هفته قبل از آن و همزمان با خبر آزادسازی قیمت‌ها در کارخانه برای محصولات ایرانی بهای خودرو در بازار روند رو به رشدی را آغاز کرده بود.
به گزارش «اطلاعات بورس» بازار خودرو در یک ماه گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشت؛ از جمله اخبار سیاسی منتشر شده در حوزه‌های برجام و تبادل زندانیان دو طرف ایرانی و آمریکایی، اخبار مربوط به سیاست‌های شورای رقابت و سازمان حمایت در حمایت از خودرو، انتشار خبرهای رشد قیمت‌های کارخانه‌ای خودروهای مختلف و تغییرات در قیمت ارز در کنار اخبار مرتبط با خودروهای وارداتی همگی از جمله اخبار موثر بر بازار خودرو بودند که این بازار را در کنترل خود داشتند.
در میان انبوه اخباری که منتشر شد، چرخش علی آبادی، وزیر صمت به سمت بازار آزاد خبری است که نویدبخش اتفاقات بزرگ در بازار خودرو به شمار می‌رود. بسیاری از فعالان صنعت خودرو و سایر صنایع وابسته می‌گویند وزیر جدید صمت دارای گرایش‌های شدید به بازار آزاد و حذف انحصارها و قیمت‌های دولتی از صنایع گوناگون است و این می‌تواند اخبار خوبی را در حوزه‌های مختلف از جمله خودرو و تایر به همراه داشته باشد.
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به زودی و با دستور وزیر، قیمت تایر آزاد خواهد شد و این مقدمه‌ای بر آزادسازی قیمت سایر زنجیره‌ها و نگاه وزارت صمت به موضوع قیمت‌گذاری غیردستوری است.
در این بین بررسی قیمت ارز از تعادل نسبی در این بازار حکایت دارد. قیمت ارز در یک هفته گذشته نزدیک به ۱۷۰ تومان کاهش یافته است. این رقم در برابر اتفاقاتی که در کشور افتاده رقم بالایی نیست. به عنوان مثال پس از داستان تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی، موضوع آزادسازی مجدد بخش دیگری از ارزهای بلوکه شده مطرح شده است که این دو خبر نشان می‌دهد اتفاقات خوبی در راه است؛ از جمله آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی به زودی انجام خواهد شد. هفته پیش خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت، به زودی‌ ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی که برای تغییر از وون (واحد پول کره) به یورو به سوئیس رفته بود، در قالب یورو، به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز می‌شود؛ کشور قطر هزینه حواله این ارزها را از سوئیس به قطر بر عهده گرفته و مقرر شده این ۶ میلیارد دلار که برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود، از طریق سوئیفت و از مسیر رسمی نقل و انتقال شود.
‌روز ۲۱ شهریور، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت نیز گفت که فرآیند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در حال اجراست و امیدوارم به‌زودی بانک مرکزی و وزارت خارجه جزئیات دقیق از اجرای توافقات آزادسازی اموال بلوکه شده کشور اعلام کنند. رئیس‌جمهور نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که دولت تصمیم خواهد گرفت چگونه ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده را که قرار است در توافق تبادل زندانی با آمریکا آزاد شود، هزینه کند و این پول «هرجا که ایران نیاز داشته باشد» هزینه خواهد شد.
انتشار این خبرها می‌تواند دو اثر به همراه داشته باشد؛ نخست این که قیمت ارز در بازار یا کاهش خواهد یافت و یا در مسیر کنونی باثبات خواهد ماند (اتفاقی که در یک هفته گذشته افتاده، ثبات قیمت بوده است). موضوع دوم اثر واقعی این موضوع روی قیمت‌ها در زنجیره خودرو و اثر جانشینی (اثر روانی) روی بازار خودرو است. مجموعه این موضوعات می‌تواند روند کاهشی را در بازار به همراه داشته باشد.
با این حال در بخش واقعی، قیمت‌گذاری خودرو عاملی است که می‌تواند سرعت اثرگذاری ارز را کاهش دهد. به عنوان مثال، بر اساس بخشنامه‌های فروش و دعوت‌نامه‌های جدید ایران خودرو و سایپا قیمت سه مدل از پارس با موتور XUP در ایران خودرو و ساینا S در سایپا مشمول افزایش قیمت شده‌اند؛ افزایش قیمتی که کماکان به تأیید شورای رقابت نرسیده و گویا خودسرانه بوده است.
در هفته گذشته شورای رقابت تنها قیمت پنج محصول سایپا را اعلام کرد که پیش از این نرخ‌گذاری نشده بودند و نام آنها بدون قیمت در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو مشاهده می‌شد.
قیمت خودرو ساینا S ۶ میلیون تومان، پژو پارس با موتور XUP ۳۴ میلیون تومان، پژو پارس ELX با موتور XUP ۶.۳ میلیون تومان افزایش یافتند.
رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو می‌تواند در ابتدا اثرات روانی برای بازار ایجاد کند اما در مجموع شواهد بنیادین از کاهش قیمت‌ها در میان‌مدت حمایت می‌کنند.

شماره ۵۰۹ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل