به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، با توجه به معضلات نفت در دنیا و افزایش انتشار گازهای گلخانهای، خودروهای برقی در دنیا مورد استقبال بیشتری واقع شدند و با افزایش نگرانیهای روزافزون درباره تغییرات آبوهوایی، آلودگی هوا و کاهش منابع سوخت فسیلی، نیاز به جایگزینهای حملونقل پاکتر، بیشتر از هر زمان دیگری در جهان احساس میشود زیرا خودرو برقی با حذف انتشار گازهای گلخانهای و استفاده از برق به عنوان منبع اصلی انرژی، راهحلی امیدوارکننده برای داشتن آیندهای پاکتر و پایدارتر به شمار میرود.
در خودروی برقی خبری از موتور درونسوز و به تبع آن اگزوز نیست، بههمین خاطر هنگام حرکت دودی تولید نمیشود. با توجه به این موضوع، انواع ماشین الکتریکی میتوانند در کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار تأثیرگذار باشند. مدلهای مختلف خودروی برقی از لحاظ ساختار و تکنولوژی کاملاً متفاوت از مدلهای بنزینی و دیزلی هستند.
اما آن طور که جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس میگوید، وقتی در زمستان برای تأمین برق، مازوت میسوزانیم، چطور میخواهیم برق مورد نیاز خودروها را تأمین کنیم؟ بر اساس سخنان وی با توجه به چالش تأمین برق، بهتر است مسئولان وزارت صمت دستکم روی محصولات هیبریدی مانور بدهند نه فقط برقی با این حال، چالش ما این است که اطمینان حاصل کنیم همیشه برق کافی در زمان نیاز وجود دارد، به خصوص با توجه به ماهیت غیرقابل پیشبینی منابع انرژی تجدید پذیر، علاوه بر یافتن راههای نوین برای تولید برق باید به راههایی برای ذخیره آن در هنگام نبود برق نیز فکر کنیم.
خودروهای برقی فعلاً در تهران امکان استفاده دارند
حسین رحیمی نژاد، کارشناس خودرو در گفتگویی در این باره میگوید: در مدت زمان واردات خودروهای برقی ایستگاههایی برای شارژ آنها به وجود آمده است اما زیرساختهای آنها کافی نیست. مسئله خودروهای برقی فقط ایستگاههای شارژ نیست بلکه مسئله تأمین قطعات و ایراداتی که به وجود میآید هم مورد توجه است که در کشور ما فراهم نیست.
وی بیان میکند: شرکتهای وارد کننده این خودرو برقی باید به فکر تأسیس نمایندگیهایی برای این خودروها باشند چون تعداد این خودروها کم است چالش خرید قطعات و عرضه در شهرهای مختلف نیز یک مشکل بزرگ است و خودروهای برقی فعلاً در تهران امکان استفاده دارند و در شهرهای دیگر امکان استفاده فراهم نیست.
کارشناس خودرو تصریح میکند: خودروهای برقی هیچ تأثیری بر بازار خودروهای بنزینی ندارد به دلیل اینکه تعداد کمی از این خودروها وجود دارد و به دلیل نرخ پایین سوخت در کشور ما، پروژه خودروهای برقی موفق نخواهد بود و در صورتی امکان استفاده از این خودروها فراهم میشود که قیمت سوخت به سمت واقعی شدن نزدیک شود.
رحیمی نژاد خاطرنشان میکند: مشکل بزرگ دیگر قطعیهای برق است که در کشور ما اتفاق میافتد و در مجموع مصرف انرژی این خودروها کمتر از بقیهی خودروها نیست، برقی که برای شارژ این خودروها تولید شده از سوخت به دست آمده، در مجموع ما با خودروهای برقی کاهش مصرف انرژی نداریم بلکه با فراگیر شدن این خودروها ما تغییر نحوه توزیع انرژی را داریم، و با این کم بود برق که در کشور شاهد هستیم پروژه خودرو برقی تا چندین سال آینده در کشور ما موفق نخواهد بود.
سیاستها مورد نیاز برای راه اندازی، تعداد گذاری و توسعهی خودروهای برقی هنوز شکل نگرفته است
حمید رضا صالحی، نایب رئیس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگویی در این باره میگوید: همچنان ایستگاههایی برای شارژ این خودروها به وجود نیامده است و زیرساختهای کافی برای این موضوع فراهم نشده است و سیاستهایی که برای راه اندازی، تعداد گذاری و توسعهی خودروهای برقی نیاز است هنوز شکل نگرفته است و ما برای حرکت از سمت خودروهای سوخت فسیلی به خودروهای سوخت پاک بهتر است اول به سراغ خودروهای هیبرید برویم که هم از موتور برقی استفاده میکنند هم موتور بنزینی.
وی تصریح میکند: شرکت وارد کننده موظف است که نمایندگیهایی تأسیس کند که پاسخگوی مشکلات فنی خودروها باشد، استقبالی که در کشور از خودروهای برقی پیشبینی میشود باعث میشود خرید خودروهای بنزینی کمتر شوند.
نایب رئیس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه میدهد: باید اجازه واردات خودروهای هیبرید را آزاد کنیم که فشار از روی خودروهای بنزینی کمتر شود و مصرف سوخت فسیلی نیز در کشور کاهش یابد، قطعیهای برق نمیتواند تأثیر مخربی روی خودروهای برقی بگذارد و ما میتوانیم ایستگاههای شارژ را نزدیک شبکههای اصلی قرار بدهیم که مشکلی به وجود نیاید و در شروع این پروژه هستیم و با مقدار برقی که داریم میتوانیم خودروهای برقی را مدیریت کنیم ولی در آینده باید مشکل ناترازی برق را حل کنیم.
دولت تعرفه واردات خودروهای برقی را کاهش دهد، استقبال افزایش پیدا میکند
صادق مهرجو، کارشناس انرژی درباره خودروهای برقی به خبرنگار سرمایه ایرانی میگوید: به دلیل بالا بودن قیمت این خودروها و استقبال پایین مردم، ایستگاههای شارژ و خدمات این خودروها در شهرهای بزرگ راه اندازی میشود، که اگر دولت تعرفهی واردات این خودروها را پایینتر از خودروهای بنزینی قرار بدهد قیمت تمام شده این خودروها در کشور پایینتر میشود و استقبال مردم از این خودروها افزایش پیدا میکند.
وی با بیان اینکه ۳۵ هزار دستگاه خودرو برقی تاکسی در دولت گذشته وارد کشور شد است گفت: مشکلی که داریم خدمات پس از فروش و مشکلات فنی است که ممکن است این خودروها به آن دچار شوند، که ما میتوانیم به کمک کشور چین قطعات این خودروها را تأمین بکنیم.
کارشناس انرژی میگوید: ما قطعیهای برق را در سه ماه تابستان شاهد هستیم و در پاییز و زمستان با مشکلی درباره برق رو به رو نیستیم و این مشکل نمیتواند اختلالی در روند خودروهای برقی ایجاد کند، ما به این بهانه نباید دست از تلاش بکشیم چون کل جهان دارد به سمت خودروهای برقی پیش میرود.
به گزارش سرمایه ایرانی، شهروندان ایرانی نیز همچون شهروندان سایر کشورهای جهان علاقمند به رانندگی با خودروهای برقی هستند در صورتی که موانع پیش روی بهبود آینده صنعت خودروهای برقی در ایران از سر راه برداشته شوند، رسیدن به این رؤیا محال نخواهد بود. جوانان و متخصصان ایرانی بارها نشان دادهاند که با حمایت دولتمردان میتوانند آیندهای روشن برای ایران رقم بزنند و آینده صنعت خودرو برقی هم از این قاعده مستثنی نیست.
منبع خبر : ایمنا