پنج بنگاه اول شیمیایی دنیا

به گزارش سرمایه ایرانی، صد شرکت برتر حوزه پتروشیمی توسط موسسه ICIS رده‌بندی شدند که مبنای این رتبه‌بندی میزان فروش این شرکت‌ها بوده است. در رتبه اول این رده‌بندی، شرکت باسف آلمان بزرگترین کمپانی شیمیایی دنیا با ۹۳.۷ میلیارد دلار فروش که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده، قرار دارد.
پس از آن شرکت سینوپک چین با ۷۸.۲ میلیارد دلار فروش قرار دارد. شرکت آمریکایی داو رتبه سوم و سابیک عربستان در جایگاه چهارم قرار گرفته و پنجمین کمپانی بزرگ شیمیایی دنیا بر اساس این رده‌بندی شرکت INEOS انگلیسی است. میزان فروش این سه شرکت به ترتیب عبارتند از ۵۶.۹ میلیارد دلار، ۵۲.۹ میلیارد دلار و ۵۱.۹ میلیارد دلار.
بر اساس این گزارش، شرکت‌های بزرگ دنیا به رغم رشد قیمت نفت و خوراک گاز در سال گذشته اما با مارجین‌های مناسبی روبه‌رو شدند و توانستند در مقایسه با سال قبل از آن از این منظر شرایط بهتری را در پیش بگیرند.
سردبیر این نشریه معتبر جهانی می‌گوید عبور از شرایط کرونا در سال ۲۰۲۲ به عنوان یکی از دشوارترین اتفاقات در یک دهه گذشته باعث شد تا هزینه کالاهای بادوام برای مصرف‌کنندگان افزایش یابد اما کاهش ذخایر در نتیجه رشد مصرف مواد شیمیایی در خلال سال‌های اپیدمی معضلی جدی است که ممکن است به زودی دامن جهان را بگیرد. با این حال کارشناسان جهانی می‌گویند روند بهبود شرایط تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی ممکن است از پایان سال ۲۰۲۳ آغاز شود، اگرچه این بهبود به سرعت بازگشایی اقتصاد چین بستگی دارد. بازگشایی چین برای بازار محصولات پتروشیمی که در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل افزایش هزینه‌های ورودی و کاهش قیمت‌ها ضعیف بودند، کلیدی خواهد بود.
گزارش‌های جهانی معتقدند در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲ میلادی برای بسیاری از محصولات تولیدی خود به ویژه محصولات پلی‌اتیلن (PE) و پلی‌پروپیلن (PP) با زیان خالص ۳۲۶ میلیون دلاری روبه‌رو شده‌اند. ما هنوز شاهد سناریویی چالش برانگیز در سال ۲۰۲۳ هستیم، اما سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ باید مثبت‌تر باشند، زیرا شاهد ورود ظرفیت‌هایی کمتر از رشد تقاضا خواهیم بود.
ظرفیت‌های بزرگ پتروشیمی قرار است در سال ۲۰۲۳ و سال‌های آینده به بهره‌برداری برسند اما شانس تأخیر می‌تواند فرصتی برای بنگاه‌ها باشد تا عملکرد خود را بهبود بخشند.

شماره ۵۰۹ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل