روزنامه روسی نووایا گازتا، مدیرعامل شرکت توزیعکننده روسی برخی خودروهای ایرانی با نام Best Motors LLC، عنوان کرده، این شرکت از برنامههای خود برای فروش خودروهای یک شرکت خودروساز ایرانی صرفنظر کرده است. حتی کار به جایی رسیده که بنیانگذاران این شرکت تصمیم به انحلال آن گرفتهاند.
الکساندر استپانوف، مدیرکل بست موتورز، این موضوع را با تغییر وضعیت اقتصادی در ارتباط دانسته و میگوید با نرخ فعلی ارز و افزایش کارمزد بهرهبرداری، فروش خودروهای تولیدکننده ایرانی، با قیمتی که از ابتدا پیشبینی شده بود، امکانپذیر نیست. وی این نکته را نیز مورد تاکید قرار داده که قیمت خودروی ایرانی باید ۲۰ تا ۳۰درصد کمتر از خودروی چینی باشد.
این گفته وی در حالی است که سرگئی بورگازلیف، مشاور مستقل صنعت خودرو و حملونقل نیز به این روزنامه روسی گفته است که خودروهای ایرانی مقرونبهصرفه هستند، اما باید به سمت توسعه بازار جدید به روشی سیستماتیک رفت و سازندگان ایرانی و شرکای روسی آنها به این موضوع توجه نکردهاند. به گفته وی، چون محصولات سایپا به لحاظ قیمت، در محدوده قیمتی خودروهای لادا (برند داخلی روسیه) قرار میگیرند، شرکت AVTOVAZ (سازنده لادا) بیکار نمینشیند تا تماشا کند یک رقیب مستقیم وارد بازارش شود.
بورگازلیف این را هم گفته است که اگر تصمیم سیاسی در بالاترین سطح وجود نداشته باشد، هرگونه تولید یا فروش بزرگ خودروهای ایرانی در روسیه منتفی بوده و AVTOVAZ موقعیت تقریبا انحصاری خود را حفظ خواهد کرد. اصل حرف وی این است که خودروهای ایرانی باید با لادا رقابت کنند، اما با احتساب مالیات و عوارض بالا، قیمتشان بیشتر از آب درمیآید.
با ملاک قرار دادن گزارش رسانه روسی، به نظر میرسد خودروهای ایرانی از بخت بالایی برای حضور پایدار در بازار روسیه برخوردار نیستند، زیرا از جنبه قیمت توانایی رقابت با برندهای داخلی این کشور و همچنین مدلهای چینی را ندارند. این در حالی است که پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم این کشور از سوی غرب، خودروسازان و قطعهسازان ایرانی احساس کردند بازار روسیه میتواند به حیاطخلوت آنها تبدیل شود و حتی تفاهمنامهها و قراردادهایی نیز در این مورد امضا شد.
منبع خبر خبر آنلاین