چشم‌انداز هوای پاک در تهران

به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانیاز تهران، طبق آمار روزانه ۵۵ درصد شهروندان تهرانی از وسایل نقلیه شخصی، برای تردد استفاده می‌کنند در همین حال ۳۳ درصد شهروندان با حمل‌ونقل عمومی، هفت درصد از موتورسیکلت و سایر افراد با دیگر وسایل نقلیه جابه‌جا می‌شوند که نشان‌دهنده سهم بالای استفاده شهروندان تهرانی از خودروهای شخصی است.

این همان موضوعی است که در یک سال اخیر به مسئله آلودگی هوای تهران دامن زد، چراکه بخش عمده این خودروها فرسوده هستند و نقش پررنگی در آلایندگی هوا دارند، از این رو طی یک سال گذشته شهرداری تهران دو راهبرد نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ ونقل شهری را دنبال کرده است.

هرچند بسته حمل‌ونقلی شهرداری تهران هنوز تکمیل نشده و در میانه راه است، اما با توجه به اینکه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق هشدار داده است که سال آینده نیز خاموشی خواهیم داشت که احتمال فعالیت نیروگاه‌ها با حداکثر ظرفیت سوخت و مازوت‌سوزی را تقویت می‌کند، ممکن است همچنان احتمال افزایش آلودگی هوا می‌تواند وجود داشته باشد.

با این حال شهرداری تهران با هدف کاهش آلایندگی‌های موتوری نسبت به ارتقای حمل‌ونقل شهری به طور جدی ورود کرده است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به اینکه بسته حمل‌ونقل تهران شامل همه بخش‌ها است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی وارد خواهد شد، هرچند تاکنون در بخش تاکسی برقی نیز تاکنون ۱۷۲ دستگاه تحویل رانندگان شده است.

وی می‌افزاید: سال آینده نیز واردات تسهیل می‌شود در این راستا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام به رانندگان تاکسی برقی با نرخ بهره صفر اعطا خواهد شد.

شهردار تهران عنوان می‌کند: هزینه تاکسی برقی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و ۱۵۰ میلیون تومان هزینه اسقاط خودرو است، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز وام قرض‌الحسنه از محل ماده ۱۲ وزارت نفت تخصیص داده خواهد شد؛ این وام پنج ساله و زمان آغاز وام با قسط ۹ میلیون تومان در ماه است.

زاکانی با تاکید بر اینکه ۱۷۴۰ تاکسی در بسته اول تحویل داده می‌شود، تصریح کرد: به طور قطع برای ۲۷ هزار و ۵۰۰ خودرو به عنوان تاکسی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد، در شرایط کنونی تهران یک الگوی تاکسیرانی جدید خواهد داشت و بر همین مبنا در نخستین گام ۱۷۰۰ تاکسی شاسی بلند فعال خواهد شد، البته قرار شده است خط تولید خودروهای برقی نیز در تهران راه اندازی شود که می‌تواند در آینده روی نوسازی خودروهای کشور تأثیر مثبت بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه سال جاری علاوه بر خودروهای برقی حدود ۱۰ هزار تاکسی را نوسازی کردیم، اظهار می‌کند: خودروهای برقی به عنوان تاکسی علاوه بر امتیاز تسهیلات و و نرخ صفر بهره به دلیل اینکه در بازار ۲.۵ برابر قیمت‌گذاری می‌شود، برای رانندگان تاکسی بسیار به صرفه است تا در طرح جایگزینی مشارکت کنند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه سال جاری نوسازی اتوبوس‌ها در اولویت قرار داشته است، ادامه می‌دهد: با وجود اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ اعتبارات برای جایگزینی خودروهای برقی پیش‌بینی نشده بود، این طرح را آغاز کردیم و تاکنون حدود ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس وارد خطوط شهری تهران شده است.

استندها انرژی را در ایستگاه‌های شارژ خودرو و در ساعت غیر پیک انرژی ذخیره می‌کند

زاکانی اضافه می‌کند: اتوبوس‌ها با کشتی در حال انتقال است و در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۴ تلاش می‌کنیم تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شود و تا پایان سال تعداد آن‌ها به حدود ۳۰۰۰ دستگاه برسد.

وی با بیان اینکه طرح نوسازی با رویکرد کاهش آلایندگی هوا اجرایی شده است، عنوان می‌کند: این اتوبوس‌ها استهلاک بسیار پایینی دارد، از طرف دیگر کم مصرف هستند زیرا با هر بار شارژ ۵۵۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.

شهردار تهران با اشاره به خدمات پس از فروش خودروهای برقی تاکید می‌کند: یکی از ویژگی‌های ممتاز برقی‌سازی و پیش رفتن به سمت انرژی‌های پاک آماده کردن زیرساخت‌ها بود، پس از آن واگذاری خودروها صورت گرفت و تا زمانی که خدمات پس از فروش تأمین نشود، این واگذاری‌ها انجام نخواهد شد.

چشم‌انداز هوای پاک در تهران

برنامه برای رفع ناترازی انرژی در سال‌های اخیر

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر میزان آلودگی هوا و تعطیلی در تهران بسیار زیاد بود، تاکید می‌کند: استفاده از انرژی برقی به جای انرژی فسیلی مهم‌ترین رویکرد دولت است و در نتیجه ناترازی سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، از طرف دیگر موضوعات زیست‌محیطی و هوشمندسازی نیز در دستور کار قرار دارد و به همین دلیل جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین رویکردهای حمل‌ونقل شهری توسعه حمل‌ونقل عمومی است، می‌گوید: تا زمانی که تردد با حمل‌ونقل عمومی تسهیل نشود موضوع کاهش آلودگی هوا در نتیجه استفاده از خودروهای شخصی کاهش پیدا نمی‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه می‌دهد: در همه مناطق شهر باید تردد با حمل‌ونقل عمومی وجود داشته باشد، از طرف دیگر هزینه حمل‌ونقل عمومی به نسبت استفاده از خودروهای شخصی باید منطقی باشد تا مردم به سمت استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی بروند.

پیرهادی با تاکید بر اینکه استفاده از خودروهای برقی علاوه بر پاک بودن می‌تواند به صرفه نیز باشد، تصریح می‌کند: در حال حاضر برای راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی در تهران به این مقوله توجه شده است، به نحوی که استندها در ایستگاه‌های شارژ خودرو و در ساعت غیر پیک، انرژی را ذخیره می‌کنند؛ همچنین این ایستگاه‌ها از انرژی پاک خورشیدی نیز برای تولید برق استفاده می‌کند به همین دلیل شبکه برق در این ایستگاه‌های تهران پایدار است.

با اجرای این طرح نوآورانه، امید به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی در تهران بیشتر از همیشه احساس می‌شود؛ ایستگاه‌های شارژ خورشیدی نه تنها حرکتی به سمت پایداری محیط زیستی است، بلکه الگویی برای سایر شهرها در سراسر ایران و جهان خواند بود.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه با همکاری و تلاش مشترک برای آینده‌ای پاک‌تر و سبزتر گام برداریم.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل