کشف بزرگ در ایران – سرمایه ایرانی

در واقع، لیتیوم در صنایع خودروهای برقی، باطری‌ها، رایانه‌ها، تلفن‌های همراه و پنل‌های خورشیدی تولیدکننده انرژی و غیره استفاده می‌شود. لیتیوم اولین بار در سال ۱۸۱۷ در سوئد کشف و معلوم شد از آلیاژ این فلز با آلومینیوم، کادمیم، مس و منگنز در ساخت قطعات هواپیماهای بلندپرواز می‌توان استفاده کرد.

این فلز که وجودش در دنیای امروز یکی از ملزومات فناوری محسوب می‌شود، ‌یک فلز قلیایی نقره‌ای- سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار، سبک‌ترین فلز و کم‌چگالی‌ترین عنصر جامد است.
بر اساس برآوردهای اولیه، معدن لیتیوم کشف‌شده در ایران حاوی ۸.۶ میلیون تن لیتیوم خام است که دومین معدن بزرگ جهان بعد از شیلی محسوب می‌شود و در غرب شهر همدان قرار دارد و ده درصد ذخایر جهان را در خود جای داده است. تا پایان سال ۲۰۲۲، شیلی با ۹.۳ میلیون تن دارنده بزرگترین ذخایر لیتیوم جهان بود. پس از آن، استرالیا، آرژانتین، چین، آمریکا، کانادا، زیمبابوه، برزیل و پرتغال به ترتیب رتبه‌های دوم تا نهم را داشته‌اند. حال با کشف این ذخیره بزرگ، ایران رتبه دوم را به دست آورده است. البته برخورداری از ذخایر یک بحث است و تولید، بحثی دیگر. به گفته برخی تحلیلگران، ذخایر لیتیومی که ایران رسما اکتشاف آن را اعلام کرده، می‌تواند به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر شود و جایگاه ژئوپلیتیکی و اقتصادی بی‌سابقه‌ای به تهران اعطا کند. در واقع این کشف پتانسیل ضربه زدن به اقتصاد کشور و تاثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد که یک برگ برنده برای ایران محسوب می‌شود.

  • شماره ۴۹۶ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل