کنترل قیمت سکه با محدود کردن دامنه نوسان

روح‌الله فرهادی، در گفت‌وگو با سرمایه ایرانی درباره محدود شدن دامنه نوسانات گواهی سپرده طلا ، گفت: سوابق نشان داده که کاهش دامنه نوسان گواهی سپرده، تاثیر چندانی بر قیمت ارز و طلا نداشته است و موجب حساسیت بیشتر فعالان بازار سرمایه می‌شود. احتمال دارد که رشد قیمت طلا به صورت تدریجی باشد و از بازار نفت جا بماند. این امر موجب ایجاد آربیتراژ برای فعالان بازار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد برداشته شدن دامنه نوسان افزود: با برداشتن دامنه، صرفا باعث می‌شود که فعالان، زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری داشته باشند. حتی با وجود محدوده نوسان، برخی از صندوق‌های طلا بالای ۴۰ درصد دارای حباب هستند و در صورتی که دامنه نوسان برداشته شود، ممکن است حباب بیشتری تشکیل شود.

وی افزود: کوتاه‌ کردن دامنه نوسان با قیمت‌گذاری دستوری متفاوت است. با کوتاه شدن دامنه نوسان، صف خرید افزایش می‌یابد که این مساله با قیمت‌گذاری دستوری متفاوت است. کاهش دامنه نوسان هر چند وقت یک بار با توجه به تنش‌ها و نوسانات در بازار رخ می‌دهد که این کاهش ، موقتی است و ادامه دار نخواهد بود. در مجموع این تصمیم مسئولان بورس کالا قابل دفاع است چرا که اگر محدوده دامنه نوسان باز باشد، باعث می‌شود قیمت سکه از حد خود خارج شود و بالا رود.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل