گزارشات ۶ماهه ، تنها امید این روزهای بورس تهران

در شرایط فعلی  بورس وضعیت خوبی ندارد ودر این شرایط حتی اگر شاخص کل بورس نیز مثبت شود، رشد بزرگ و پایداری نخواهد داشت، مگر اینکه اعتماد به بورس برگردد و ارزش معاملات خرد به بیش از ۲هزار میلیارد تومان در روز برسد و نقدینگی زیادی به  بورس وارد شود.

گزارشات ۶ ماهه‌، تنها روزنه امید

در حال حاضر، بورس تهران با ابهام ها و ریسک‏های زیادی مواجه است .از برجام  بی سرانجام گرفته  تا کاهش قیمت‌های جهانی ، که هیچکدام سیگنال مثبتی به بازار مخابره نمی‌کنند. علاوه بر این، با وجود ارزشمند بودن بازاراز نگاه اغلب کارشناسان بنیادی و تکنیکی، اما این ابهام‏ها درکنار بودن پایین بودن ارزش معاملات خرد، احتمال بازگشت پرقدرت شاخص کل به روز‏های اوج را کم‏رنگ کرده است، به طوری‏که ماه‌هاست بورس تهران دچار رکود عمیق شده و در یک منطقه مشخص درجا می‌زند واگر چند روز هم شاخص مثبت شود، این رشد موقتی خواهد بود. در این میان، به نظر می‏ ‏رسد فقط گزارش‌‏های ۶ماهه شرکت‏ها که به مروردر حال انتشار است، را بتوان به عنوان  معدود روزنه‏‌های  امید برای تغییر نظر فعالان بازارسرمایه و ورود نقدینگی ها به بورس عنوان کرد.

 

 نرخ بهره، سیاستی تاثیرگذار بر بازار سهام

عوامل متعددی بر روی شاخص کل بورس تهران اثرمی‏گذارند که در میان، نوسان نرخ بهره بین بانکی توسط بانک مرکزی و قیمت دلار ، از دیگر عواملی هستند که در حال حاضر باعث رکود بازار سرمایه شده اند. فعالان بازار سرمایه  به این دلیل که نمی‏دانند سیاستگذار چه برنامه‌ای برای آینده نرخ بهره بین بانکی در نظر دارد، بین سرمایه گذاری در بازار‏های مالی و بانک نمی‏تواند تصمیم‏ درست و منطقی بگیرد  و به همین خاطرنسبت به کلیت بازار سرمایه  بی‌اعتماد شده اند.

برجام نافرجام، عامل دیگر رکود بورس تهران

از سوی دیگر، نامشخص بودن نتیجه مذاکرات هسته‏ ای و احیای برجام نیز باعث شده تا نرخ ارز با نوسان‏های صعودی همراه شود و از آنجا که نرخ ارز برای روی قیمت تمام شده و سوددهی شرکت‏ های مختلف بازار سهام با توجه به ماهیت شرکت‏ ها و اینکه واردکننده مواد اولیه هستند، یا محصولات خود را صادر می‏ ‏کنند و یا ترکیبی از این دو ، اثرات متفاوتی دارد، طبیعی است نوسان نرخ ارز بر شاخص کل بازارسرمایه، تاثیر‏گذار خواهد بود

 فرا رسیدن زمان لایحه پیشنهادی بودجه، نگرانی دیگرمعامله‏‏ گران

فعالان اقتصادی هر سال با فرا رسیدن زمان تنظیم لایحه بودجه، نگران تغییرسیاست‏های اقتصادی دولت و قیمت حامل‏‎های انرژی مانند قیمت آب ،برق ،گازو بنزین در بودجه عمومی سال آینده کشورهستند، که به نظر می‏رسد برای حل این مسائل و دغدغه‎‎‌‏ها، نیاز به قوانین بالادستی است تا با فرموله شده آن، به صورتی که منافع بخش تولید و سهامداران نیز در آن لحاظ شده باشد، نگرانی‏ بخش خصوصی و تولیدکنندگان در خصوص تغییرات ناگهانی سیاستگذاری‌های اقتصادی در بودجه عمومی کشور ازبین برود وبخش اقتصادی کشور بتواند برنامه‏ای بلندمدت برای فعالیت خود ترسیم نماید، طبیعی است در این صورت و به خصوص با  کاهش ابهام‏ها و ریسک‏های موجود در بازارسهام ، سرمایه‌ها را به سوی بازار سرمایه و تولید هدایت خواهند شد .

بورس نیاز به اعتماد سازی دارد

در حال حاضرعوامل و ریسک‏های موجود در بازار سرمایه باعث شده تا سرمایه‏گذاران به آینده بورس تهران خوش بین نباشد و در این شرایط ، نه تنها نقدینگی  جدیدی وارد بازار سهام نمی شود ، بلکه پول باقی مانده نیز به مرور از بازار خارج می‏شوند که درنتیجه ضربه زیادی به کلیت بازار سرمایه وارد می‏ شود. درحال حاضر نیز نقدینگی زیادی در بورس نمانده است و به واسطه کمبود نقدینگی، شاخص کل بازار روند اصلاحی به خود گرفته است. لذا تا زمانی که سیاستگذاران، تصمیم جدی برای کم کردن ابهام‏ ها و ریسک‌های بورس تهران اتخاذ نکنند، این ابهام‏ ها باعث می‌شود که سرعت خروج پول از بازار سرمایه بیشتر شود، بنابراین به نظر می‏‏‌رسد سیاستگذاران اقتصادی بهتر است به جای تغییر و اعلام مصوبه‌های جدید، با اعمال سیاست‌های اقتصادی درست به فکر اعتماد سازی و جلوگیری از خروج نقدینگی‏‏‌های باقی مانده از بازار سرمایه باشد، زیرا ادامه شرایط موجود باعث می‏شود که حتی دیگر سهام ارزنده نیز ارزشی نداشته باشند و سهامداران ترجیح دهند تا پول خود را در هر بازاردیگری به جز بورس سرمایه‌گذاری کنند.

رضا اخلاق پور – کارشناس بازار سرمایه

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل