امضای تفاهمنامه جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانیاز تهران، امروز- جمعه نوزدهم اردیبهشت در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران مراسم امضای تفاهمنامه همکاری جایگزین ۲۰ هزار موتورسیکلت بنزینی با موتور سیکلت برقی برگزار شد.
شینا انصاری، ضمن قدردانی از همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری تهران و شهرداری تهران، اظهار کرد: این نهادها نقش مهمی در پیشبرد تفاهمنامه مرتبط با کاهش آلودگی هوا ایفا کردهاند، همچنین از مشارکت فراجا، تولیدکنندگان بخش خصوصی و انجمنهای صنعتی که در این حوزه همکاری مؤثری داشتهاند، تشکر میکنم.
وی با ابراز خرسندی از آغاز این طرح، افزود: این تفاهمنامه گامی اولیه در راستای کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران محسوب میشود. طبق این طرح، قرار است ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده که سهم قابل توجهی در انتشار آلایندهها دارند، از چرخه مصرف خارج و با موتورسیکلتهای برقی جایگزین شوند، هرچند این اقدام نخستین گام در این مسیر است، انتظار میرود که با راهبری مناسب، روند جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده گسترش یابد و تعداد بیشتری از این وسایل نقلیه که تأثیر مخربی بر کیفیت هوای شهرهای بزرگ دارند، از رده خارج شوند.
رئیس سازمان محیط زیست در ادامه به اهمیت سیاستگذاری صحیح در این حوزه اشاره کرد و گفت: این اقدامات نهتنها به کاهش مصرف سوخت منجر خواهد شد، بلکه نقش چشمگیری در کاهش انتشار آلایندههای هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری ایفا خواهد کرد. امید است که با استمرار همکاری میان دستگاههای اجرایی، بخش خصوصی و نهادهای ذیربط، اهداف این تفاهمنامه بهطور کامل تحقق یابد و بهبود وضعیت زیستمحیطی کشور به شکل ملموسی قابل مشاهده باشد.
طرح جایگزینی موتورسیکلتهای برقی
همچنین محمدصادق عظیمیفر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار کرد: نبود بهرهوری مناسب تجهیزات مورد استفاده موجب خسارات میلیاردی شده و مصرف سوخت کشور را با چالشهای قابل توجهی مواجه ساخته است. وی تأکید کرد که این چالشها، که به تدریج شکل گرفتهاند، نتیجه سیاستهایی هستند که طی سالیان متمادی اتخاذ شدهاند و نیازمند راهحلهایی جامع و فراگیر میباشند. حل این مسائل مستلزم اجماع میان بخشهای مختلف بوده و باید با یک رویکرد تحلیلی و ریشهیابی دقیق، به ارائه راهکارهای مؤثر پرداخته شود.
وی افزود: صرف افزایش تولید، به تنهایی قادر به رفع مشکلات نخواهد بود؛ بهعنوان مثال، حتی با افزایش ظرفیت تولید روزانه کشور به میزان ۱۸۰ هزار بشکه، مسئله ناترازی در مصرف سوخت و آلودگی هوا همچنان پابرجا خواهد ماند. یکی از عوامل اصلی این ناترازی، وجود ناوگان فرسوده است که بیش از ۵۳ درصد از وسایل نقلیه کشور را شامل میشود. این ناوگان نهتنها مصرف سوختی بیش از دو برابر میانگین جهانی دارد، بلکه سهم قابل توجهی در آلودگی هوا ایفا میکند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تاکید کرد: در راستای حل این معضل، همکاریهای گستردهای با محوریت سازمانهای زیستمحیطی آغاز شده و از ابتدای دوره مدیریتی جدید، اقدامات اجرایی با هدف کاهش موانع زیستمحیطی و بهبود کیفیت سوخت دنبال شده است. طرحهای متعددی، از جمله کیفیسازی فرآوردههای پالایشگاهی، که سالها اجرایی نشده بود، در دستور کار قرار گرفته است تا سوخت با استانداردهای بالاتر به جامعه عرضه شود.
برقیسازی ناوگان موتورسیکلتهای فرسوده
عظیمیفر ادامه داد: علاوه بر این، برنامههایی برای برقیسازی ناوگان موتورسیکلتهای فرسوده با مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مالی تدوین شده است. بر اساس مصوبه بهمنماه، ظرفیت اقتصادی لازم برای خروج ۴۶۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده از چرخه مصرف کشور فراهم شده و در مرحله نخست، ۲۰ هزار دستگاه از این ناوگان در شهر تهران جایگزین خواهند شد. این اقدام با انتشار اوراق صرفهجویی سوخت و همکاری بخش خصوصی به منظور تأمین مالی این پروژه انجام خواهد شد.
وی گفت: همچنین، برنامههایی جهت احداث زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در جایگاههای سوخت تدوین شده است. بر اساس مطالعات انجامشده، مقرر گردیده تا ۷۰۰۰ جایگاه شارژ در نقاط مختلف کشور احداث شود. در این راستا، شرکتهای مرتبط با حوزه حملونقل نیز نقش مهمی در اجرای این پروژه خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تصریح کرد: این اقدامات، در راستای کاهش مصرف سوخت، بهبود کیفیت هوا و حرکت به سوی توسعه پایدار برنامهریزی شده و امیدواریم با همکاری تمامی ذینفعان، اهداف تعیینشده بهطور مؤثر اجرایی شود. در پایان، از تمامی افرادی که در این مسیر تلاش کردهاند، به ویژه متخصصان حوزه انرژی و محیط زیست، قدردانی میشود.
سهم خودروهای برقی در ورودی حملونقل کشور
محمد اولیا مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به وضعیت تولید انرژی در کشور، اظهار کرد: تفاوتی در انتقال برق به مناطق مختلف وجود ندارد، بلکه مسئله اصلی، استفاده بهینه از انرژی در شهرها و توسعه زیرساختهای مرتبط با خودروهای برقی است. وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر، ایستگاههای عمومی شارژ خودروهای برقی در سطح کشور فعال هستند، اما تعداد آنها محدود بوده و توسعه این زیرساختها امری ضروری محسوب میشود.
وی افزود: طی پنج سال آینده، سهم خودروهای برقی در ورودی حملونقل کشور به حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. این در حالی است که در حال حاضر، تعداد ایستگاههای شارژ عمومی در سراسر کشور به ۸۲ ایستگاه میرسد، در حالی که مجموع ایستگاههای خصوصی و خارجی نیز بهطور مداوم در حال افزایش است. یکی از چالشهای اصلی در این حوزه، مسئله نگهداری تجهیزات و زیرساختهای مرتبط است که نقش مهمی در توسعه پایدار مصرف انرژی ایفا میکند.
تأمین انرژی خودروهای برقی
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا تاکید کرد: همچنین اشاره کرد که میزان برق مورد نیاز برای تأمین انرژی خودروهای برقی، در مجموع، حدود ۱۰ مگاوات برآورد شده است. با توسعه بیشتر این خودروها، شارژرهای آنها میتوانند به متعادلسازی مصرف برق شبکه کمک کنند، بهگونهای که امکان ذخیرهسازی برق در طول شب و استفاده از آن در طول روز، در منازل و محلهای کسبوکار فراهم شود. انتظار میرود طی یک سال آینده، این فناوریها با سرعت بیشتری توسعه یابند.
اولیا به وضعیت ایستگاههای شارژ در شهرهای مختلف اشاره و بیان کرد: در حال حاضر، شهرداریهای تهران، شیراز، اصفهان، کرج و اراک در این زمینه فعالیت دارند. علاوه بر این، توسعهدهندگان و سرمایهگذاران خصوصی، بهویژه شرکتهای خودروساز، نقش مهمی در گسترش این زیرساختها ایفا کردهاند.
وی در پایان تأکید کرد: ایجاد امکان شارژ خودروهای برقی در جایگاههای سوخت کشور، در کنار تأمین سوختهای فسیلی، یک راهکار عملی برای تسهیل استفاده از این خودروها و توسعه حملونقل پاک است.
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا از اقداماتی که در این راستا انجام شده، قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که با افزایش سرمایهگذاریها و برنامهریزیهای دقیق، شاهد توسعه بیشتر خودروهای برقی در کشور باشیم.
منبع خبر : ایمنا