سهم ۲۲ درصدی جادهها در تعداد و شدت حوادث / میانکوه از داشتن جادههای ایمن بیبهره است


به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی، ابتداییترین جادهها گذرگاههایی بودند که از طریق باز کردن مسیر، در جنگلها ساخته شدند و نیز برای عبور حیوانات اهلی راهها عریضتر و بهتر شدند، با اختراع چرخ و استفاده از آن راهسازی پیشرفت کرد، بیشتر راههای اولیه بهواسطه رومیها ساخته شد تا قرن هفده و هجده روشهای راهسازی رومیان در بسیاری از کشورها بهویژه اروپا، مورد استفاده قرار گرفت و نخستین اصول راهسازی مدرن توسعه یافت.
بهدلیل بعضی سیاستهای اشتباه از جمله صنعتیشدن شهرها منجر شد عده زیادی از روستاییان از روستا به طرف شهرهای بزرگ مهاجرت کنند و بهدنبال آن توجهی به جادههای مناطق روستایی و محروم نشود، بهدلیل اهمیت کمی که راههای روستایی دارد، بررسی آن بهوسیله عبور و مرور وسایل نقلیه صورت گرفته است اما در سالهای اخیر بهدلیل افزایش تصادفات در راههای روستایی ناشی از خرابیهای سطح روسازی و همچنین بهدلیل اعتبارات کم برای بهسازی و نوسازی اینگونه راهها، نیاز به بررسیهای بیشتر در مورد علل خرابیها و جلوگیری از این عوامل پدیدار شد، بهطوری که طی یک روند صعودی افزایش تصادفات در راههای روستایی در سالهای اخیر در بعضی از استانها با جمعیت روستایی قابل توجه است.
در سال بهطور متوسط ۲۲ درصد تصادفهای منجر به فوت در راههای روستایی اتفاق میافتد که این آمار برای راههای کم تردد روستایی نگرانکننده است، از طرف دیگر وضعیت روسازی راه، اثر قابلتوجهی روی تصادفات فردی و چند وسیلهای دارد.
جادهها بهطور متوسط سهم ۲۲ درصدی در افزایش تعداد و شدت حوادث به خود اختصاص داده است و از عوامل جادهای تصادفهای راههای روستایی به ناهمواری روسازی ضعیف سهم قابلتوجهی نسبت داده میشود، لذا توجه به کاهش خرابیها برای ایمنسازی راهها نیاز است.
منطقه میانکوه در شهرستان اردل بهعنوان یکی از مناطق محروم استان چهارمحالو بختیاری از بسیاری امکانات بیبهره بوده و دارای جادههای ناایمن است و مردم این منطقه در فصول سرد سال برای مراجعه به یک مرکز درمانی همواره نگران بروز حوادث هستند، البته این جادهها در دیگر فصول سال نیز شرایط مناسبی برای عبور و مرور بدون دلهره مسافران ندارد.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگوی خبرنگار سرمایه ایرانی با سیاوش سلیمانی، رئیس شورای اسلامی استان چهارمحالوبختیاری درباره وضعیت جادههای ارتباطی منطقه میانکوه در شهرستان اردل است.
پرتگاه کنار جادهها، جان مردم را تهدید میکند
سرمایه ایرانی: جادهها در منطقه میانکوه اردل چه شرایطی دارد؟
سلیمانی: خدمات زیربنایی مانند راههای ارتباطی از مهمترین عوامل توسعهای جوامع مختلف محسوب میشود و این مسئله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان است تا جایی که از جاده همیشه بهعنوان رکن مهم توسعه یاد میشود و تمام مسائل عمرانی و معیشتی منطقه مربوط به راهها و جادهها است.
نبود راههای روستایی مناسب، همیشه دغدغه منطقه میانکوه و شهرستان اردل در استان چهارمحالوبختیاری بوده است؛ جاده سهراهی سرخون به سمت رفن و روستاهایی که بهدلیل نبود راه در بنبست قرار گرفته است و خدماترسانی به اهالی آن با مشکلات بیشماری همراه است و این موضوع اهالی این مناطق را محرومتر کرده است، همچنین دو طرف جادهها بهصورت پرتگاه است و جان مردم منطقه را تهدید میکند.
جاده میانکوه علائم راهنمایی و رانندگی ندارد
سرمایه ایرانی: برای رفع مشکلات جاده صعبالعبور میانکوه تا دوپلان برنامهای دارید؟
سلیمانی: جاده میانکوه تا دوپلان و جاده دسترسی کارون چهار، صعبالعبور است، این مسیرهای صعبالعبور که بهسبک قدیمی ۲۰ سال پیش ساخته شده تنها با وسایل نقلیه خاص قابل تردد است، یکی از مهمترین مسائلی که روستاهای بخش میانکوه با آن مواجه بوده، فرایند خروج جمعیت جوان از روستاها است بهگونهای که حتی برای حمل تابوت در مراسمهای ترحیم، هیچ جوانی در روستا نیست.
مشکل جاده روستای کنمی، جاده مور و تل تاگ، جاده چالی کمر به ملک شیر، جاده سرمازه کاهیدان، جاده سهراهی شلیل به دورک و گوزلک، جاده لندی، جاده ورودی به روستاهای شلیلعلیا، روستاهای علیآباد از سمت جاده خوزستان و تکمیل سهراهی رفن از عمده مشکلات منطقه میانکوه در شهرستان اردل است ضمن اینکه جاده میانکوه علائم راهنمایی و رانندگی نیز ندارد.
با تلاشهای فرماندار شهرستان اردل، بخشدار و بنیاد علوی و مسئولان راهداری، شورای اسلامی استان چهارمحالوبختیاری و شهرستان و بخش میانکوه با پیگیریهای مکرر، عملیات آسفالت جاده لندی وگوزلک آغاز و منجر به تحقق وصیت یکی از شهیدان این منطقه به نام “شهید مؤمنی” شد که البته امیدوارم مانند گذشته آسفالت جاده لندی نیمهکاره رها نشود.
جاده جایگزین در کارون چهار در مواردی اعم از روشنایی، تکمیل نیوجرسی، شکستگیها و نصب گاردریل مشکلاتی دارد و تاکنون جاده جایگزین جاده قدیمی کارون چهار، جان چندین نفر از هموطنان را گرفته و دو شرکت ملی آب نیرو و خطوط لوله نفت مارون همواره منجر به از بین بردن بخشهای کشاورزی، دامداری و سایر مشاغل مردم میانکوه شده است، این موارد نیز منجر به انجماد بغض عظیمی در منطقه شده که در عین حال با صبوری و منش مردم نجیب میانکوه ختم به خیر شده است و برای جلوگیری از هرگونه ناامنی اجتماعی خواهان پیگیری عاجل و بدون اتلاف وقت و جبران خسارات مردم بهویژه در بخش آب آشامیدنی پایدار و جادهها شدند که مقرر شد مراتب از طریق آب نیرو و ادارهکل حملونقل جادهای استان چهارمحالوبختیاری توسط ریاست شورای استان و شهرستان بهطور جدی پیگیری شود.
از سوی مسئولان اداره کل حملونقل جادهای استان چهارمحالوبختیاری قول مساعد داده شده است تا زیرسازی و آسفالت جاده ریزک آغاز شود و در ادامه جاده مور و تلتاگ و سایر جادههای روستایی حدود ۳۷ کیلومتر، بازسازی و آسفالت شود.
لزوم شناسایی خطرات و عوامل بالقوه آسیبرسان در جادهها
سرمایه ایرانی: رسیدگی به جادههای روستایی چگونه بوده است؟
سلیمانی: در طراحی تمام راهها بهویژه راههای روستایی بهدلیل تردد کم وسایل نقلیه، طراحی بر مبنای اقتصاد اهمیت بیشتری دارد اما در بعضی مواقع بهدلیل ناهماهنگی بین ساختار طراحی شده و ترافیک عبوری، روسازی راه متحمل خرابیهای زودهنگام و پیشبینی نشده میشود.
شناسایی خطرات و عوامل بالقوه آسیبرسان و نیز محرکها، سنگ بنای اقدامات مدیریت ایمنی است، از این رو ضروری است که این شناسایی با روشی نظاممند و مبتنی بر اصول علمی صورت گیرد که البته برخی تصمیمگیری در به کارگیری تکنیکی مناسب برای شناسایی و ارزیابی خطرات را مدیریت تلقی میکنند.
مخاطرات طبیعی مانند برف، سیل و نظایر آنکه بهعنوان پدیدهای اجتنابناپذیر بهشمار میآید و همیشه خطری جدی برای جوامع انسانی بهویژه جوامع روستایی محسوب میشود، اگر از تابآوری لازم برخوردار نباشد، آثار زیانبار آن افزایش پیدا میکند؛ این مخاطرات با انواع گوناگون و گستره نفوذ بهعنوان پدیدهای تکرار شدنی و مخرب طی دوران حیات کره زمین وجود داشته و همیشه خطری جدی برای انسانها بوده است؛ در این حوادث طبیعی نباید فراموش کرد که جادهها بسیار آسیبپذیر بوده و از طرفی تنها راه امدادرسانی به حادثهدیدگان است.
منبع خبر : ایمنا