اقتصاد ایران

تحقق عدالت مالیاتی و رشد تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

آلبرت بغزیان در گفتگویی درباره لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم اظهار کرد: این لایحه در تلاش است اخذ مالیات را عادلانه کند به این صورت که از مجموع درآمد افراد در طول سال مالیات اخذ می‌شود.

وی افزود: در این شیوه مالیات‌ستانی مستقیم، فشار از روی گروه‌های ضعیف برداشته می‌شود زیرا به این وسیله دانه‌درشت‌های اقتصاد یعنی کسانی که تاکنون فرار مالیاتی داشته‌اند، شناسایی می‌شوند.

نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در شیوه منبع‌محور فعلی افراد و گروه‌های شفاف اقتصاد برای یک منبع درآمدهای خود مالیات می‌پردازند، اما یک نمایشگاه‌دار خودرو و یک خواربارفروشی از این قشر شفاف مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: کسانی که از چند محل درآمد دارند، وقتی درآمدشان تجمیع شود، نرخ مالیات آنها هم تغییر می‌کند زیرا در شیوه منبع‌محور فعلی افراد برای درآمدهای مختلف خود از معافیت‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: این مالیات منبع‌محور باعث می‌شود که از قشر آسیب‌پذیر که درآمدهای کمی هم دارند، مالیات اخذ شود.

بغزیان در پاسخ به این سوال که چرا شیوه مالیات‌های مستقیم در کشور و جمع‌آوری مالیات بر مجموع درآمد در کشور ما اجرایی نمی‌شود؟ گفت: از دهه ۶۰ تاکنون اجرای این شیوه مالیات‌ستانی مطرح بوده است و همچنان هم فقط مطرح می‌شود که این شیوه باید اجرایی شود، حتی تا نیمه راه را هم پیش می‌رویم اما از اجرای آن حذر می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با انتقاد از لاک‌پشتی عمل کردن در اجرای این شیوه مالیات‌ستانی خاطرنشان کرد: اجرای این شیوه از دولتی به دولت دیگر به تعویق انداخته می‌شود.

کارشناس اقتصادی گفت: در این شیوه مالیات افراد عادی و حقوق بگیر کمتر می‌شود، البته نباید با بی‌عدالتی انجام شود و باید از تمام فعالان اقتصادی مالیات اخذ شود.

وی خاطرنشان کرد: با فناوری‌های جدید می‌توان با وارد کردن کد ملی متوجه شد که فرد از چند جا حقوق می‌گیرد. وقتی لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم اجرایی شود، شیوه مالیات‌ستانی متمرکز می‌شود و عدالت مالیاتی بیشتر محقق می‌شود.

بغزیان گفت: در این شرایط می‌توان معافیت‌های تولیدکننده را بیشتر کرد تا بتواند سرمایه خود را صرف تولید بیشتر کند، این مسئله اعطای یارانه به بخش مولد اقتصاد است و می‌تواند توسعه اقتصادی بیشتری را در پی داشته باشد.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!