حجم سد زاینده‌رود به ۲۴۸ میلیون متر مکعب رسید

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا پنجم آبان ۱۴۰۳ موجودی مخزن ۱۸ سد در کشور کاهش داشته است.

بیشترین کاهش حجم سد مربوط به سد «استقلال» در هرمزگان است که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است، سپس سد «زاینده‌رود» در استان اصفهان و سد «نساء» در استان کرمان با ۳۹ درصد کاهش، سد «کمال صالح» در استان مرکزی و سد «رودبار» در استان لرستان با ۳۸ درصد کاهش، سد «پانزده خرداد» در حوضه قمرود با ۳۰ درصد کاهش، بیشترین کاهش حجم را در بین مهم‌ترین سدهای کشور داشته‌اند.

از سوی دیگر بیشترین افزایش حجم مربوط به سد «اکباتان، آبشینه» در همدان است که نسبت به سال گذشته حجم آن ۴۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین «وشمگیر، گلستان، بوستان» در گلستان نسبت به سال گذشته حجم آن ۲۸۸ درصد افزایش پیدا کرده است، ۱۳ سد دریاچه ارومیه در حال حاضر ۵۶۴ میلیون متر مکعب آب دارند که برابر ۳۴ درصد از حجم این سد است و نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

سدهای پنج‌گانه تهران در حال حاضر ۴۳۳ میلیون متر مکعب آب دارند که برابر ۲۳ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در خوزستان که پرآب‌ترین جلگه کشور است نیز «زنجیره کارون» بیش از ۷ هزار و ۶۱۴ میلیون متر مکعب، «سد دز» ۱۱۷۴ میلیون متر مکعب، سد «کرخه» بیش از ۲۱۹۲ میلیون متر مکعب، سد «‌جره» ۱۵۲ متر مکعب و سد «‌مارون» ۶۸۸ میلیون متر مکعب آب دارد که در این بین بیشترین افزایش حجم مربوط به سد «مارون» است که نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۴۸ میلیون متر مکعب رسیده که برابر با ۲۰ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد کاهش را ثبت کرده است.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
خروج از نسخه موبایل