گردشگری

دایره المعارف جهان اسلام از گمنامی تا تلاش برای شناخته شدن

به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی، به‌عنوان فردی که سال‌های سال از اصفهان دور بوده‌ام فقط نامش را آن‌هم به‌طور اتفاقی شنیده‌ام اما این بار قرار است برای اولین بار از این مکان بازدید کنم، نامش را در اسنپ سرچ می‌کنم، اسم‌های متعدد و مشابه از آن نمایش داده می‌شود اما هیچ‌کدام آدرس موردنظر نیست به‌طور حدودی محدوده میدان امام علی را انتخاب می‌کنم، در مسیر به راننده اطلاع می‌دهم که مکان دقیق «مسجد جامع عتیق» را نمی‌دانم و ممنون می‌شوم من را نزدیک این مکان تاریخی پیاده کنید. راننده با تعجب می‌گوید مسجد جامع که در میدان امام علی (ع) نیست بلکه در میدان نقش‌جهان است، با جواب راننده به عمق فاجعه پی می‌برم و فقط می‌گویم من را در محدوده میدان امام علی (ع) پیاده کنید.

در محدوده پیاده می‌شوم و با هر زحمتی است از کاسبان و مغازه‌های اطراف آدرس این مکان را می‌پرسم، خبری از نشانه و راهنمایی به سمت این مکان تاریخی نیست و فقط مجبورم پرس‌وجو کنم هرچند کاسبان و مردم اطراف با تعجب در پاسخ به پرسشم می‌گویند، وقت نماز نیست که قرار است به این مکان بروی و یا کاسب دیگر که می‌گوید، می‌توانید از سرویس بهداشتی مغازه من استفاده کنید و نیاز نیست این مسافت را طی کنید، هرچند زمان می‌گذرد و نزدیک به این مکان تاریخی می‌شوم عمق فاجعه برای من آشکار می‌شود و ضربه نهایی را ورودی این مکان تاریخی وارد می‌کند، فضایی پر از شمشیر و اسباب‌بازی پلاستیکی و لباس‌های راحتی رنگارنگ که در کنار «مسجد جامع عتیق» خودنمایی می‌کند.

آری اینجا «مسجد جامع عتیق» است که از آن به‌عنوان موزه معماری ایران یاد می‌شود، مکانی که معماری اسلامی دوره‌های مختلف را در خود جای‌داده است اما کمتر فردی از شهروندان اصفهان از این مکان و ویژگی آن اطلاع دارند و من امروز به بهانه رویداد گردشگری «نیم‌رخ» که توسط اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی‌شده است، در این مکان حاضرشده‌ام.

ناشنیده‌های دایره المعارف هنر و معماری ایران

عبدالرضا کارگر، مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق راهنمای این رویداد گردشگری است، و با معرفی اجمالی از ویژگی‌های معماری و تاریخی این بنا می‌گوید: مسجد جامع اصفهان به دایره المعارف هنر و معماری لقب گرفته است که معماری و هنرهای دوران مختلف را می‌توان در آن مشاهده کرد.

وی می‌افزاید: این مسجد تک ایوانی، دو ایوانی و چهار ایوانی است و در حال حاضر ورودی اصلی مسجد جامع که بیشترین تردد در آن انجام می‌شود در ضلع جنوب شرقی قرارگرفته است که با کاشی‌کاری دوره قاجاریه که در زمان فتحعلی شاه قاجار انجام‌شده است، روبرو می‌شویم.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اظهار کرد: در ورودی این مسجد به یک زنجیر می‌رسیم که در مورد آن چند نقل‌قول هست که درگذشته این زنجیر پایین‌تر بوده و فردی که قصد ورود به مسجد را داشته باید خم می‌شده و با تواضع و فروتنی وارد مسجد می‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: گروهی دیگر این زنجیر را به زنجیر بس نشینی می‌شناسند که هر فردی حتی مجرم وقتی وارد مسجد می‌شده در امان بوده است که در زمان امیرکبیر این دستور لغو می‌شود. و روایت دیگر این است که برخی افراد هر دانه زنجیر را نشانه مؤمن می‌دانند که دست در دست یکدیگر دارند و آن پیوند آسمانی را خلق کرده‌اند.

کارگر اضافه می‌کند: به‌محض ورود به مسجد از سمت راست «مستوفی حکیم» راداریم که کتیبه تعمیر این قسمت متعلق به دوره شاه‌عباس اول سال ۹۹۶ است و بانی آن جلال‌الدین محمد حکیم اصفهانی بوده، در کنار آن سه ستون آل‌بویه متعلق به حدود ۱۱۰۰ سال پیش است و وقتی در دالان‌ها حرکت می‌کنید وسط دالان‌ها درب شیشه‌ای سکوریت است و سمت چپ وارد شبستانی می‌شوید که خصوصیات آن طاق‌هایش است و تمام طاق‌های آن طرح‌هایش با یکدیگر فرق می‌کند، در این قسمت یک خشت ۱۲۰۰ ساله خط کوفی متعلق به دوره سلجوقیان وجود دارد.متأسفانه در زمان جنگ بین ایران و عراق بخشی از این مسجد مورد اصابت راکت قرار گرفت و خراب شد که بازسازی‌شده است.

وی می‌گوید: از قسمت شبستانی که به سمت گنبد خواجه نظام الملک برویم، شبستانی است که آثاری از دوره آل‌بویه، سلجوقیان، صفویه و مشکات زیبایی روی دیوارها قابل‌رؤیت است که در مورد آن نظرها مختلف است و بعضی‌ها گنبد و بعضی‌ها منان و بعضی‌ها شبیه سرباز قزل باش صفوی آن را می‌شناسند.

ویژگی گنبد خانه خواجه نظام الملک

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اظهار می‌کند: بعدازآن به گنبد خانه خواجه نظام الملک می‌رسیم که معماری فوق‌العاده‌ای در این قسمت قابل‌رؤیت است که از مربع به دایره رسیده چهار تبدیل به هشت و هشت تبدیل به شانزده شده و پشت بغل و بعد هم گنبد را ساخته‌اند، دورتادور کتیبه گنبد هم با خط کوفی نام ملک شاه سلجوقی خواجه نظام الملک احمدبن محمد خازن نوشته‌شده است.

وی بابیان اینکه در دوره سلجوقیان از آجر برای تزیینات استفاده می‌شده است، می‌گوید: بیشترین قسمت‌های این گنبد خانه آجری است و قسمتی سنگ مرمر، کاشی و گچ دیده می‌شود و از الحاقات دوره بعد دوره آق قویونولها و صفویه است، ارتفاع این گنبد حدود ۲۷ متر و قطر نزدیک به ۱۵ متر و درواقع یک مجتمع ۹ طبقه به زبان امروزی است.

کارگر ادامه می‌دهد: در این قسمت کاوش‌هایی انجام‌شده که آثاری قبل از اصلاح هم در این قسمت کشف کردند و روستای یاوان قبل از اسلام پای ستونی که در زیر گنبد خانه خواجه نظام الملک قرار دارد کشف‌شده است.

وی اظهار می‌کند: در مسجد جامع چند خط راداریم در گنبد نظام الملک خط کوفی بنایی و ثلث را می‌بینیم و وقتی وارد صحن حیاط می‌شویم چهار ایوان دارد که ایوان جنوب به ایوان صاحب، شمال به ایوان درویش، غرب به ایوان استاد و شرق به ایوان شاگرد معروف است که از ساخته دوره سلجوقیان و متعلق به ۹۰۰ سال پیش است اما تزیینات داخلی و داخل و خارج ایوان‌ها از دوران مختلف مثل تیموریان، آق قویونلوها و صفویان بوده است، حال اینکه چرا به اسم ایوان صاحب می‌شناسیم نقل‌قول‌ها مختلف است.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق تصریح می‌کند: یکی از معانی صاحب به معنی لر و ثروتمند است توجه کنید کاشی‌کاری این قسمت نسبت به سایر قسمت‌ها بیشتر و تجملی‌تر است و گروهی ذکر می‌کنند صاحب ابن عباد داخل مسجد جامع ۴۰ شبانه‌روز منبر رفته و حضرت علی علیه‌السلام را معرفی می‌کند و مطلب دیگر اینکه اسم صاحب‌الزمان داخل این ایوان نوشته‌شده، ضمن اینکه کتیبه‌هایی از شاه اسماعیل اول و شاه‌طهماسب هم در این قسمت قابل‌رؤیت است و مقرنس‌هایی که در این قسمت می‌بینیم مخصوص مسجد جامع است.

وی ادامه می‌دهد: در ایوان غربی در زمان شاه سلطان حسین صفوی کاشی‌کاری‌ها به این قسمت اضافه‌شده و جذابیت‌هایش زیاد است و یکی از جذابیت‌ها آیینه بودن کتیبه‌های این قسمت است کتیبه‌ای که در ضلع شمال نوشته‌شده منعکس‌شده به ضلع جنوبی و آن چهار تورنجی که دو بیت شعر در مدح حضرت علی علیه‌السلام نوشته‌شده قابل‌رؤیت است، در این ایوان خط نستعلیق را هم می‌بینیم و از این ایوان که خارج شویم به سمت «محراب الجایتو» می‌رویم که یکی از زیباترین محراب‌های گچ‌بری شده جهان در این قسمت است که بیش از ۷۰۰ سال از قدمتش می‌گذرد.

کارگر می‌افزاید: الجایتو یکی از ایلخانان مغول است که در ایران به حکومت می‌رسد و زمانی که مسلمان می‌شود به محمد تغییر نام می‌دهد سلطان محمد خدابنده‌ای که دستور ساخت گنبد سلطانیه زنجان را می‌دهد، سه منبر داخل این فضا هست منبری که در ضلع شرقی است متعلق به دوره صفویه و میانی ایلخانی و انتهایی دوره قاجار است.

داستان «بیت الشتا»

وی ادامه می‌دهد: به «بیت الشتا» می‌رسیم این شبستان در زمان سلطان محمد قریب شیخ تیموری ساخته‌شده و خصوصیات این فضا این است که زمستان‌ها نسبتاً گرم و تابستان‌ها نسبتاً خنک است.نورگیر این شبستان از سنگ‌های مرمری که در سقف تعبیه‌شده تأمین‌شده است که زمانی که چراغ‌ها خاموش باشد می‌شود این مقدار نورها را دید و علتش این است یک مقدار پایین‌تر از سطح زمین و طاق‌ها کوتاه‌تر، ستون‌ها ضخیم و داخلشان خالی است.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق تصریح می‌کند: ایوان شمال که به ایوان درویش معروف است اصل سلجوقی، تزیینات متعلق به ایلخانان مغول و دوره صفوی است و یکی از ویژگی‌های مسجد جامع را در این ایوان می‌بینیم که نسبت به ایوان‌های دیگر طولانی‌تر است که در زمستان ساعت بیشتری نور و گرما هست و در تابستان نور خورشید تا دهانه اول بیشتر وارد نمی‌شود و فضای سایه و خنک دارد، سنگ آبی داخل این ایوان وجود دارد که تقریباً کارکرد سنگ آب را این مصرع شعر نوشته ” هر که نوشد آب گوید لعن بر ابن زیاد شد تمام این جام در عصر شه ایران صفی».

وی اضافه می‌کند: در شاه‌نشین ایوان سنگ مرمر یکپارچه‌ای وجود دارد که زیبا گره چینی شده و قسمت بالای آن سه آیات قرآن با خط کوفی گچ‌بری شده و در ضلع شمال شرقی ایوان درویش یک مثلث قائم‌الزاویه دیده می‌شود که به شاخص اذان ظهر معروف است و به سمت گنبد تاج الملک که برویم شبستان‌هایی وجود دارد که ستون‌ها و طاق‌های فوق‌العاده‌ای در این قسمت قابل‌رؤیت است و تقریباً زبان قاصر می‌شود از بیان هر جمله‌ای و به جمله دو افرادی که در مورد آن متن نوشته‌اند اشاره می‌کنم «شرودرز» ذکر می‌کند تاکنون هیچ گنبدی به زیبایی و تناسبات گنبد شمالی مسجد جامع اصفهان ساخته نشده «پروفسور پوپ» بعد از مشاهده این گنبد وصیت می‌کند در اصفهان دفن شود که کنار پل خواجو دفنش کردند.

کارگر ادامه می‌دهد: این گنبد هم پلان مربعی شکل دارد که تبدیل به هشت و هشت و ۱۶ و ۳۲ پشت بغل ایجادشده که ۳۲ تا از اسماالله در این ۳۲ پشت بغل نوشته‌شده، کتیبه گنبد آیه ۵۴ سوره اعراف است که سال ۴۸۱ نوشته‌شده این گنبد به گنبد خاگی به معنی تخم‌مرغ و یا خاکی معروف است ارتفاع آن حدودی ۱۹ و نیم متر و قوس آن ۱۰ و نیم متر است و اشکال فوق‌العاده و آجرکاری‌هایی که در این قسمت قابل‌رؤیت است.

ناگفته‌هایی درباره شبستان ۱۸ ستون

وی اضافه می‌کند: به سمت حیاط که حرکت کنیم به شبستان ۱۸ ستون می‌رسیم که قسمتی است که در این چندروزه بازشده در این قسمت دو ردیف ۹ تایی داریم به کتاب که مراجعه کنیم ذکر می‌کنند در دوره عباسیان در ضلع شرقی مسجد جامع دو ردیف ستون وجود داشته که در دوره آل‌بویه ردیف سوم اضافه می‌شود در این قسمت می‌توانیم حس و حال مسجد آل‌بویه را حس کنیم با این تفاوت که آن زمان سقف‌ها چوبی بوده و در دوره سلجوقیان تبدیل به آجر شده است محراب این قسمت هم مقرنس داشته که بیشتر متعلق به دوره آل مظفر است اما کاشی‌کاری بیرون متعلق به دوره زندیه است.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اظهار می‌کند: مطالعات و باستان‌شناسی‌هایی که در این قسمت انجام‌شده به مدرسه مظفری می‌رویم اینکه مدرسه بوده یا نه در ابهام است چون هیچ کلمه‌ای از مدرسه در کتیبه‌ها نمی‌بینیم اما حالا در کتاب‌ها به نام مدرسه مظفری و ایوان جنوبی‌اش را به نام عمر ذکر کرده این قسمت اسم خلفای راشدین داخلش نوشته‌شده و قدیمی‌ترین کاشی معرق مسجد جامع متعلق به ۶۵۰ سال پیش در این قسمت است، این قسمت در زمان افغان‌ها تعمیر شده که اسم اشرف افغان در این کتیبه‌ها هست و سال ۱۱۳۹ هم قابل‌رؤیت است یکی دیگر از جذابیت‌هایش کتیبه مادر و فرزند است که به خاطر اندازه فونت‌ها به این نام خوانده می‌شود و در قوس بین ایوان و شبستان قرار دارد کاشی‌کاری و مقنس فوق‌العاده این محراب و مقنس هایی که در طرفین محراب است بارنگ زرد و قرمز دیده می‌شود.

وی می‌افزاید: خط مادر فیروزه‌ای و فرزند لاجوردی است و سنگ آبی در این قسمت وجود دارد که به سقاخانه عزیز اله معروف است یک‌زمانی در ضلع جنوب شرقی مجموعه‌ای به نام عزیز اله وجود داشته که خرابش می‌کنند و سنگ آب آن در اینجا است و در محراب آن سه آیه ۱۸ تا ۲۰ سوره توبه نوشته‌شده است.

کارگر اظهار می‌کند: ایوان شاگرد هم یکی از فوق‌العاده‌ترین ایوان‌های مسجد جامع است که در آخر واقع‌شده و کمتر به آن توجه می‌شود شاید علتش این است که مسجد جامع غنی است و یک همراه نما هم انرژی ندارد که روی پای خودش بایستد و ایوان را ببیند یکی از شاهکارهای این ایوان مهرهای گچی است که بین آجرها قرارگرفته و اکثریت تزیین مهرها باهم متفاوت است و داستان جالب بین ایوان استاد و شاگرد است که کل نمای مقرنس ایوان استاد در قسمت شاه‌نشین ایوان شاگرد کارشده و نقل‌قول دیگر این است که زمانی که کار ایوان شاگرد به اتمام می‌رسد پیش استاد می‌روند ذکر می‌کنند که شاگرد ایوان زیبایی زده و استاد می‌گوید آیندگان قضاوت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: مطالعات انجام‌شده داخل این قسمت نشان می‌دهد مقرنس‌های انجام‌شده از نوع بزرگ و طاسه ای بوده که بعد از فروریزی دوره صفویه مقرنس‌ها را این شکلی بازسازی کردند.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق تصریح می‌کند: به ایوان استاد که نگاه کنیم در مرکز ساختمان داخل آن حوض قرار دارد که چند نقل‌قول در موردش هست یکی از نقل‌قول‌ها این است که آن زمان‌ها دور این ساختمان‌همه طواف می‌کردند و گروهی براین اعتقادند که این ساختمان روی سطح آب سایه می‌اندازد و اجازه نمی‌دهد نور خورشید مستقیم به آب حوض بتابد و تابستان آب حوض خنک است و اگر شخصی روی این سکو بایستد و صحبت کند صدایش در مسجد اکو می‌شود.

وی می‌افزاید: از قسمت دالان جنوب شرقی برگردیم قسمت ابتدایی دالان محرابی است اسم و سال ساخت ندارد اما شبیه محراب و گچ‌بری دوره ایلخانان مغول ساخته‌شده است و بین محراب و شبستان جدایی انداخته و به کتیبه‌های شاه‌طهماسب اول می‌رسیم که روی از کتیبه‌ها آیت‌الکرسی و روی دیگری صلوات نوشته‌شده است.

تجربه بازدید گردشگران خارجی از مسجد جامع عتیق

در کنار توضیحات کارگر برای شرکت‌کنندگان در برنامه نیم‌رخ توجه ام به گردشگران خارجی جلب می‌شود، از یکی گردشگران که از کشور ترکیه است درباره تجربه‌اش از بازدید مکان تاریخی می‌پرسم، وی می‌گوید: باوجوداینکه چندین بار است به ایران و شهر اصفهان سفر می‌کند این دفعه به‌صورت اتفاقی و با اسرار تورلیدر برای بازدید از این مکان تاریخی آمدم در ابتدا فکر می‌کردم قرار است از یک مکان تاریخی معمولی بازدید کنم اما وقتی وارد این مکان تاریخی شدم، برایم این‌همه شاهکار، جزئیات و هنر باورکردنی نبود.

وی ادامه می‌دهد: این مکان تاریخی برخلاف ورودی آنکه شلوغ و بی‌نظم است اما پر از ویژگی و جزئیات خاص است حتی از مساجد ایاصوفیه و کبود ترکیه زیباتر و پر از جزئیات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد است و نیاز است که این مکان تاریخی بیشتر معرفی و شناخته شود.

معرفی نشدن مسجد جامع عتیق در متون و منابع علمی لاتین مطالعات ادیان

مینراج سوکداوان، دکترای مطالعات ادیان از کشور آفریقا است که به همراه همسرش برای چهارمین بار است که به ایرذان و اصفهان سفر می‌کند، از وی درباره حس و حال گردشگری در این مکان تاریخی می‌پرسم؟، وی پاسخ می‌دهد: به‌واسطه شغلی که دارم از مکان‌های تاریخی کشورهای متعدد دنیا به‌ویژه مکان‌هایی که درگذشته به‌عنوان عبادتگاه بوده است بازدید کرده‌ام، اما به جرات می‌توانم بگویم یکی از مکان‌های تاریخی منحصربه‌فردی است که تاکنون مشاهده کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: مسجد جامع عتیق به‌تنهایی یک دایر المعارف کامل برای مطالعات جهان اسلام است به دلیل اینکه در بازدیدی که انجام دادم تمام معماری، هنر و مطالعات جهان اسلام را در دورهای مختلف در خود جای‌داده است و همین امر باعث شده که این مکان تاریخی نسبت به سایر مکان‌های تاریخی در حوزه ادیان از ویژگی منحصربه‌فردی برخوردار باشد.

این دکترای مطالعات ادیان تصریح می‌کند: متأسفانه این مکان تاریخی که من به‌عنوان دایرالمعارف جهان اسلام از آن یاد می‌کنم، معرفی نشده است و حتی در کتاب‌ها و منابع لاتین مطالعات ادیان به این مکان تاریخی اشاره نشده است و از طرفی حتی وقتی به ایران می‌آیم و درباره مکان‌های تاریخی ارزشمند این کشور و اصفهان سرچ می‌کنم، این مکان معرفی نمی‌شود درصورتی‌که در سفر اخیرم به کشور ترکیه به‌محض اینکه مکان‌های ارزشمند تاریخی این کشور را سرچ کردم، مساجد ایاصوفیه و کبود را در رده‌های اول جستجو به من معرفی کرد.

مشکلات پیش روی پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان

مجدد سراغ کارگر، مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق می‌روم و از وی در خصوص مشکلات پیش روی این پایگاه جهانی می‌پرسم، وی در پاسخ می‌گوید: معضلات زیادی برای مسجد جامع وجود دارد و مهم‌ترین معضلی که می‌توان برای آن مثال زد ناشناخته بودن مسجد جامع است، زمانی که اسم آن آورده می‌شود بیش از ۸۰ درصد از افرادی که آدرس مسجد جامع را می‌خواهند به سمت میدان نقش‌جهان و مسجد جامع عباسی می‌روند.

وی ادامه می‌دهد: بعد از احداث میدان امام علی (ع) و رفتن مسجدها به سمت زیرگذر، مسجد جامع غریب‌تر شد که درخواست متعددی از ارگان‌های مختلف داشتیم که یکسری نشانه‌هایی برای مشخص شدن جای مسجد جامع بزنند که متأسفانه تاکنون صورت نگرفت.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق تصریح می‌کند: مشکل دیگر وضعیت نابسامان مسجد جامع است، در کنار در ورودی آن مغازه‌هایی هست که در سمت راست اسباب‌بازی‌فروشی و سمت راست لباس‌فروشی است و محوطه مسجد هم گرفته‌شده و ورودی آن گم‌شده است. نبود سرویس بهداشتی در میدان امام علی باعث شده بسیاری از افراد به مسجد جامع مراجعه کنند که این وجهه معنوی فضا را از بین می‌برد.

وی ادامه می‌دهد: مشکل دیگر اطلاعات غلط درباره مسجد جامع توسط اپلیکیشن های تلفن همراه است متأسفانه افرادی که قصد ساخت اپلیکیشن و معرفی این بنای تاریخی رادارند با اطلاعات ناقص درباره این بنا اقدام به این کار می‌کنند. صرف اینکه یک شرکت کاری را خوب انجام می‌دهد باقی کارها را هم به آن می‌سپارند درصورتی‌که که باید بررسی شود افراد آن شرکت به چه میزان نسبت به این بنای تاریخی اطلاعات کامل دارند.

کارگر اضافه می‌کند: برخی لیدرهای حرفه‌ای که کارت توربین المللی هم دارند اطلاعاتشان در مورد مسجد جامع ناقص و ضعیف است و این‌یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌ها است که گاهی گردشگران خارجی به ما هم اعتراض می‌کنند که چرا لیدرها اطلاعاتشان نسبت به این مکان ناقص است.

وی ادامه می‌دهد: مشکل دیگر این است که برخی مدیران ارشد اصفهان مسجد جامع را نمی‌شناسند و متأسفانه همان این افراد در مورد بافت مسجد جامع نظر می‌دهند.

سیاست اداره گردشگری شهرداری اصفهان برای معرفی مکان‌های تاریخی کمتر شناخته‌شده اصفهان

علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به سرمایه ایرانی می‌گوید: مسجد جامع اصفهان مکان گردشگری است که هنوز هم جز نادیده‌هاست و نگاهی که به این مکان است که در این مکان نماز خوانده‌ایم و یک‌بار بازدید کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: داخل این مسجد به‌اندازه‌ای نکات جالب وجود دارد که می‌شود ده‌ها مقاله علمی درباره آن نوشت و بازهم نکات ناگفته‌ای برای آن وجود داشته باشد.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان درب دو مجموعه مدرسه مظفری و تالار ۱۸ ستون که در طول سال برای گردشگران بسته است، بازگشایی شد و در کنار توضیحات گردشگر نمایشگاه جنبی برای توضیحات بیشتر در این دو مکان دایر شد.

وی اضافه می‌کند: با تمام اقدامات مثبتی که برای معرفی مسجد جامع شده است اما هنوز بسیاری از شهروندان و حتی افرادی که اهل گردشگری هستند اطلاعاتشان نسبت به این مکان کم است و می‌شود بارها و بارها این برنامه را اجرا کرد.

استفاده از ظرفیت شهروند دیپلمات‌ها برای معرفی مسجد جامع عتیق اصفهان

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره سیاست‌های این سازمان جهت معرفی مکان‌های تاریخی کمتر شناخته شهر اصفهان به سرمایه ایرانی می‌گوید: در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان اداره‌ای به نام گردشگری در حال فعالیت است که وظیفه آن معرفی ظرفیت‌های گردشگری اصفهان هم به مردم اصفهان و هم به کشور و هم جنبه بین‌المللی است.

وی بابیان اینکه اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ظرفیت بالایی در شناخته شدن هر چه بیشتر مکان‌های تاریخی اصفهان دارد، ادامه می‌دهد: در اصفهان بخشی از علت ناشناخته ماندن این بناها و مکان‌های تاریخی حجم بالای آن‌ها است و این مکان‌های ارزشمند به‌اندازه‌ای جزییات قیمتی و جذاب دارد که گاهی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود لذا تلاش ما این بوده بتوانیم به‌واسطه برنامه و تور و رویدادهای مختلف این‌چنینی که هم‌اکنون در مسجد جامع با همکاری میراث فرهنگی برگزار می‌شود این مکان‌ها را بیشتر به مردم معرفی کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: ویژگی مثبت رویداد «نیم‌رخ» این است که حجم بالای تولید محتوا توسط مردم با ذائقه‌ها و نگاه‌های مختلف ساخته می‌شود.

وی می‌افزاید: در رویدادهای قبلی نیم‌رخ بیش از ۱۰۰ تولید محتوای فیلمی از هرکدام از آن مکان‌ها توسط مردم انجام‌شده است و آمارهای متفاوتی داشت که بیشتر رویداد فیلم مربوط به شاه‌نشین پل خواجو بود.

شاه مرادی اظهار می‌کند: در ادامه اقدامات این اداره برای معرفی اصفهان، تولید محتوای مختلف به زبان‌های گوناگون، در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری خوراک، گردشگری موضوع محور و گردشگری شخصیت‌ها و بناهای تاریخی نیز انجام‌شده و یا در دست اقدام است.

وی بابیان اینکه گردشگری حوزه گسترده‌ای است که نیاز است دستگاه‌های دیگر در کنار میراث فرهنگی مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند، می‌گوید: اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تولیدات درزمینهٔ معرفی اصفهان به ۱۰ زبان زنده دنیا دارد که این محتواها در اختیار شهرهای خواهرخوانده اصفهان قرار می‌گیرد و هر شهروند و مجموعه‌ای که از ما درخواست چنین تولیداتی بکند به‌طور رایگان در اختیار آن قرار می‌دهیم و وظیفه خود می‌دانیم در اصفهان تولیدات این‌چنینی داشته باشیم.

ساعتم را نگاه می‌کنم بیش از چهار ساعت در این مکان حضور دارم اما گویی هنوز این مکان حرف‌ها و رازهایی ناگفته‌ای دارد که نیاز دارد بیشتر در این مکان وقت سپری کنم و با خود فکر می‌کنم چه عاملی باعث شد که حداقل من از این مکان تاریخی غافل باشم، برف شروع به بارش کرده است و این مکان تاریخی را در اوج هیاهو و شلوغی صدای کاسب‌کاران اطراف ترک می‌کنم.

گزارش از: کورش دیباج دیبر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری سرمایه ایرانی

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!