تهران

سرنوشت خودروهای برقی در طرح نوسانی حمل‌ونقل

به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی، خودروهای هیبریدی و برقی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کند، به همین دلیل شهرداری تهران در برنامه نوسازی خود جایگزینی حدود ۲۵ هزار خودروی برقی با تاکسی‌های فرسوده را در دستور کار دارد، اینکه در شرایط کنونی چقدر این برنامه محقق شود به عوامل مختلفی همچون تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی و نحوه تأمین مالی بستگی دارد.

با توجه به اینکه هنوز ایستگاه شارژ خودروی برقی به طور کامل توسعه پیدا نکرده است، خودروهای هیبریدی با ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی می‌تواند راهکار مناسبی باشد، چراکه مصرف سوخت را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های مضر همچون مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق را به‌ویژه در محیط‌های شهری و پرترافیک کم می‌کند.

خودروهای برقی به دلیل استفاده نکردن از موتور احتراق داخلی و تکیه بر منابع انرژی تجدیدپذیر، هیچ آلاینده مستقیمی به محیط زیست وارد نمی‌کند و در کاهش آلودگی هوا مؤثرتر است؛ این خودروها به‌ویژه در مناطق شهری علاوه بر جلوگیری از انتشار گازها، با استفاده از سیستم‌های ترمز احیاکننده، میزان انتشار ذرات ریز ناشی از ترمز را کاهش می‌دهد و به همین دلیل استفاده از آن‌ها در کلان‌شهرهای کشور اهمیت بالایی دارد.

نوسازی با خودروی برقی، راهکار کاهش خسارت ۱۱ میلیارد دلاری

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم بالای خودروهای فرسوده در تولید آلاینده‌ها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حدود ۴۰ هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران بر آلایندگی شهر مؤثر هستند، یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش آلودگی استفاده از خودروهای برقی است، بنابراین باید برای حمایت از توسعه خودروهای برقی تلاش شود چراکه آلاینده‌ها سالانه باعث مرگ زودرس و هزینه‌های درمان بیماری‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور حدود هفت میلیون خودرو فرسوده داریم که مصرف سوخت آن‌ها بسیار بالاتر از خودروهای استاندارد است، می‌افزاید: به همین دلیل مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا بیش از ۱۱ میلیارد دلار است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تصریح می‌کند: سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار زیان اقتصادی به کشور تحمیل می‌شود، به همین دلیل امکان استفاده از این هزینه‌ها برای نوسازی ناوگان فرسوده وجود دارد و برنامه هفتم توسعه تکلیف کرده است که دولت باید ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند تا با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، امکان جایگزینی ۵۰۰ هزار خودروی جدید فراهم شود.

پیرهادی اضافه می‌کند: این اقدام نیازمند در نظر گرفتن تعرفه‌های منطقی برای واردات خودروهای برقی است، همچنین با در نظر گرفتن هزینه‌های درمان می‌توان طی شش تا هفت سال همه خودروهای فرسوده کشور را نوسازی کرد.

سرنوشت خودروهای برقی در طرح نوسانی حمل‌ونقل

مخالفت با افزایش تعرفه واردات خودرو برقی

محمدعلی دهقان، رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو هنوز اجرایی نشده است، می‌گوید: تا زمانی که دولت آئین‌نامه‌های مربوطه را تدوین و ارائه نکند، تعرفه جدیدی اعمال نخواهد شد.

وی تاکید می‌کند: این مهم نشان می‌دهد که دولت همچنان فرصت دارد تا در آئین‌نامه‌های جدید خودروهای برقی را از تعرفه معاف کند؛ این اقدام می‌تواند در راستای سیاست‌های کلان کشور برای استفاده از خودروهای غیرآلاینده و کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر باشد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت خاطرنشان می‌کند: این سازمان از ابتدا مخالف افزایش تعرفه واردات خودرو بوده است، تعرفه‌ها نباید به‌عنوان ابزار درآمدزایی بودجه‌ای استفاده شود و لازم است تنها به‌عنوان ابزار تنظیم تجارت عمل کند، از طرف دیگر افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی با سیاست‌های کلان کشور همخوانی ندارد، بنابراین تلاش برای ایجاد تعادل در بازار خودرو و اجرای سیاست‌هایی که آلایندگی ناشی از خودروهای فرسوده را کاهش می‌دهد باید مورد توجه قرار گیرد.

دهقان ادامه می‌دهد: اگر در مقطع کنونی آئین‌نامه‌های اجرایی تعرفه واردات به‌درستی طراحی شود، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر بازار خودرو و کاهش آلایندگی ناشی از خودرو داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: آئین‌نامه‌های اجرایی و تعیین تعرفه پایین برای خودروهای برقی می‌تواند انگیزه واردکنندگان برای واردات خودروهای برقی را افزایش دهد و رقابت قیمتی میان این خودروها و خودروهای بنزینی را تقویت کند؛ این سیاست می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودروهای پاک و افزایش سهم آن‌ها در بازار شود.

سرنوشت خودروهای برقی در طرح نوسانی حمل‌ونقل

بازار خودروی ایران تحت تأثیر تعرفه‌ها است

سعید مدنی، کارشناس بازار خودرو معتقد است: چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های کافی برای خودروهای برقی از جمله ایستگاه‌های شارژ، ممکن است مانع از رشد این بازار شود.

وی اضافه می‌کند: شفافیت نداشتن در سیاست‌های تعرفه‌ای و تأخیر در تدوین آئین‌نامه‌ها می‌تواند منجر به نبود تعادل در بازار خودرو شود، در صورت اجرای آئین‌نامه‌های حمایتی و کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی، انتظار می‌رود قیمت خودروهای پاک کاهش و سهم آن‌ها در بازار افزایش پیدا کند، اما موفقیت این سیاست‌ها به تدوین آئین‌نامه‌های مناسب و توسعه زیرساخت‌ها وابسته خواهد.

این کارشناس عنوان می‌کند: خودروهای هیبریدی می‌تواند تا ۳۰ درصد انتشار آلاینده‌ها را کاهش دهد در حالی که خودروهای برقی می‌تواند به‌طور کامل این انتشار را حذف کنند، البته موفقیت این فناوری‌ها در کاهش آلودگی به عواملی همچون توسعه زیرساخت‌های مناسب از جمله ایستگاه‌های شارژ و ایجاد مشوق‌های دولتی برای گسترش استفاده از خودروهای پاک وابسته است و این عوامل می‌تواند مصرف‌کنندگان را به استفاده بیشتر از این خودروها ترغیب کند و تأثیر مثبت بیشتری بر محیط زیست بگذارد.

مدنی تاکید می‌کند: هرچند هنوز سیاست‌های تعرفه‌ها اجرا نشده، اما افزایش تعرفه‌های جدید واردات خودرو به‌ویژه برای خودروهای برقی و هیبریدی، تأثیرات قابل توجهی بر بازار خودرو در ایران داشته است، چراکه جو روانی موجب شده است که واردکنندگان خودروی برقی ثبت سفارش نکنند، البته تعرفه واردات خودروهای تمام برقی در سال ۱۴۰۴ در سطح پایین، معادل چهار درصد باقی مانده و تعرفه خودروهای هیبریدی به ۱۵ درصد تعیین شده است.

وی می‌گوید: این تعرفه‌های پایین خودروهای برقی اگر نسبت به خودروهای بنزینی که تعرفه آن‌ها تا ۱۰۰ درصد است پایدار بماند، به طور قطع روی استفاده از خودروهای پاک و کاهش آلودگی هوا مؤثر واقع می‌شود.

این کارشناس خودرو تاکید می‌کند: تعرفه‌های پایین‌تر برای خودروهای برقی و هیبریدی واردکنندگان را به واردات این نوع خودروها تشویق می‌کند و می‌تواند به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی کمک کند.

مدنی می‌گوید: این سیاست رقابت بیشتری میان خودروهای برقی و هیبریدی با خودروهای بنزینی ایجاد می‌کند و احتمال دارد موجب کاهش قیمت خودروهای پاک و افزایش دسترسی مصرف‌کنندگان به این خودروها شود.

وی تاکید می‌کند: افزایش واردات خودروهای برقی و هیبریدی ممکن است تقاضا برای خودروهای بنزینی را کاهش دهد که این موضوع تأثیر مستقیمی بر قیمت و سهم بازار خودروهای بنزینی خواهد داشت، با این حال چالش‌های زیرساختی همچون نیاز به توسعه ایستگاه‌های شارژ برای خودروهای برقی همچنان مانعی برای رشد این بازار محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، سیاست دولت برای تغییر الگوی مصرف و حرکت به سمت خودروهای پاک‌تر باید در اجرای تعرفه‌ها نمایان شود، اما موفقیت آن‌ها به توسعه زیرساخت‌های مناسب و حمایت‌های مستمر بستگی دارد.

گزارش از حامد شایگان

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا