علت افزایش زیان ایران خودرو چیست؟


امیرحسن کاکایی در گفتگویی اظهار کرد: واضح است که قیمت گذاری دستوری غلط منجر به زیانده شدن ایران خودرو شده است.
وی افزود: قیمت بیشتر خودروهای ایران خودرو در سال گذشته مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ بوده است. در واقع بیش از ۱۶ ماه به رغم تورم موجود، قیمت محصولات ایران خودرو به روز نشد. با توجه به میزان تورم، در این ماهها ایران خودرو به ازای هر ۱۰۰ میلیون فروش ۷۰۰ میلیون تومان زیان ایجاد کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر قرار است قیمتهای دستوری با هزینه تمام شده محصول تناسب داشته باشد با توجه به شرایط تورمی کشور باید قیمتها در هر فصل به روز شود.
کاکایی اضافه کرد: یکی از بزرگترین مسائل موجود، گذشتهنگر بودن است و حتی مبنای محاسبه قیمتهایی که در آذرماه برای محصولات ایران خودرو اعلام شده بود، هزینه تمام شده محصولات در شش ماه پیش از آن بوده است. محاسبات گذشتهنگر در شرایط تورمی، اشتباه بوده و برآورد صحیحی ارائه نمیدهد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، قیمت پایه خودرو که در ۱۴۰۰ مبنای محاسب قرار گرفته نسبت به هزینههای تمام شده عقب ماندگی داشته داشته است. بنابراین طبیعی است که خودروسازان در هر صورت زیان ده شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تحمیل سبد تولید به خودروسازان نیز منجر به زیاندهی آنان شده است. به عنوان مثال خودروی پژوپارس زیان ده است اما ایران خودرو همچنان ملزم به تولید آن است چراکه تقاضا برای آن بیشتر است اما خودرویی همچون تارا که میتواند سودده باشد کمتر تولید میشود، مجموعه این سیاستها زیان ایران خود را افزایش داده است.
کاکایی تصریح کرد: سایپا چنین زیانی نکرده چون توانست با به کارگیری برخی از ترفندها قیمتهای جدید اعلام کند. قیمت عمده خودروهای سایپا در سال ۱۴۰۱ به روز شد. علاوه بر این، اصولاً قیمت خودروهای سایپا پایینتر است و زیان کمتری در مجموع خواهد داشت. بنابراین علاوه بر مبلغ مطلق، رشد زیان سایپا نیز کمتر از ایران خودرو است.
منبع خبر : ایمنا