آغاز فصل جدید همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و عراق
محمد مهدی کریمی در گفت و گو با خبرنگار سرمایه ایرانی اظهار کرد: راهآهن شلمچه-بصره بهعنوان سنگ بنای همکاریهای اقتصادی با همسایگان، میتواند به ارتقا روابط تجاری و غیرتجاری با عراق، دسترسی ریلی به دریای مدیترانه و برقراری ارتباط کشورهای آسیای مرکزی با کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و شمال آفریقا کمک کند. این پروژه، انتظار ۵۰ ساله دو کشور برای اتصال ریلی را به واقعیت تبدیل میکند.
وی افزود: راهآهن شلمچه-بصره بخشی از طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و بالعکس را فراهم میسازد و انتقال سالانه بیش از ۳ میلیون زائر به عتبات عالیات از مسیر این خط ریلی در اهداف اولیه برنامهریزی شدهاست.
کارشناس حملونقل و ترانزیت تصریح کرد: در سالهای اخیر حجم تجارت ایران و عراق به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیدهاست. براساس آمارهای منتشر شده، صادرات ایران به عراق از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ طی چند موج جهش به ۹.۸ میلیارد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
کریمی اضافه کرد: از جمله مزایای این پروژه میتوان به کاهش بار ترافیکی جادهها، صرفهجویی در سوخت، کاهش تصادفات جادهای، امکان جابهجایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن کالا و پویایی تجارت در منطقه و فرامنطقه اشاره کرد. سرمایهگذاری کل این پروژه ۱۷۰ میلیون دلار برآورد شده و تعهدات مالی ایران و عراق برای رفع موانع اجرایی به تفاهم رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: عراق از دسترسی بهتر به بازارهای کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و آذربایجان از طریق ارتباط ریلی خود به ایران بهره خواهد برد. راهآهن جنوب عراق که در حال حاضر بیش از ۶ میلیون تن بار را حمل میکند، میتواند تبادل کالا را پس از تکمیل اتصال ریلی ایران و عراق به بیش از ۲۰ میلیون تن در سال افزایش دهد.
کارشناس حملونقل و ترانزیت عنوان کرد: تفاهمنامه احداث خط ریلی شلمچه-بصره از اوایل دهه ۹۰ شمسی به امضا رسیده است. این پروژه در سالهای اخیر با چالشهای متعددی روبهرو بوده، اما اکنون انتظار میرود وزیر راه و شهرسازی، برنامهای منظم و اجرایی برای تکمیل این خط ریلی ارائه دهد.
کریمی بیان کرد: مدیرعامل راهآهن عراق از تاکید نخست وزیر عراق بر لزوم اتمام این پروژه طی ۳ سال آینده، خبر داد و خواستار ادامه جلسات مشترک تا حصول نتیجه برای رفع موانع اجرایی در این پروژه مهم ریلی منطقهای شد.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان باید با برنامهریزی دقیق و در چارچوب سیاستهای همسایگی، به توسعه روابط اقتصادی بپردازند. این امر مستلزم آن است که طرحهای کلیدی مانند راهآهن شلمچه-بصره در اولویت قرار گیرند تا بتوانند مسیر پیادهسازی سیاست منطقهای و پویایی تجارت را تسهیل کنند.
منبع خبر : ایمنا