افتتاح همزمان دو نمایشگاه تخصصی در نصف جهان
به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، دومین نشست تخصصی صنعت حلال به همت شرکت نمایشگاه بینالمللی استان و باهدف آشنایی فعالان اقتصادی با رویکردهای بینالمللی و تبیین سیاستها و راهبردهای عملی در مسیر افزایش سهم کشورهای مسلمان از جمله ایران از این صنعت پولساز در حاشیه نمایشگاه مواد غذایی و بستهبندی اصفهان برگزار شد.
با همگرایی بیشتر به جایگاه واقعی خود در صنعت حلال خواهیم رسید
احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان اظهار کرد: نمایشگاه بینالمللی اصفهان با قدمتی بالا پیشران اقتصاد و تولید بوده است و رسالت نمایشگاه شبکهسازی، تسهیلگری و شتابدهنده است. در این راستا بیش از ۴۵ نمایشگاه در سال برگزار میکنیم و بیش از ۲۵۰ رویداد تخصصی در این نمایشگاهها برگزار میشود.
وی افزود: نزدیک ۴۵ هیئت تجاری در ۱۰ ماه امسال به نمایشگاه آوردیم و هیئتهایی را نیز به کشورهای مختلف اعزام کردهایم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان با بیان اینکه نمایشگاه اصفهان، ۱۴ سال است که در نمایشگاه حلال مالزی سکاندار بوده، خاطرنشان کرد: امسال باوجود مشکلات و چالشهای بسیار بهعنوان نماینده ایران در این نمایشگاه حضور داشتیم. نشست امروز تحت عنوان دومین نشست تخصصی صنعت حلال در راستای همگرایی فعالان این عرصه در کشور است.
طحانیان ادامه داد: در تولید غذای حلال استانداردهای مشخصی داریم و در اصل در کشور ما غذایی غیر حلال تولید نمیشود؛ اما بااینوجود ایران جایگاه واقعی خود را در بین کشورهای اسلامی ندارد و جای تأسف است که در بین ۱۰ برند حلال در بین این کشورها نیستیم و این نشان میدهد که با اقدامات درست و همگرایی بهتر در حوزه حلال به جایگاه واقعی خود دست خواهیم یافت و امیدواریم چنین نمایشگاه و نشستهایی به توسعه صنعت حلال کشور کمک کند.
وی گفت: این نشست همزمان با دو رویداد نمایشگاهی برگزار میشود. نمایشگاه صنایع غذایی و ماشینآلات وابسته و همچنین چاپ و بستهبندی و توسعه کسبوکار را داریم و امیدواریم این رویداد بهخوبی برگزار شود تا قدم کوچکی برای اقتصاد ایران برداریم.
هشت تریلیون دلار، ارزش بازار حلال در سطح جهانی
علی چگنی، مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه اظهار: این نشست فرصت مناسبی را فراهم کرده تا راهکارها و ظرفیتهای کشور از طریق همافزایی با کشورهای برادر و دوست در زمینههای تولید حلال مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه موضوع حلال از مرز کشورهای اسلامی و مسلمان عبور کرده است و به موضوعی جهانی برای همه تبدیل شده، افزود: دولتها و بخش خصوصی به امنیت سرمایهگذاری در رابطه با تجارت و نشان حلال واقف شده و اقدامات وسیعی را برای فراهمکردن شرایط مناسب سرمایهگذاری در این حوزه جذاب فراهم کردهاند.
مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با رسیدن ارزش بازار حلال در سطح جهانی به رقم هشت تریلیون دلار و پیشبینی رسیدن آن تا مرز ۱۲ تریلیون دلار تا پنج سال آتی این بازار پر از جذابیت را پیش روی ما قرار میدهد، در این میان سودآوری بازار بینالمللی غذای حلال در سالهای اخیر به دلیل در اختیار داشتن بهطور تقریبی ۶۵ درصد تجارت حلال آن را به میدان وسیعی برای کشورهای مختلف تبدیل کرده که نه تنها کشورهای مسلمان بلکه سایر قدرتهای اقتصادی غیرمسلمان نیز برای این بازار برنامهریزی میکنند.
چگنی ادامه داد: در کنار افزایش برند حلال گسترش کشورهای مسلمان و غیرمسلمان عوامل کلیدی در توسعه برند حلال است. مجموعه این عوامل موجب شده که کل درآمد از بازار غذای حلال در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۰.۵ درصد باشد و در سال ۲۰۳۰ به حدود ۵.۳ تریلیون دلار برسد، این رقم در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲.۳ تریلیون دلار بود علاوه بر این پیشبینی میشود در آینده غذای حلال ۲۰ درصد کل تجارت جهانی را در محصولات غذایی به خود اختصاص دهد.
وی با اشاره به اینکه بازار آسیا و اقیانوسیه بخش بزرگی از بازار محصولات حلال را شامل میشود گفت: سیاستگذاری هدفمند برای حضور در این بازار میتواند منافع قابلتوجهی را برای شرکتهای تولیدکننده ایجاد کند، باتوجه به نیاز جهانی به محصولات قابلاطمینان از یک سو و افزایش جمعیت و گرایش مسلمانان و غیرمسلمانان به مصرف کالاهای حلال به نظر میرسد صنعت حلال در میان کشورها در تجارت جهانی نقش غیر قابل انکاری را ایفا کند، در همین حال ارزیابیهای انجام شده در نحوه عرضه و تقاضای کالاها با برند حلال حاکی از آن است که کشورهای اروپایی و غیرمسلمان، دادو ستد در زمینه برند حلال و سرمایهگذاری در این زمینه را در برنامه کاری خود قرار دادهاند.
مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه تأکید کرد: بر اساس اعلام صاحبنظران در حوزه برند حلال ارزش این تجارت در اروپا ۶۷ میلیارد دلار است که تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ اما نکته قابلتوجه در بررسی تجارت حوزه حلال این است که برند حلال در کشورهای آسیا که دارای جمعیت بالایی از مسلمان و غیرمسلمان را دارند ۶۳.۳ درصد بازار مصرف کالاهای حلال را به خود اختصاص داده است.
حلال یک سبک زندگی است
چگنی با بیان اینکه موضوع حلال بهصرف کالاهای مصرفی محدود نمیشود؛ بلکه سبک حلال و روش زندگی حلال و همه موضوعات از تفریح، ورزش و پزشکی تا شیوه زندگی و رفتار را در برمیگیرد گفت: اگر گردشگری حلال و داروی حلال صنعت حلال در لباس و پوشاک و… را در نظر بگیریم ارقام حلال بسیار بالا خواهد بود. گستره معاملات صنعت حلال در کشورهای مختلف و ایران با احتساب جمعیت تا سال ۲۰۵۰ چشمانداز مهمی پیش روی تولیدکنندگان و واردکنندگان است و نکته حائز اهمیت در افزایش صادرات محصولات ایرانی استفاده از سازوکارهای بینالمللی مبتنی بر تحقیقات بازار و حضور در شبکههای اجتماعی، شرکت در رویدادهای نمایشگاهی و تقویت برندسازی تبلیغات و ارتقای صنایع تبدیلی و بستهبندی و مؤلفههای اثرگذاری در بازارهای رقابتی است.
سهم ناچیز ایران در تجارت محصولات حلال
وی با اشاره به سهم ۰.۱ درصدی ایران از تجارت حلال ادامه داد: این یک واجب ملی و دینی برای ماست تا سهم واقعی خود را از صنعت حلال در بازارهای جهانی به دست آوریم، درحالیکه حجم صنعت آرایشی حلال در دنیا بیش از ۲۰ میلیارد دلار است صادرات وسایل آرایشی و بهداشتی کشور حدود ۲۵ میلیون دلار است؛ بنابراین ورود ما به بازارهای جهانی در صنعت حلال یک فرصت استثنایی برای گسترش تجارت و خنثیسازی تحریمها و تابآوری اقتصاد ایران بهعنوان اقتصاد مقاوم و مقاومسازی اقتصاد است. اقتصاد حلال یکی از پایههای اقتصاد حلال در ایران است؛ چون درونزاست.
مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه افزود: بخش خصوصی موتور محرک، پیشران صنعت و تجارت است. بخش خصوصی ما قدرتمند است و بسیاری از قوانین نیز نیاز به بازنگری دارند تا بخش خصوصی بتواند در صنعت حلال جلودار شود. نمایشگاه صنعت حلال در تهران در اردیبهشتماه برگزار میشود که امیدواریم یک نمایشگاه موفق پیش رو داشته باشیم و در کنار آن باید نمایشگاه برند حلال اصفهان نیز باقوت به کار خود ادامه دهد و برند حلال را با اصفهان حفظ کنیم.
سازمان استاندارد ملی ایران تنها مرجع رسمی صدور نشان حلال در کشور
سید ابراهیم ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این نشست اظهار کرد: منظور از صنعت حلال، استاندارد حلال است که خاستگاه و منشأ فقهی دارد و به واسطه اینکه مسلمانان جهان دارای شرع و دیدگاههای فقهی هستند سازمان همکاریهای اسلامی (OIC) یک مؤسسهای را برای تضمین استانداردهای حلال را ایجاد کردند تا تمام دیدگاههای فقهی را برای استانداردهای حلال تجمیع کنند؛ تدوین استانداردهای حلال از ۱۴ سال پیش انجام شده است و در حال حاضر مرجع رسمی تدوین این استانداردها، مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) است که ۵۰ کشور مسلمان و چهار کشور غیرمسلمان (ناظر) در آن حضور دارند.
وی افزود: متولی حلال در ایران در دو قانون آمده است، یکی قانون عضویت ایران در مرکز استاندارد و اندازهشناسی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی «اسمیک» است که سال ۹۴ در مجلس شورا اسلامی تصویب شده و سازمان استاندارد ملی ایران عضو آن شد، دومین مورد قانون تدوین استاندارد در سال ۹۶ است که طبق آن سازمان استاندارد ملی ایران تنها مرجع رسمی صدور نشان حلال در کشور شده است.
مدیرکل دفتر امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: استاندارد محصولات صنعت حلال به دو بخش عمده غذایی و غیر غذایی و خدمات حلال تقسیم میشود که بخش اعظم آن در زمینه خدمات گردشگری، درمانی، حملونقل و بیمه است.
ابراهیمی با بیان اینکه امروزه همه استانداردها بهویژه استاندارد حلال نقش ویژهای در صادرات دارد، اظهار داشت: سینما و رسانه، هنر و فیلم و تئاتر هم باید استانداردهای حلال را داشته باشند.
وی افزود: ۹۵ درصد مردم کشور ما مسلمان هستند و ظرفیت بالایی برای تولید محصولات حلال داریم؛ اما این محصولات باید با استانداردهای جهانی حلال نیز مطابقت داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: در جمع ۱۰ کشور اصلی صادرکننده محصولات حلال حتی یک کشور اسلامی هم وجود ندارد و کشورهای غیراسلامی از جمله برزیل و روسیه در این زمینه فعالتر هستند.
ابراهیمی گفت: باید با وحدت رویه در تولید و تجارت و رعایت استانداردهای حلال مورد قبول در جهان و استفاده از همه ظرفیتها، به جایگاه اصلی کشورمان در تولید و صادرات محصولات حلال برسیم.
دستیابی به استانداردهای یکسان برای محصولات حلال
احسان اووت، دبیرکل مؤسسه استاندارد کشورهای اسلامی (اسمیک) اظهار کرد: برند حلال موارد مختلفی را در برمیگیرد، استاندارد و توسعه اقتصاد اهمیت دارد و ما باید تلاش کنیم تا سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به محصولات حلال اختصاص پیدا کند.
وی با بیان اینکه باید اعتماد کشورها را جلب کنیم افزود: ما باید مطمئن باشیم محصولات حلال انتظارات مصرفکنندگان را برآورده میکند، در کنار رعایت استانداردها باید مجوزات لازم را داشته باشیم و تلاش کنیم تمام زیرساختهای استانداردسازی را مهیا کنیم.
دبیرکل مؤسسه استاندارد کشورهای اسلامی (اسمیک) خاطرنشان کرد: ما به دنبال تحقق اهداف خود هستیم و به دنبال آن هستیم تا با کمک کشورهای عضو به استانداردهای واحدی برای تولید محصولات حلال در کشورهای مختلف بخصوص کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی برسیم بهطوریکه تمام اعضای آن بتوانند از استانداردهای یکسان استفاده کرده و در پی آن محصولات خود را بهتر به کشورها ارائه دهیم و عرضه مناسب و با کیفیتی از مارکت حلال به جهان داشته باشیم.
احسان اووت ادامه داد: یکی از نکات مهم این است که مجوزهای حلال مورد اقبال جهانی قرار بگیرند، برای رقابت با سایر صنایع، فرصتهای زیادی پیش روی صنعت حلال وجود دارد، نشست امروز محلی برای بهاشتراکگذاری تجربیات و دانش ما است و شرکتکنندگان در این نشست به دنبال دستیابی به یک سیاست شفاف در صنعت حلال هستند.
صنعت حلال در جهان درحالتوسعه و پیشرفت است
یونس اته، رئیس شورای اجلاس جهانی حلال نیز در این نشست اظهار کرد: صنعت حلال در جهان درحالتوسعه و پیشرفت است و تا سال ۲۰۲۵ به رقم بالایی میرسد، توسعه حلال به توسعه در همه زمینهها منجر خواهد شد، نه تنها کالاها بلکه خدمات هم با رشد فزایندهای روبرو میشوند.، چشمانداز صنعت حلال روشن است و در زنجیره حلال به دنبال آن هستیم تا توسعه زیادی داشته باشیم.
وی افزود: ما به دنبال این هستیم که روابط اقتصادی و تجاری بین کشورها را افزایش داده و در پی آن همکاری و نوآوریها بخصوص در حوزه صنعت حلال ارتقا پیدا کند.
رئیس شورای اجلاس جهانی حلال ادامه داد: نقش ایران در صنعت حلال حیاتی است و با توسعه زیرساختهای آن به دنبال افزایش نقش ایران و جایگاهش در منطقه هستیم، نقش اساسی ایران در تولیدات حلال از جمله غذا، خدمات بینظیر است و به دنبال استفاده از این فرصت در توسعه صنعت حلال هستیم و تعهد دائم.
اته با بیان اینکه استانداردسازی و یکپارچهسازی فراوردههای حلال به سود همه اعضا است گفت: ایران نقش اساسی در باز کردن افقهای جدید در صنعت حلال دارد و به دنبال افزایش سطح تعاملات در صنعت حلال هستیم، ما شاهد چشمانداز روشنی در صنعت حلال هستیم و باید یکپارچگی بین اعضا را حفظ کنیم و در نشستهای خود راه را برای تعامل بیشتر باز کنیم و امیدوارم تعامل و همکاری بین کشورها افزایش یابد.
به گزارش سرمایه ایرانی، بیستویک مین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی، ماشین آلات پخت نان و صنایع وابسته همزمان با چهار دهمین نمایشگاه تخصصی چاپ، بستهبندی، تبلیغات و توسعه کسبوکار عصر ۱۱ دی افتتاح شد.
این دو نمایشگاه از تاریخ یازدهم تا چهاردهم دی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی اصفهان برگزار میشود.
منبع خبر : ایمنا