الزامات دریافتکنندگان چک کاغذی چیست؟
به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی و به نقل از بانک مرکزی، گیرندگان چک کاغذی در زمان تأیید دریافت چک به وضعیت اعتباری صادرکننده چک، تطبیق مشخصات چک کاغذی با مندرجات چک در سامانه صیاد و به نام گیرنده چک دقت کنند.
بر اساس قانون اصلاح قانون صدور چک، همه چکهای صادره باید در سامانه صیاد ثبت شوند و در صورت ثبت نشدن چک، بانک تکلیفی برای پذیرش و پرداخت وجه چک به ذینفع آن ندارد، بر همین اساس وظایفی در زمان دریافت چک و انجام مبادلات، بر عهده گیرنده چک است که لازم است نسبت بدان اقدام کرده تا دچار خسران نشود.
۱- دریافتکننده یا ذینفع چک ملزم است پیش از دریافت چک و تأیید دریافت آن در سامانه صیاد، وضعیت اعتباری صادرکننده را بررسی کرده و از مجموع مبلغ چکهای برگشتی صادرکننده چک (شامل چکهای برگشتی رفع اثر شده و نشده) و همچنین مجموع مبلغ چکهای در راه (و یا تسویه نشده) صادرکننده چک، کسب اطلاع کرده و با استفاده از اطلاعات یادشده، نسبت به پذیرش و دریافت چک اقدام کند.
۲- ذینفع یا دریافتکننده چک مکلف به مراجعه به سامانه صیاد بهمنظور اطمینان از ثبت چک به نام خود است و باید اقلام اطلاعاتی مندرج در برگ چک و ثبت شده در سامانه صیاد شامل اطلاعاتی نظیر تاریخ، مبلغ و هویت صادرکننده چک و گیرنده آن را بررسی و در صورت تطابق، نسبت به تأیید دریافت چک اقدام کند.
۳- با توجه به اینکه امکان ثبت چک برای بیش از یک نفر پیش بینی شده تا افراد در صورت نیاز بتوانند چکهای صادره را برای بیش از یک نفر نیز صادر و ثبت کنند، لازم است ذینفع یا دریافتکننده نسبت به بررسی و تطبیق اطلاعات ذینفعان و یا دریافتکنندگان چک اقدام کند، بنابراین گیرندگان چک در زمان تأیید آن حتماً به نام گیرنده توجه داشته باشند و در صورت تطابق نداشتن، چک را تأیید نکنند.
لازم به ذکر است دسترسی به سامانه صیاد از طریق پیامک به سر شماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، برنامکهای پرداخت، موبایل بانک، اینترنت بانک، خودپردازها و شعب بانکها برای عموم مردم فراهم بوده و مشتریان میتوانند از طریق درگاههای یادشده، ثبت صدور، تأیید، استعلام و انتقال چک را انجام دهند.
منبع خبر : ایمنا