بورس کالا

بازار در کمیته ۱۰ ساله p/e

به گزارش سرمایه ایرانی؛ در شماره ۵۱۶هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت بازارهای کالایی، وضعیت p/e، بررسی ترکیب صندوقها وغیره بررسی شد.

بورس در کانون توجه نیست

در سرمقاله این شماره علی صادقین، کارشناس اقتصادی گفت: خروج پول از بازار سرمایه در این روزها به علت دو مقوله اصلی است که عبارت است از؛ ۱. چشم‌انداز رشد بازار سرمایه با وجود اینکه امروز P/E به صورت تاریخی بازار در وضعیت مناسبی است، اما P/E فوروارد بسیاری از نمادها حدودا به زیر عدد ۵ رسیده و به نوعی می‌توانیم ارزندگی را در برخی از نمادها و گروه‌ها ببینیم. اما واقعیت اینجاست که از نظر بنیادی به عنوان دلیل اول می‌توانیم تقریبا چهار عامل یا متغیر را در رشد بازار سرمایه در ادوار مختلف اثرگذار بدانیم؛ ۱. نرخ ارز که چند ماهی است کنترل شده، ۲. نرخ تورم که به صورت نقطه به نقطه تاحدودی نسبت به یک‌سال گذشته در قالب سیاست‌های پولی شدید بانک مرکزی روند نزولی طی کرده، ۳. این مورد مربوط به قیمت‌های جهانی و بازار کامودیتی‌هاست که عمده بازار ایران را به خود اختصاص می‌دهد و به نحوی به جز نفت باقی کامودیتی‌ها در کف یک‌ساله خود باتوجه به تحولات منفی در اقتصادهای بزرگ مثل چین قرار دارند و ۴. نرخ بهره یا بهتر است بگوییم نرخ سودهای بدون ریسک است که امروز به سطوح بالایی رسیده مانند نرخ بهره مؤثری که صندوق‌های با درآمد ثابت می‌دهند و به عنوان رقیب و بازار موازی برای بازار سهام تلقی می‌شود بنابراین نکاتی که از بعد بنیادی می‌توان گفت این موارد است البته قطعی برق، افت فروش شرکت‌ها و گزارشات نسبتا ضعیف‌تر با کاهش حاشیه سود عملیاتی در خیلی از گروه‌ها به نوعی وضعیت بازار را به لحاظ بنیادی چندان جذاب نشان نمی‌دهد.

خروج ۲.۵ همت از بورس

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: تحولات پیرامون جنگ حماس و رژیم صهیونیستی قرار داشت و شاخص کل و هم وزن بازدهی منفی نصیب سهامداران کردند. شاخص کل با افت بیش از ۱.۵درصدی به محدوده ۱.۹۷میلیون واحدی رسید و شاخص هم وزن افت ۲ درصدی را به خود دید و با عدد ۶۶۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. در هفته جاری ۴ روز خروج پول و یک روز ورود پول اتفاق افتاد و در مجموع بیش از ۲.۵ همت از بازار خارج شد. ارزش معاملات در محدوده ۳.۹۵ همت میانگین روزانه بود که رشد حدود ۳۰۰ میلیاردی را از میانگین روزانه هفته قبل نشان می‌دهد.

بازار در کمینه ۱۰ ساله p/e

نسبت قیمت به درآمد یا P/E نسبتی تاثیرگذار برای ارزیابی قیمت سهام شرکت‌هاست. میانگین این نسبت در بازار سرمایه در ۱۰ سال گذشته ۸ واحد بوده است. در اوایل آبان ماه سال جاری با شروع انتشار گزارشات فصلی P/E بازار به کمتر از ۷ واحد رسید که کمتر از میانگین ده ساله بازار یعنی ۸ واحد است.

دود کسری بودجه در چشم بورس

منابـع اصلـی درآمـد دولت‌هـا در کشـورهای مختلـف عمومـا دریافـت مالیات و انتشـار اوراق اسـت. دولت‌هایـی کـه انضبـاط مالـی درسـت و مطلوبـی ندارنـد حتـی در حـوزه دریافـت مالیـات هـم عملکـرد خوبـی ندارنـد و موفق هـم نخواهند بـود. سیسـتم اقتصـادی موجـودی کـه در حـال حاضـر در کشـور پیـاده شـده اسـت، باعـث تولید کالا و خدمـات و ایجـاد ثـروت نخواهـد شـد و یـا آنطـور کـه بایـد نمی شـود.

سهام صندوق‌ها هم آب رفت

صندوق‌های درآمدثابت یا همان فیکس‌اینکام‌ها از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که ۷۰ تا ۹۰ درصد دارایی تحت مدیریت خود را در اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و دارایی‌هایی با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند.براین اساس می‌توان گفت؛ این صندوق‌ها ریسک بسیار پایینی دارند و سرمایه‌گذاری امنی محسوب می‌شود. البته در کنار ریسک پائین صندوق‌ها که به نوبه خود مزیت قابل توجهی هم محسوب می‌شود با محدودیت‌هایی نیز روبرو هستند که حد نصاب ترکیب دارایی‌ها از جمله آن است. هر چند این حد نصاب‌ها هدفشان کنترل ریسک و هدایت نقدینگی برای حمایت از بازار است اما چالش‌هایی را متوجه سرمایه گذاران کرده و باعث شده جذابیت آنها درمیان سهامداران کم وکمتر شود.

شوک دوگانه جنگ در بازارهای کالایی

بانک جهانی روز دوشنبه هشدار داد، در صورت تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت ممکن است به بیش از ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و در صورت کاهش عرضه توسط تولیدکنندگان کلیدی، خطر تکرار شوک قیمت نفت در دهه ۱۹۷۰ وجود دارد. در این گزارش که به چشم‌انداز بازارهای کالایی در سه ماهه پیش‌رو پرداخته، آمده است: درگیری طولانی مدت اسرائیل و حماس می‌تواند منجر به افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی شود که باعث یک شوک دوگانه برای بازارهای کالایی می‌گردد که هنوز از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین درگیرند.

پرسمان

بازهم سرمای صنایع در راه است

آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت:باید بپذیریم که شدت مصرف انرژی چه گاز و چه برق در کشور از نرم جهانی بالاتر است و پرت زیادی داریم و این باعث می‌شود که بخش صنعت تاوان بدهد و قاعدتا اتخاذ سیاست‌های جایگزین در برق و گاز باید به طور جدی انجام شود .

سید مجتبی رضوی؛ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران: در بخش سوخت‌های جایگزین با تمهیداتی مواجهیم که بسیار مشکل ساز است یه طور مثال باید ضمانت بانکی و چک صیادی بدهیم تا سوخت جایگزین دریافت کنیم .

شهرام خسروانی؛ مدیرعامل شرکت سیمان باقران: یکی از پیشنهادهایی که از جانب وزارتخانه‌ها و دولت داده شده است این است که مخزن ایجاد کنیم که عملا غیرعملیاتی است به خصوص برای کارخانه‌های مرزی.

علی رضا نصیری؛ مدیر عامل شرکت سیمان سفید شرق:حمایت و برنامه ریزی از سوی دولت باید قبل از شروع فصل سرما صورت گیرد، باتوجه به مشکلاتی که در فصل زمستان وجود دارد، حمل و نقل مازوت ممکن نیست و باید ذخیره سوخت جایگزین قبل از فصل سرما و از تابستان انجام شود .

محمود علائی، مدیر عامل شرکت مبنا اجزاء دقیق قائم:همواره شروع قطعی از اوج سرما آغاز می‌شود، قطعی‌ها به صورت غیر منتظره بوده‌اند و برنامه‌ای اعلام نمی‌شود. اگر برنامه ریزی شود و اعلام شود خیلی راحت می‌توانیم برنامه ریزی کنیم که این بی‌برنامگی بزرگترین مشکل است.

امیر خرم، مدیر کارخانه فرانسوز یزد:قطعی گاز فرایند کوره‌ها را به طور کل مختل می‌کند و احتمال شوک دیدن و خسارت قطعات وجود دارد این امر علاوه بر زیان تولید بر زیرساخت‌های شرکت نیز اثر منفی دارد.

گفتگو

الزام تجدید ارزیابی؛ بزرگترین ریسک اقتصاد کشور

موضوع تجدید ارزیابی تمام سطوح دارایی‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه موضوعی است که اخیرا توسط گروهی از فعالان بازار به عنوان یکی از نقاط نقصان بازار سرمایه ایران مطرح شده است و فضای بازار سرمایه را با موضوع جدیدی رو به رو کرده که به دفعات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بر این اساس دانیال آستانه، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس به واکاوی این موضوع پرداخته است.

دیدگاه توسعه‌گرا، عامل رقابت‌ و بالندگی‌ در کارگزاریها

سید محمدرضا امامی، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد در گفتگو با هفته نامه اطلاعات بورس به معرفی مجموعه پرداخت و گفت: در معاملات اوراق از کارگزاران برتر هستیم‌ و در آخرین‌ رتبه‌بندی‌ سوم شده‌ایم‌. ولی‌ در بخش‌ کالا و انرژی‌ هنوز موفق‌ به‌ کسب‌ رتبه‌ شایسته‌ نشدیم‌. البته‌ این‌ موضوع دلایل‌ متعددی‌ دارد.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!