بازگشایی فرودگاههای کشور به جز اصفهان و تبریز
به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، در تیرماه ۱۴۰۴، صنعت هوانوردی ایران با یکی از بزرگترین بحرانهای خود مواجه شد. تعطیلی سراسری فرودگاههای کشور به دلیل شرایط امنیتی ناشی از درگیریهای منطقهای، نه تنها حملونقل هوایی را مختل کرد، بلکه تأثیرات گستردهای بر اقتصاد، گردشگری و زندگی روزمره مردم گذاشت.
در پی حملات اسرائیل به برخی زیرساختهای ایران و پاسخ متقابل ایران، فضای هوایی کشور به دلایل امنیتی بسته شد. این اقدام با هدف حفظ ایمنی مسافران و جلوگیری از تکرار حوادث صورت گرفت.
برخی فرودگاهها از جمله مهرآباد و تبریز هدف حملات قرار گرفتند و ناوبری هوایی و رادارهای پروازی آسیب دیدند. سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به استانداردهای بینالمللی و توصیههای ایکائو، تصمیم به تعلیق پروازها گرفت تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.
ابعاد تعطیلی فرودگاههای کل کشور
-تعطیلی کامل پروازهای داخلی و خارجی: از ۲۳ خرداد ۱۴۰۴، کلیه پروازهای ورودی و خروجی در اکثر فرودگاههای کشور لغو شد.
-توقف پروازهای عبوری: بسیاری از شرکتهای هواپیمایی بینالمللی مانند قطر ایرویز، امارات و ترکیش ایر مسیرهای خود را تغییر دادند و از آسمان ایران عبور نکردند.
تأثیر بر فرودگاههای اصلی: فرودگاههای مهرآباد، امام خمینی، تبریز و اصفهان بیشترین تأثیر را از این تعطیلی پذیرفتند و به طور کامل تعطیل شدند.
روند بازگشایی فرودگاهها
آغاز بازگشایی تدریجی
-آتشبس و کاهش تهدیدات: پس از برقراری آتشبس میان ایران و اسرائیل در اوایل تیرماه، بررسیهای امنیتی برای بازگشایی فضای هوایی آغاز شد.
-بازگشایی فرودگاههای شرق کشور: نخستین گام، بازگشایی فرودگاههای شرق کشور مانند مشهد، زاهدان و چابهار بود که از ۹ تیر ۱۴۰۴ پروازهای خارجی و داخلی در این فرودگاهها از سر گرفته شد.
-پروازهای عبوری بینالمللی: از ۵ تیر ۱۴۰۴، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور برای پروازهای ترانزیت بینالمللی بازگشایی شد.
بازگشایی سراسری فرودگاهها
-اعلام رسمی بازگشایی: در ۱۲ تیر ۱۴۰۴، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که کلیه فرودگاههای کشور به جز اصفهان و تبریز از ساعت ۵ صبح تا ۱۸ عصر برای پروازهای داخلی و بینالمللی بازگشایی میشوند.
-استثناها: فرودگاههای اصفهان و تبریز به دلیل آسیبهای زیرساختی و ادامه بررسیهای امنیتی همچنان تعطیل ماندند و قرار شد پس از رفع محدودیتها به شبکه حملونقل هوایی کشور بازگردند.
-ساعات مجاز پرواز: پروازها در اکثر فرودگاهها فقط در بازه زمانی ۵ صبح تا ۱۸ عصر مجاز بود تا کنترل امنیتی و ایمنی به شکل بهتری انجام شود.
سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی با صدور اطلاعیههای متعدد، مسافران را از وضعیت جدید مطلع کردند و توصیه کردند فقط پس از تهیه بلیت معتبر به فرودگاهها مراجعه کنند.شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی موظف شدند برنامههای پروازی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و مسافران را از تغییرات مطلع سازند.
به گزارش سرمایه ایرانی، تعطیلی و بازگشایی فرودگاههای ایران در تیرماه ۱۴۰۴، تجربهای بیسابقه در صنعت هوانوردی کشور بود که اهمیت آمادگی برای مدیریت بحران، ارتقا زیرساختها و شفافیت اطلاعرسانی را بیش از پیش آشکار ساخت. با وجود خسارات اقتصادی و اجتماعی، بازگشایی تدریجی و مدیریتشده فرودگاهها نشان داد که با هماهنگی بین دستگاهی و رعایت استانداردهای ایمنی میتوان از بحرانهای مشابه عبور کرد. آینده صنعت هوانوردی ایران نیازمند سرمایهگذاری در ایمنی، فناوری و تنوعبخشی به زیرساختهاست تا در برابر تهدیدات و بحرانهای احتمالی مقاومتر شود.
منبع خبر : ایمنا