برنامههای مدنی زاده برای تحول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی و به نقل از شادا، سیدعلی مدنی زاده وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در برنامه خود با عنوان «رشد عدالت محور» برای پذیرش مسئولیت این وزارتخانه، بخشی را به مناطق آزاد اختصاص داده است که در ادامه میخوانید:
جذب سرمایهگذاری، تولید و صادرات از اهداف اصلی مناطق آزاد، بهویژه در کشورهای در حال توسعه، محسوب میشود، بهگونهای که بدون تحقق آنها نمیتوان این مناطق را موفق دانست. با تحقق این موارد، زمینه دستیابی به سایر اهداف نظیر اشتغال و توازن منطقهای فراهم میشود. دستیابی به اهداف تشکیل مناطق آزاد در راستای بند (۱۱) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، انتقال فناوریهای پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات، و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج، همچنین عملکرد مطلوب در مقایسه با مناطق آزاد موفق جهانی، نیازمند توجه ویژه به این حوزه است.
علاوه بر آن، اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور بهعنوان نقشه راه و چارچوب بالادستی، مستلزم بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای مناطق آزاد است. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار داشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیتهای فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهرهگیری از آن بهعنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقهای و جهانی در بهرهگیری از دریا اقدام کند.
اهم برنامههای وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای تقویت مناطق آزاد کشور در سه دسته کلان راهبردی به شرح ذیل است:
الف) ارتقای عملکرد و بازآفرینی کارکردهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
۱. تلاش برای احیای کامل ماده ۶۵ قانون احکام دائمی بهمنظور تقویت حکمرانی مناطق آزاد و حلوفصل مشکلات بین سازمانهای مناطق و سازمانهای همجوار
۲. تعریف مأموریت مشخص برای مناطق آزاد و تعیین شاخصهای سنجش عملکرد متناسب مأموریت تعریفشده
۳. پیگیری رفع مقررات معارض با امتیازات قانونی در نظر گرفتهشده برای مناطق در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد
۴. نوسازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای جهش تولید و سرمایهگذاری و انتقال فناوری جهت صادراتمحور کردن این مناطق و تحقق سیاست توسعه صادرات
۵. فعالسازی ظرفیتهای مناطق آزاد با سه محور صادرات، اشتغال و جذب هدفمند سرمایههای داخلی و خارجی
ب) بهبود محیط نهادی و ارتقای شفافیت در مناطق آزاد
۶. بهبود محیط کسبوکار حاکم بر مناطق آزاد از طریق ارتقای شفافیت، پیشگیری و مقابله با فساد اداری، مالی و اقتصادی
ج) بازاریابی سرمایهگذاری و توسعه تجارت منطقهای
۷. معرفی و بازاریابی جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی
۸. تسهیل و توسعه تجارت در بازرچههای مرزی با همسایگان
منبع خبر : ایمنا