دسته بندی نشده

تحلیل بنیادی سرود/ تامین مالی برای طرح های توسعه

سیمان شاهرود

شرکت سیمان شاهرود در تاریخ ۲۶/۰۹/۱۳۶۳ تحت شماره ۲۱۲ در اداره ثبت شرکتهای شهرستان شاهرود ثبت شده است. در ابتدا، این شرکت سهامی خاص بود، اما بعداً با صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخه ۱۴/۰۳/۱۳۶۶ به سهامی عام تغییر یافت. این شرکت در تاریخ ۱۸/۵/۱۳۷۷ با ظرفیت سالیانه ۶۹۰۰۰۰ تن سیمان بهره برداری را آغاز کرد. از آن زمان بهره برداری شرکت با چندین پروانه افزایش ظرفیت تا تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ به شماره ۱۲۳/۸۸۱۵۲ به ۱۸۰۹۶۰۰ تن سیمان سالیانه در سه شیفت افزایش یافت. همچنین، در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹، این شرکت پروانه بهره برداری با ظرفیت ۱۲۴.۲۰۰ تن قطعات بتنی مسلح ، غیرمسلح و بتن سیال معمولی دریافت کرد، اما هنوز جواز تاسیس اخذ نشده است و هیچگونه عملیات اجرایی آغاز نشده است. از مهرماه ۱۴۰۰، شرکت در تولید محصولات بتنی برای مصارف داخلی و دیوارکشی اطراف کارخانه آغاز کرده است. در حال حاضر، جواز تاسیس در حال اخذ است و برای راه اندازی و بهره برداری نرسیده است. علاوه بر این، شرکت درحال خرید ماشین آلات تکمیلی و در نهایت راه اندازی و تولید محصولات بتنی است. در دوره مالی مورد گزارش، شرکت سیمان شاهرود با حجم فروش  ۱ میلیون و ۳۰۰ تن تا ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تن سهم ۲.۲% در کل کشور را از لحاظ تناژ فروش دارد.

ترکیب سهامداران سرود مطابق با نمودار زیر می باشد:

محل قرارگیری دفتر شرکت:

 

 

محل قرارگیری معادن:

ضمنا قابل ذکر است که طبق گزارش انجمن صنفی سیمان، سیمان شاهرود تنها کارخانه تولیدی سیمان در استان سمنان می باشد.

 

مفروضات تحلیل:

 

روند تولیدات: 

ظرفیت تولید اسمی سیمان سرود حدود ۱میلیون و ۸۰۰ هزار تن و ظرفیت اسمی کلینکر شرکت ۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تن می باشد. این شرکت به صورت تاریخی حدود ۸۰ درصد از ظرفیت خود تولید داشته است و در نتیجه ظرفیت عملی تولید سیمان شرکت در حدود ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تن می باشد. شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۲ امار بسیار خوبی از نظر تولید سیمان داشته است به طوریکه با نگاه به نمودار بالا متوجه می شویم، درصورت تداوم روند فعلی، شرکت می تواند آمار تولیدات ۱۳۹۹ که برابر با ۱ میلیون ۶۳۰ هزارت تن بوده را تکرار کند. با اینحال با فرض محافظه کارانه ای مقدار تولیدات شرکت در این تحلیل برابر با میانگین ظرفیت عملی که حدودا ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تن می باشد، قرار داده شده است.

قیمت گذاری محصولات صادراتی شرکت به صورت کمیسیون های فروش ، مصوبات هیئت مدیره و همچنین کشش بازار تعیین می شود و محصول فروش رفته از طریق مبادی رسمی گمرکی با پروانه سبز گمرکی خارج شده و در نهایت ارز حاصل از فروش از طریق سامانه های نیما ، سنا و صرافی های مجاز در بازار متشکل ارزی و سامانه جامع تجارت به فروش رسیده و مبالغ ریالی حاصله به حساب شرکت واریز می گردد. شرکت به طور معمول ارز خود را بلافاصله پس از دریافت در سامانه های مربوط عرضه کرده و به تعهدات خود عمل می نماید بنابراین مقادیر تسعیر ارز در شرکت چندان رقم های بالای نمی باشند مگر زمان جهش های ارزی. میانگین نرخ فروش صادراتی محصولات کلینکر و سیمان در نه ماهه به ترتیب ۳۲ دلار و ۳۳ دلار می باشد که این نرخ برای سیمان وکلینکر در دوره مشابه سال قبل ۳۲ دلار بوده است و این مقادیر با نرخ ارز بازار متشکل ارزی محاسبه و از خریدار دریافت شده است.

 

نرخ معاملات بورس کالا

 

 

نرخ معاملات بورس کالا (دلاری)

 

همانطور که در نموار بالا قابل مشاهده است، نرخ فروش سیمان شرکت در بورس کالا در حوالی ۲۰ دلار معامله می شود که چندان نرخ مناسبی در مقایسه با سایر رقبا در کشور نیست و جز ۲۵ درصد پایین رتبه بندی شرکت های سیمانی از منظر نرخ فروش می باشد. در این شرایط شرکت به درستی به دنبال کاهش هزینه مواد مصرفی با تاسیس کارخانه گچ و همچنین ایجاد موجودی قابل توجه مارل رفته است که تا حدودی می تواند به کاهش هزینه ه منجر شود.

مطابق با گزارش هیئت مدیره شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۲، سرود همچنان به حدود ۵۸۰ میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل طرح های خود نیاز دارد که محل تامین مالی شرکت نیز تسهیلات کم بهره، فروش نقدی محصولات و سود سپرده بانکی عنوان شده است.

طبق برآورد شرکت، سرود د ۱۴۰۲ حدود ۱۲۸ میلیارد تومان هزینه مالی داشته که این مبلغ با توجه به دریافت تسهیلات ۱.۱ همتی در کل دوره و همچنین سررسید آنها که تا انتهای ۱۴۰۲ می باشد، قابل بحث بوده و به نظر می رسد مبلغ هزینه مالی می تواند حتی تا حدود ۱۹۳ هزار میلیارد تومان نیز (در صورت عدم دریافت تسهیلات جدید در ۳ ماهه اخر سال) برسد. این موضوع یکی از موانع اصلی تخمین سود شرکت برای سال مالی ۱۴۰۲ می باشد.
البته قابل ذکر است که سرود در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ حدود  ۴۷۷ میلیارد تومان سپرده بانکی داشته و با نرخ اسمی۲۳ ،  ۱۸ درصد و ۱۶ درصد و ۴ درصد (حدود ۱۷ درصد به صورت تجمعی) سود حاصل از سپرده گذاری داشته است و انتظار می رود شرکت بتواند حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای ۱۴۰۲، درآمد غیرعملیاتی از محل سود سپرده شناسایی نماید.

بهای تمام شده:

ساختار بهای تمام شده شرکت مطابق با نمودار های زیر می باشد:

 

 

جمع بندی:

شرکت سیمان شاهرود با ۸۰ درصد ظرفیت اسمی به تولید می پردازد. این شرکت حدود ۲.۲ درصد از بازار سیمان کشور را در دست داشته و حدود ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تن سیمان در هر سال مالی تولید می نماید. شرکت از منظر نرخ فروش چندان شرایط خوبی ندارد و نرخ فروش سیمان داخلی شرکت در حدود ۲۰ دلار می باشد. همچنین نرخ صادرات کلینکر و سیمان شرکت نیز در حوالی ۳۰ دلار قرار داشته که نرخ قابل قبولی می باشد اما با توجه به اینکه محل قرارگیری کارخانه سرود در سمنان می باشد، فروش صادراتی شرکت نیز چندان تضمین شده نیست، همچنین هزینه حمل بالای سرود نیز یکی از موانع فروش صادراتی می باشد. اما شرکت طرح ای توسعه ای به منظور کاهش هزینه های تولید در دست داشته که تکمیل آنها، که عمدتا تا انتهای ۱۴۰۳ است، نیازمند حدود ۵۸۰ میلیارد تومان منابع مالی دیگر می باشد. شرکت انتظار دارد که این منابع مالی را از محل دریافت تسهیلات، سود سپرده و فروش نقدی دریافت نماید که مورد اول تا ۹ ماهه ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه مالی به همراه داشته است و برآورد شرکت افزایش این مبلغ به میزان ۲۸ میلیارد دیگر تا انتهای ۱۴۰۲ می باشد. قابل ذکر است که افزایش هزینه مالی به میزان ۶۵ تا ۷۰ میلیارد تومان از مبلغ برآوردی شرکت یکی از ریسک های فعلی شرکت در سال مالی جاری است، همچنین درصورتیکه سرود برای تکمیل طرح های خود مجبور به تامین مالی کل ۵۸۰ میلیارد تومان با دریافت تسهیلات با نرخ های ۲۳ تا ۲۵ درصد گردد، هزینه مالی شرکت برای ۱۴۰۳ می تواند حتی به ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برسد و این موضوع چالش قابل توجهی برای مدیریت شرکت خواهد بود. با مفروضات مطرح شده انتظار می رود این شرکت برای ۱۴۰۲ (با فرض فروش ۱ میلیون ۴۵۰ هزار تنی سیمان) در حوالی ۶۳۰ میلیارد تومان و برای ۱۴۰۳ حدود ۶۸۵ میلیارد تومان سود خالص محقق نماید.

 

منبع خبر :دیلی تحلیل

سلب مسئولیت: محتوای تحلیلی فوق منعکس کننده نظر کارشناسان بوده و هیچ توصیه ای برای خرید و فروش در بازار های مالی و سهام نمی باشد .بنابراین مسئولیت تصمیم گیری برای خرید و فروش براساس اطلاعات ، اخبار و تحلیل ها به عهده فرد معامله گر، می باشد.

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!