بورس کالا

تقابل عرضه و تقاضا در رینگ فولادی بورس‌کالا

به گزارش سرمایه ایرانی،بررسی وضعیت بازار فولاد نشان می‌دهد این بازار همزمان با رشد قیمت‌های جهانی این کالا روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است به طوری که میزان تقاضا برای محصولات فولادی در هفته منتهی به ۲۱ آذر ماه در مقایسه با هفته منتهی به ۱۴ آذر در حدود ۲۰ درصد رشد کرده و این در حالی است که میزان عرضه‌ها در این دو دوره ۱۳ درصد کاهش یافته است. همچنین در هفته گذشته ۹۶ درصد از عرضه‌ها به فروش رسید در حالی که این نسبت برای هفته قبل از آن کمتر از ۷۰ درصد بود.
کارشناسان بازار فولاد معتقدند تولیدکنندگان فولاد تلاش می‌کنند با افزایش موجودی انبارهای خود برای ماه‌های پیش‌رو و محدودیت‌های تامین سوخت آماده شوند و به این ترتیب عرضه‌ها کاهش و قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته و در این مسیر رشد قیمت‌های جهانی نیز مزید بر علت شده است. این در حالی است که رشد قیمت مواد اولیه همچون آهن اسفنجی به رشد قیمت تمام شده و قیمت‌های عرضه منجر شده است. قیمت سنگ آهن نیز روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذارد و جمیع این عوامل در روند صعودی بازار فولاد در هفته قبل دخالت دارند.
فعالان بازار فولاد معتقدند رکود حاکم بر صنایع پایین‌دستی و افت ساخت و سازها در کشور به خصوص در سه ماه پایانی سال می‌تواند نقش مهمی در کاهش قیمت‌ها ایفا کند اما افزایش قیمت‌های جهانی توانسته خلأهای داخلی را برطرف سازد؛ هرچند احتمالا به دلیل فرارسیدن تعطیلات کریسمس و کاهش تقاضا در بازارهای جهانی برای فولاد و سایر مواد اولیه به افت قیمت‌ها منجر شود و در این صورت باید منتظر بازگشت بازار به روند قبلی باشیم.
در بازارهای جهانی نیز بهبود تقاضا در میان صنایع مصرف‌کننده فولاد نتوانسته انتظارات بازار را برآورده کند و سقوط مداوم بخش املاک ممکن است همچنان بر مصرف فولاد تاثیر منفی بگذارد. طی ژانویه تا اکتبر، تولید فولاد خام چین افزایش ۱.۴درصدی را در مقایسه با سال گذشته ثبت کرد، در حالی که مصرف ظاهری فولاد خام این کشور ۲‌درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضا هنوز برقرار است. با این حال، موجودی فولاد به‌طور پیوسته کاهش یافته و فشار بازار از سمت عرضه را تا حدودی کاهش داده است.
در حال حاضر، عملکرد ثابت بخش‌هایی مانند زیرساخت، صنایع تولیدی و صادرات نیروی محرکه حمایت از مصرف فولاد چین است، در حالی که پایداری و ثبات، دغدغه بازار است. علاوه بر این، تولیدکنندگان فولاد چین همچنان با چالش‌های زیادی در زمینه کاهش هزینه‌های تولید خود مواجه هستند، زیرا قیمت سنگ‌آهن وارداتی بالا بوده است.

شماره ۵۲۳ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!