توسعه حملونقل عمومی و ثبات مدیریتی برای کاهش سوانح در تهران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانیاز تهران، سید جعفر تشکری هاشمی امروز _یکشنبه هفتم اردیبهشت_ در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند و تعداد مجروحان ناشی از تصادفات در جهان بین ۲۰ تا ۵۰ برابر این رقم برآورد شده است و این مسئله نشاندهنده اهمیت ویژه پرداختن به ایمنی حملونقل است.
وی با اشاره به وضعیت ایران در این زمینه افزود: در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سالانه ۲۲ نفر در تصادفات کشته میشوند و ایران در میان ۱۸۳ کشور، رتبه ۷۲ را در میزان کشتهشدگان دارد. این آمار نگرانکننده نشان میدهد که باید اقدامات اساسی برای بهبود ایمنی انجام شود.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعهیافته برای کاهش تنها پنج درصد از آمار تلفات تصادفات، برنامههای بلندمدت چندساله تدوین میشود، و این نشان میدهد که کاهش تصادفات کاری سخت اما ضروری است.
تشکری هاشمی گفت: خسارتهای مادی ممکن است قابل جبران باشد اما خسارتهای انسانی جبرانناپذیر هستند؛ هر فرد آسیبدیده به معنای آسیب به یک خانواده و در نهایت آسیب به جامعه است.
وی با تأکید بر اهمیت استمرار پویش «نه به تصادفات»، اظهار کرد: نباید این پویش را حرکتی شعاری یا مقطعی دانست، این برنامه باید ساختاری و پایدار باشد و با برنامههای عملیاتی همراه شود.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در بحث تصادفات، سه عامل انسان، راه و خودرو نقش اساسی دارند. در کشور ما متأسفانه وضعیت خودروها، راهها و رفتار رانندگان نیازمند بازنگری جدی است.
تشکری هاشمی، با اشاره به وضعیت نگرانکننده آمار تصادفات در تهران افزود: به طور متوسط روزانه ۲۱۰۰ تصادف در تهران رخ میدهد و روزانه دو نفر در این شهر جان خود را بر اثر تصادف از دست میدهند. این آمار هشدار دهنده است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.
وی با بیان اینکه برای کاهش این حوادث باید برنامههای مشخص، هماهنگ و مستمر ارائه شود، از شهرداری تهران درخواست کرد که برنامههای خود در این زمینه را به شورای اسلامی شهر ارائه کند و به جای ارائه بودجههای کلی، هدفگذاری مشخصی برای کاهش درصد تصادفات ارائه شود.
عضو شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت نابسامان موتورسیکلتسواران در تهران گفت: وضعیت تردد موتورسیکلتها در شهر به مرحله بحرانی رسیده و شهروندان دیگر احساس آرامش در عبور و مرور ندارند.
تشکری هاشمی با اشاره به مصوبه شورای ترافیک تهران در خصوص تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی موتورسیکلتها اظهار کرد: با وجود گذشت ماهها از این مصوبه، هنوز جلسهای برگزار نشده و این بیتوجهی قابل قبول نیست.
وی بر ضرورت توسعه حملونقل عمومی تأکید کرد و افزود: طبق قانون، باید ۷۵ درصد حملونقل تهران با وسایل حملونقل عمومی انجام شود، در حالی که اکنون کمتر از ۳۰ درصد جابهجاییها از این طریق صورت میگیرد.
منبع خبر : ایمنا