توسعه همکاریهای حوزه خزر با دیجیتالی شدن فرایندهای گمرک و تجارت
به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی و به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، حسین پیرموذن با اشاره به برگزاری سومین همایش اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر اظهار کرد: با وجود ظرفیتهای بالای حوزه خزر، اما تجارت دریایی در این منطقه به اندازه جنوب ایران مورد توجه قرار نگرفته است. درحالی که با وجود تحریمها و تأکید بر اقتصاد دریامحور، توجه به این حوزه ضروری است.
وی افزود: کشتیرانی در دریای خزر برخلاف آبهای آزاد و اقیانوس، سادهتر انجام شده و مشکلات ردیابی (بهدلیل تحریمها) را ندارد، بنابراین تجارت ما و کشورهای حوزه خزر میتواند بدون فشارهای بینالمللی و با هزینه کمتری انجام شود.
رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان با اشاره به امضای توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا، عنوان کرد: دو کشور روسیه و قزاقستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند و تجارت دریایی ما با این دو کشور با حذف تعرفههای گمرکی میتواند توسعه قبال توجهی داشته باشد.
ضرورت عملیاتی شدن توافق تجارت آزاد یا ترجیحی با ۴ کشور حاشیه خزر
پیرموذن تصریح کرد: عملیاتی شدن توافقنامه تجارت آزاد یا ترجیحی با ۴ کشور دیگر حاشیه خزر قطعاً میتواند به توسعه تجارت در این حوزه کمک کند، ما باید در این رابطه ابتکار عمل را در دست بگیریم و با بهرهگیری از توان دیپلماسی برخی موانع سیاسی را حل کرده و مسیر تجارت را روان کنیم.
وی با بیان اینکه ایران از طریق پنج بندر، قزاقستان و روسیه هر کدام از طریق دو بندر، ترکمنستان و آذربایجان نیز هر کدام از طریق یک بندر به دریای خزر راه دارند، ادامه داد: بهطور قطع ارتباط میان این بنادر به توسعه تجارت در حوزه خزر منجر خواهد شد، ما نیاز داریم که سرعت و کیفیت صادراتمان را افزایش دهیم و یکی از راهها استفاده از حملونقل دریایی است، در بسیاری از موارد از جمله صادرات مواد پتروشیمی هزینه تمام شده حمل از طریق کشتی کمتر از هزینه حمل جادهای و ریلی است، بهعلاوه اینکه حجم انتقال بار از طریق کشتی قابل مقایسه با کامیون نیست.
رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان گفت: البته ما برای تجارت در دریای خزر نیازمند کشتیهای متوسط هستیم. چرا که این نوع کشتیها امکان تخلیه بار سریعتری در بنادری همچون آستاراخان دارند، بهعلاوه ما به افزایش تعداد کانتینرهای یخچالدار در این حوزه نیاز داریم تا موادغذایی و محصولات کشاورزی با کیفیت عالی به مقاصد خود برسند.
پیرموذن، با اشاره به محدودیتهای بانکی ایران در تجارت خارجی، پیشنهاد ایجاد یک پلتفرم تجارت در حوزه خزر را مطرح کرد و افزود: با مشارکت اتاقهای بازرگانی کشورهای حوزه خزر و با تکیه بر هوش مصنوعی و فناوریهای نوین، میتوان پلتفرمی شکل داد تا بازاریابی و سایر امور تجاری از گمرک گرفته تا پرداختها بهصورت منسجم و الکترونیکی روی این پلتفرم انجام شود، با دیجیتالی کردن فرایندهای گمرک و تجارت، همکاریهای حوزه خزر توسعه پیدا خواهد کرد.
وی بیان کرد: ما میتوانیم از روشهای جایگزین مورد توافق پنج کشور حوزه خزر برای تبادلات بانکی و پولی استفاده کنیم، بهعنوان مثال از ارزهای دیجیتال و یا روشهای تهاتر میتوان استفاده کرد و شیوههای نهایی شده را روی این پلتفرم پیاده کرد.
نایبرئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: کاهش موانع تعرفهای و توسعه زیرساختهای مشترک در حوزه خزر از اقدامات ضروری برای بهرهبرداری از ظرفیت این منطقه است.
مهمترین مشکل حملونقل در حوزه خزر، نبود خطور منظم دریایی است
پیرموذن به چالشهای حملونقل در دریای خزر، اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین مشکل نبود وجود خطوط منظم دریایی است، دومین مسئله نبود کشتیهای کامیونبر در دریای خزر است. توسعه همکاریهای تجاری در حوزه خزر نیازمند بهبود امکانات لجستیکی است.
وی با بیان اینکه کاهش تراز آب و پسروی دریای خزر و دیگر تهدیدات زیست محیطی باید مورد توجه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: حل این مسائل یک همکاری منطقهای میطلبد. در غیر این صورت نمیتوان برای فعالیتهای اقتصادی یک چشمانداز بلندمدت متصور بود.
منبع خبر : ایمنا