اقتصاد ایران

تکمیل هزار پروژه نیمه‌تمام روبنایی و زیربنایی در بافت‌های فرسوده

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی و به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی در نوزدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن با اشاره به اینکه ۷۲۰ شهرداری کشور با مباحث بازآفرینی شهری مرتبط هستند، اظهار کرد: ظرفیت‌های مناسبی در برنامه هفتم پیشرفت کشور دیده شده است و اجرای تکالیف برنامه هفتم با نگاه به اسناد بالادستی برای حل این معضل کافی خواهد بود و روند بازآفرینی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی ۲ شاخص مهم که در برنامه هفتم برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است را کاهش سالیانه چهار درصد از سطح بافت‌های فرسوده و نیز ساخت سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برشمرد و افزود: از این پس همه فعالیت‌های شرکت حول رسیدن به این ۲ مهم با حضور همه بازیگران این عرصه و اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار انجام خواهد شد و از مدیران کل استان‌ها می‌خواهم تا ستادهای بازآفرینی استان و شهرستان را به طور مرتب برگزار کنند ما نیز در سطح ملی با قوت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

آئینی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهبردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران، محرومیت زدایی است، تصریح کرد: یکی از بدترین چهره‌های محرومیت و مشکلات رایج در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری، کیفیت پایین معابر و خاکی بودن بسیاری از کوچه‌ها در محلات هدف است که اکنون با قیر تخصیصی شرکت بازآفرینی شهری ایران کار بهسازی و آسفالت معابر خاکی در ۳۹۰ شهر تحت عنوان «پویش بهسازی و آسفالت معابر خاکی محلات هدف» در دست انجام است. همچنین در عرض سه سال گذشته قریب به هزار پروژه نیمه تمام در حوزه‌های مختلف روبنایی و زیر بنایی تکمیل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حوزه بازآفرینی شهری نه تنها تهدید نبوده بلکه یک فرصت و راه حل است، ادامه داد: در حوزه آموزش نیز تاکنون هزاران نفر آموزش دیده‌اند اما این تعداد باید افزایش یابد و با تشکیل حلقه‌های میانی ساکنان محلات هدف را پای کار بیاوریم به گونه‌ای که حتی پایش پروژه‌ها توسط مردم انجام شود.

آئینی با اشاره به اتخاذ رویکرد «انسجام در مدیریت شهری» بر خروج محلاتی که بیش از ۵۰ درصد بازآفرینی شده‌اند از محدوده بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: از سال ۷۹ که کار بازآفرینی شهری به شکل رسمی آغاز شد تا کنون محلات بسیاری نوسازی شده و دیگر مشمول شرایط بافت‌های ناکارآمد شهری نمی‌شوند. اما همچنان در محدوده این بافت‌ها قرار دارند که نیاز است بر اساس برنامه هفتم سالانه هفت‌هزار هکتار به صورت نسبی یا مطلق از بافت خارج شوند؛ این بدان معناست که در نیمه دوم سال جاری باید نیمی از محلات هدف بازآفرینی از بافت خارج شوند و برای آن‌ها جشن بازآفرینی شهری گرفته شود.

شیوه‌نامه پایش و خروج محلات هدف بازآفرینی شهری از چرخه محرومیت و ناکارآمدی

در ادامه جلسه، «محمدمهدی نوروزیان» سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص شیوه‌نامه پایش و خروج محلات هدف بازآفرینی شهری از چرخه محرومیت و ناکارآمدی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در سنوات گذشته در محلات و محدوده‌های ناکارآمد اقدامات مختلف و نسبتاً مناسبی توسط دستگاه‌های مدیریت‌شهری انجام شده و به نظر می‌رسد حداقل سرانه‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی و ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی محقق شده است.

وی افزود: تاکنون پایش مناسب و نظام‌مندی در زمینه اینکه این اقدامات چقدر منجر به ارتقای محدوده‌ها و محلات مورد نظر شد، انجام نشده است. بنابراین شناسایی بافت‌های ارتقا یافته به سطح متوسط شهری و نیز اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی مناسب برای انگیزه‌بخشی به مدیریت شهری در جهت رصد و پایش میزان ارتقای محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری؛ نیازمند تدوین و اتخاذ راهبرد مناسب و ارائه سیاست‌های اجرایی مشخص است.

نوروزیان، سازماندهی شناسایی محله و محدوده‌های ناکارآمد شهری و پیشگیری از تحمیل بار اضافی به دولت و شهرداری‌ها، شناسایی محله و محدوده‌های ارتقا یافته در سطح متوسط شهری و برنامه‌ریزی برای خروج آنها از چرخه محرومیت و ناکارآمدی، برنامه‌ریزی برای تثبیت و افزایش نقش و جایگاه محلات ارتقا یافته در فرایند توسعه شهری و منطقه‌ای و اتخاذ سیاست‌های اجرایی مناسب (هدایتی، حمایتی و تشویقی) برای شتاب بخشی به فرایند خروج محلات بازآفرینی شهری از ناکارآمدی (ارتقا به سطح متوسط شهری) را از جمله اهداف خروج محلات از بافت‌های فرسوده برشمرد.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!