بورس کالا

جهان در معرض ریسک‌های قدرتمند – سرمایه ایرانی

در حالی که پیش‌بینی کاهش سرمایه‌گذاری در توسعه منابع انسانی نیز ریسک دیگر در این حوزه را تشدید خواهد کرد. این گزارش با اشاره به بحران‌های مرکب از سرتاسر جهان که در حال توسعه است و معیشت و رفاه جامعه بخش گسترده‌تری از مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، می‌افزاید: بخش بیشتری از جمعیت جهان تحت تاثیر سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده اقتصادی در دنیا به زیر خط فقر خواهند رفت.

افزایش بی‌ثباتی در اقتصادهای جهان در عین حال می‌تواند در حوزه‌هایی مانند عرضه انرژی، تورم فزاینده و بحران‌های تأمین غذا برای حتی یک وعده بروز کند و این موضوع اکنون نیز بروز کرده است. بسیاری از کشورهای کم درآمد در این میان با بحران‌های بزرگتری هم روبه‌رو خواهند شد. بحران‌هایی مانند بدهی، تغییرات آب و هوایی، کاهش تولید محصولات کشاورزی و تهدید جدی امنیت غذایی همگی از بحران‌های نزدیک برای این قبیل کشورها هستند. بر این اساس خطر تبدیل بحران‌های فعلی به بحران‌های انسانی گسترده قابل پیش‌بینی است.
این گزارش می‌افزاید: در دو سال آینده بسیاری از این کشورها وابستگی بیشتری به واردات خواهند داشت و با افزایش قیمت محصولات جهانی این وابستگی به بروز تورم‌های گسترده در این کشورها منتهی می‌شود و این خود زمینه‌ساز ناآرامی‌های اجتماعی و بی‌ثباتی‌های سیاسی است که حتی دامن کشورهای نوظهور را نیز خواهد گرفت.
کاهش درآمد طبقه متوسط ادامه می‌یابد و شهروندان با زیان‌های زیادی روبه‌رو خواهند شد که این موضوع با افزایش شکاف‌های ارزشی و برابری، چالش‌ها زیادی را برای سیاست‌گذاران رقم می‌زند. انتخاب رهبران کمتر تمرکزگرا و همچنین دو قطبی شدن رهبران سیاسی و اقتصادی باعث تغییر در وضعیت ابرقدرت‌ها نیز می‌شود و بسیاری از ثبات‌ها و اتحادهای اقتصادی فعلی دستخوش تغییر می‌گردند. با بحران مالی بخش دولتی و رقابت‌های دولت و بخش خصوصی بر سر تأمین منابع کسری بودجه و از سمت دیگر افزایش نگرانی‌های امنیتی، ظرفیت‌ها برای حل چالش‌ها، شوک‌های جهانی برای یک دوره ده ساله تمدید می‌شوند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورها کاهش می‌یابد و در نتیجه مفاهیمی مانند رشد آینده، فناوری‌های سبز، آموزش، سیستم‌های مراقبت و سلامت، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات – هم در کشورهای در حال توسعه و هم بازارهای پیشرفته – ممکن است نسبتاً ضعیف باشند، اما اثرات انباشته شده این ریسک‌ها در آینده به شدت خورنده خواهد بود و در عین حال قدرت سرمایه انسانی را در مسیر توسعه کاهش خواهد داد.

  • شماره ۵۰۵ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!