بورس کالا

خواب زمستانی بازار فولاد شروع شد

به گزارش سرمایه ایرانی،رکود در بازار محصولات فولادی در بازار افزایش یافته است. گفته می‌شود این کالاها مشتری ندارند و سرد شدن هوا به تدریج تقاضا را برای این محصولات کاهش می‌دهد.
فعالان صنعت فولاد می‌گویند قیمت این محصول در خلال سال‌های اخیر به حدی افزایش یافته که به کاهش شدید قدرت نقدینگی منجر شده است و در حال حاضر توان خرید این محصول بسیار پایین است. کمبود نقدینگی در بازار فولاد نه در سمت مصرف‌کننده که در میان تولیدکنندگان کوچک و متوسط نیز بیداد می‌کند به طوری که میزان تولید این گروه از فعالان حوزه ممکن است به زودی با افت قابل توجهی روبه‌رو شود. در یک ماهه منتهی به ۸ آذر میزان تقاضا برای محصولات فولادی به شدت پایین بود. بر اساس آمارهای رسمی بورس کالا در مقابل ۹۲۲ هزار تن محصول فولادی عرضه شده در بورس کالا تنها ۱۵۶ هزار تن تقاضا شکل گرفت که از رکود شدید در این بخش حکایت دارد. در یک ماه منتهی به هشتم آبان ماه اما میزان عرضه محصولات فولادی لااقل ۳۰ درصد کمتر از این رقم و تقاضا ۴۰ درصد بالاتر بود. در دوره منتهی به هشت آبان تالار محصولات فولادی شاهد عرضه ۶۹۸ هزار تن انواع محصولات بود که برای آن ۲۳۳ هزار تن تقاضا شکل گرفته است.
بررسی و مقایسه این دو دوره متوالی نشان می‌دهد، میزان تقاضا کاهش و عرضه افزایش یافته است که این مساله به دو دلیل رخ داده است؛ نخست آن که قیمت‌ها با آن که کاهش یافته ولی هنوز در محدوده مورد علاقه خریداران نیست و دوم این که تولیدکنندگان نیز تمایل دارند از بازار غیرواقعی خارج شوند و به عبارتی مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شوند. فعالان صنعت فولاد با ابراز نگرانی از وضعیت تولید در نتیجه کمبود برق و گاز در ماه‌های پایانی سال می‌گویند، دولت احتمالا امسال با سختگیری‌های بیشتری به میدان بیاید و برای این منظور قیمت‌های پایین برای تولید به صرفه نیست ضمن آن که تولیدات انباری می‌تواند منافع بیشتری را برای آینده آنها تضمین کند.
با این حال قیمت فولاد در ده ماه گذشته به طور متوالی کاهش یافته و روند کاهشی آن باعث شده تقاضا حرکت کند و انتظار می‌رود با خریدهای بیشتر قبل از پایان سال برای این محصول روبه‌رو باشیم. واقعیت آن است که دولت خواب‌های بدی برای فعالان صنعت دیده است که از آن جمله به گرانی سوخت و برق و گاز و آب و دستمزد و مواد اولیه و مالیات و… می‌توان اشاره کرد و به همین دلیل در زمستان حجم تولید و خریدهای دپویی افزایش می‌یابد که این امر شاید به بازار برخی محصولات رونق بدهد.

شماره ۵۲۱ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!