بورس کالا

دو گلوگاه حیاتی صنعت سیمان

علی محمد بُد کارشناس صنعت سیمان در گفت و گو با «سرمایه ایرانی» در رابطه با اثرات مخرب قطعی گاز و برق بر صنعت سیمان، گفت: در صورتی که ظرفیت تولید اسمی سیمان بالای ۹۰ میلیون تن است، تولید کشور به حدود ۷۰ میلیون تن می رسد. بخشی از این کمبود به علت سوخت هایی مانند گاز ، مازوت و برق است که دو گلوگاه بزرگ در صنایعی همچون سیمان و فولاد هستند. با درنظر گرفتن این که امسال نسبت به سال گذشته مصرف سرانه گاز افزایش یافته یکی از دلایل عمده کمبود آن عدم سرمایه گذاری در این زمینه است.

وی ادامه داد: بخشی دیگر ابزارآلاتی که کارخانه ها قادر به تامین آن نیستند یا به جای قطعات کیفیت بالا از کیفیت های پایین تر استفاده می کنند و این موضوع هزینه های اضافی به این صنعت تحمیل می کند. درمجموع بیش از نیمی از کاهش تولید سیمان ناشی از قعطی برق وگاز است که میانگین آن ۱۴ میلیون تن ضرر می شود این بدامعناست که هزینه های آن پرداخت شده اما تولید و فروش ندارد.

این کارشناس صنعت سیمان قطعی گاز کارخانه های سیمانی تا چه حد بر روند بازار این محصول تاثیرگذار است، افزود: تجربه چند ساله در قطعی گاز و کمبود انرژی، مدیران شرکت‌ها را کاملا بر این مساله مسلط کرده است. شرکت ها با استفاده از برنامه ریزی های انجام شده ، اجازه نمی‌دهند مشکلی در فرآیند تولید ایجاد شود، اما به هر حال، هزینه مازوت بالاتر از هزینه گاز است و این موضوع هزینه تمام شده را برای تولید کننده افزایش می دهد.

سیمان بعد ازعرضه در بورس کالا

کارشناس صنعت سیمان در رابطه با خروج سیمان از بورس کالا که هراز چندگاهی از سوی برخی به عناوین مختلف مطرح می شود ، گفت: در گذشته که قیمت سیمان به صورت دستوری تعیین می‌شد، عملا بهای سیمان تولیدی در نقاط مختلف یکسان بود و این امر باعث می‌شد تا مساله ارتقای کیفیت جایگاهی در تولید نداشته باشد. نکته دیگر اینکه با توجه به نبود امکان نظارت بر عرضه و تقاضا، داده‌های آماری درستی از صنعت سیمان در دست نبود؛ بنابراین شاهد احداث برخی کارخانه‌ها در مناطقی بودیم که مشتری کافی براساس میزان تولید نداشتند و به‌رغم هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، باید سیمان‌شان را به مناطقی که با کمبود تولید مواجه بودند، عرضه می‌کردند.

بُد مخالفان حضور سیمان در بورس کالا اظهارداشت: افرادی که باوردارند خرید از بورس سخت تر است و بازار قدیمی را ترجیح می دهند صرفا به دنبال فرار مالیاتی، گرفتن یارانه و شکستن نرخ ها هستند باید به این نکته نیز توجه داشت خروج سیمان از بورس‌کالا سهامداران را به سرمایه گذاری در صنعت های دیگر سوق می دهند و با ادعای مردمی بودن اقتصاد و حکومت، در صنعتی که عرضه بیشتر از تقاضا است و بازار تعادل دارد قیمت گذاری جایی ندارد.

عضو سابق انجمن سیمان تاکید کرد: ورود سیمان به بورس کالا دستاوردهای مثبتی به همراه داشته است؛ زمانی که تعیین قیمت در مسیر درست قرار بگیرد، قطعا مدیران هم سعی می‌کنند با توجه به واقعی شدن قیمت‌ها، از تمام ظرفیت برای حداکثر سودآوری استفاده کنند.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای ورود سیمان به بورس می توان به برنامه ریزی برای طرح های توجیهی اقتصادی اشاره کرد که سرمایه گذاران با توجه به اینکه نرخ ها ثابت برای سیمان برنامه ریزی و تعیین می شود آسان تر و اطمینان خاطر بیشتر آن را از بورس کالا تهیه کنند چرا که قیمت سیمان تابعی از حمل و نقل است و می تواند حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش داشته باشد و بسیاری از کارخانه های تولیدی در نقاط مصرف نیستند و این فاصله مکانی استهلاک زیادی برای سوخت، ‌جاده و غیره خواهد داشت.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!