اقتصاد ایران

سفر وزیر راه به قطر، گامی بزرگ در جهت افزایش تجارت و همکاری‌های ترانزیتی

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، در سال‌های اخیر، همکاری‌های اقتصادی و زیرساختی بین ایران و قطر رشد چشمگیری پیدا کرده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک هر دو کشور و نقش آنها در تجارت منطقه‌ای، توسعه حمل‌ونقل به عنوان پل ارتباطی اصلی بین دو ملت در دستور کار قرار گرفته است. سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی ایران به قطر نشان‌دهنده تعهد دو کشور در تقویت روابط حمل‌ونقلی است.

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی کشور در سفر یک‌روزه خود به دوحه قطر، با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های حمل‌ونقل هوایی، دریایی و زمینی، با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار کرد. این دیدار که در راس‌های معاون نخست‌وزیر و وزیر حمل‌ونقل قطر نیز برگزار شد، فرصتی برای بحث درباره توسعه کریدورهای ترانزیتی، افزایش پروازهای مشترک و همکاری در مدیریت بنادر به‌ویژه بندر دیر فراهم کرد.

یکی از محورهای کلیدی همکاری بین ایران و قطر، گسترش پروازهای مشترک و افزایش تعداد شرکت‌های هواپیمایی است. در دیدار اخیر، مقامات دو کشور بر لزوم توسعه خطوط هوایی مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران همچون تهران، شیراز و بندرعباس و دوحه تأکید کردند. همچنین، بحث درباره افزایش فرکانس پروازها در فصول سفر همچون رمضان و حج و هماهنگی در مقررات ایمنی و خدماتی مورد بحث قرار گرفت.

بنادر ایران و قطر از جمله بندر دیر و بندر رأس لفان به عنوان گره‌های ترانزیتی مهم در خلیج فارس، پتانسیل زیادی برای همکاری دارند. در دیدارهای اخیر، توسعه تبادل کالاهای صنعتی و انرژی‌بر همچون گاز و فرآورده‌های نفتی و بهینه‌سازی زمان تخلیه و بارگیری کشتی‌ها مطرح شد. این همکاری می‌تواند هزینه‌های ترانزیت را کاهش دهد و جریان تجارت دو کشور را تسهیل کند.

ایران پل ارتباطی قطر با کشورهای آسیای مرکزی و غربی

با توجه به دسترسی نداشتن قطر به مرزهای زمینی گسترده، ایران به عنوان پل ارتباطی بین قطر و کشورهای آسیای مرکزی و غربی نقش حیاتی ایفا می‌کند. در سفر اخیر، توسعه کریدورهای ترانزیتی از طریق استان‌های جنوبی ایران مانند هرمزگان و بوشهر به قطر در دستور کار قرار گرفت. این موضوع می‌تواند به قطر کمک کند تا وابستگی خود به راه‌های دریایی را کاهش دهد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، حجم تجارت ایران و قطر در سال ۱۴۰۳ به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی می‌تواند این رقم را تا ۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۵ افزایش دهد. این رشد نه‌تنها به دو کشور، بلکه به کشورهای منطقه نیز کمک خواهد کرد. همکاری در حوزه حمل‌ونقل می‌تواند هزینه‌های لجستیک را تا ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهد. برای مثال، استفاده از بندر دیر برای صادرات گاز مایع قطر به آسیای جنوبی می‌تواند زمان حمل را کوتاه کند. این کاهش هزینه برای صادرکنندگان ایرانی و قطری مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

حسن رضایی، استاد جغرافیای اقتصادی در دانشگاه تهران، معتقد است: ایران با داشتن شبکه حمل‌ونقلی گسترده در منطقه، می‌تواند به قطر کمک کند تا به عنوان یک هاب تجاری در خلیج فارس مطرح شود. با این حال، نیاز است تا سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زیرساخت‌ها افزایش پیدا کند. همچنین، محمد علیزاده، کارشناس حمل‌ونقل بین‌المللی، تأکید می‌کند: هماهنگی در زمان‌بندی پروازها و کاهش موانع گمرکی کلید موفقیت این همکاری‌ها است.

به گزارش سرمایه ایرانی، سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به قطر گواهی بر تعهد دو کشور در تقویت همکاری‌های حمل‌ونقلی است. با توجه به پتانسیل‌های موجود در حوزه‌های هوایی، دریایی و زمینی، می‌توان انتظار داشت که این همکاری‌ها به کاهش هزینه‌های ترانزیت، افزایش تجارت و تقویت روابط استراتژیک منطقه‌ای منجر شود. با این حال، حل چالش‌های موجود نیازمند تعهد مداوم و سرمایه‌گذاری مشترک است. در نهایت، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی نه‌تنها منافع دو کشور را تأمین می‌کند، بلکه به عنوان موتوری برای رشد اقتصادی منطقه عمل خواهد کرد.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا