اقتصاد ایران

خودروسازان باید یک هفته‌ای پاسخ شکایت مردم را بدهند

به گزارش سرمایه ایرانی، حمید محله‌ای با اعلام اینکه سامانه جامع گارانتی در دسترس مشتریان بوده و می‌توانند قبل از خرید از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شوند، اظهار کرد: خودروها دارای شناسه رهگیری هستند و اگر خودروساز پاسخ ندهند پرونده وی به تعزیرات ارجاع می‌شود و شکایت حقوقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار خودروساز پرونده خود را تکمیل کرده‌اند و در سامانه ثبت شده است، افزود: زمانی که خودرو تولید و وارد کشور می‌شود این شناسه در سامانه جامع خدمات پس از فروش اعمال می‌شود و از آن تاریخ به بعد شناسه گارانتی خدمات پس از فروش فعال و برای خریدار هم پیامک خواهد شد و پس از آن قابل پیگیری است.

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: عملکرد خدمات دهنده در شبکه خدمات پس از فروش و تعداد شکایات ثبت می‌شود و اگر واردکننده ده هزار خودرو وارد کند و خدمات پس از فروش نداشته باشد دیگر به آن شرکت وارد کننده اجازه واردات داده نمی‌شود.

محله‌ای افزود: در یک سال و نیم گذشته ۹۰۰ میلیون شناسه رهگیری از قطعاتی که تولید و عرضه می‌شود صادر شده و همه خودروسازها تشکیل پرونده داده‌اند.

وی تصریح کرد: در صورتی که فردی از نحوه خدمات پس از فروش خودرو راضی نبود و شکایت خود را مطرح کرد، خودروسازان یا وارد کننده‌های خودرو باید در حد فاصل هفت روز پاسخگوی وی باشند.

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: موضوع خدمات پس از فروش شامل تمامی شرکت‌های خودروساز و واردکننده است، بر اساس این ضوابط خدماتی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش موظف به انجام آن هستند از طریق سامانه جامع تجارت به صورت برخط قابل رصد و پیگیری است.

به گفته محله‌ای، تا به‌حال تعداد کمی شکایت به ثبت رسیده و در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ شکایت ثبت شده که بیشتر آن به صلح رسیده است.

وی افزود: خودروها دارای یک شناسه رهگیری هستند و زمانی یک خودرو تولید یا وارد کشور می‌شود دارای یک شناسه است که در این شناسه تضمین ارائه کننده خدمات مشخص شده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: دوره خدمات پس از فروش از ۱۸ ماه به دو سال ارتقا پیدا کرده است، در حال حاضر کیفیت نوع خدمات نسبت به گذشته خیلی بهتر شده ولی به طور کلی با برخی از کشورها فاصله داریم.

به گفته محله‌ای حقوق مصرف کننده در این نوع خدمات به خوبی تشریح شده است و مشتری با مراجعه به سامانه خدمات پس از فروش می‌تواند ثبت نام خود را انجام دهد. در این سامانه تمامی خدمات جز به جز آورده شده و اگر هم شکایتی دارد می‌تواند بنا به نوع فعالیت انجام نشده اعم از عدم ارائه مطلوب خودرو ساز یا نوع خدمات می‌تواند شکایت خود را به ثبت برساند.

وی افزود: به طور کلی پس از ثبت شکایت همکاران ما در وزارت صمت این شکایت را بررسی و در صورتی که این موضوع وارد و مستند باشد بلافاصله به شبکه خدمات ارجاع خواهد داده شد.

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: ما این قول را به هموطنان می‌دهیم که به شکایت بدون هیچ اغماضی رسیدگی خواهی کرد. متأسفانه برخی از هموطنان هم آگاهی چندانی از این موضوع ندارند که با خرابی کوچک یک قطعه حتماً باید تعویض شود.

محله‌ای خاطرنشان کرد: مخاطب اصلی سامانه جامع گارانتی، در درجه اول مصرف‌کنندگان هستند آن‌ها می‌توانند قبل از خرید با استعلام کد رهگیری کالا در این سامانه از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شوند از طرفی در این سامانه امکان ثبت و پیگیری شکایت از شرکت‌های خدمات پس از فروش امکان‌پذیر شده است.

وی گفت: در گذشته ضمانت روی یک برگه کوچک داخل محصول بود ولی امروز شرکت‌ها مستلزم این هستند موارد مختلفی را در سایت بارگذاری کنند و این موضوع برای تمامی گروهای کالایی صدق می‌کند.

منبع: تسنیم

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا