اعزام محمولههای سوختی روسیه به بازارهای جدید


به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،با بسته شدن دروازههای بازار اروپا به روی سوخت روسیه، صادرات دیزل این کشور در فوریه به آفریقا و آسیا و همچنین انتقال بین دو کشتی، تغییر مسیر پیدا کرد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی، ایسنا، روسیه همواره بزرگترین صادرکننده دیزل به اروپا بوده است که به دلیل وجود ناوگان بزرگ خودروهای دیزلی در این منطقه، تولید پالایشگاههایش برای تامین تقاضای داخلی، کافی نیست. اما تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات فرآوردههای نفتی پالایش شده روسیه، از پنجم فوریه آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،طبق آمار رفینیتیو آیکان، اکثر محمولههای دیزل حاوی سولفور کم و گازوئیل که از بنادر روسیه در دریای سیاه بارگیری شده اند به سمت ترکیه، عمان، توگو و تونس میروند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،بنادر روسیه در دریای سیاه، از مزیت نزدیکی بازار ترکیه برای عرضه دیزل برخوردار شدهاند در حالی که صادرکنندگان از بنادر پریمورسک و ویسوتسک، باید مقصدهای جایگزین اروپا پیدا کنند که مسافت طولانیتر و هزینه حمل بار بالاتر دارند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،یک معاملهگر گفت: شرکتهای کشتیرانی اکنون که مسافت حمل محمولهها طولانیتر شده و نرخ کرایه کشتی بالا رفته است، احتمالا برندههای اصلی این وضعیت هستند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،از ابتدای فوریه، روسیه صادرات دیزل حاوی سولفور کم را از بنادرش در دریای بالتیک به سمت مراکش، الجزایر، غنا، تونس و برزیل تغییر داده است. طبق آمار رفینیتیو، همچنین دو محموله به میزان حدود ۱۳۰ هزار تن دیزل از بندر پریمورسک به بندر جده عربستان سعودی حمل میشوند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،بعضی از این محمولهها مقصدهای مبهمی دارند. معاملهگران معتقدند چنین محمولههایی یا خریداری ندارند یا قرار است به کشتی دیگری منتقل شوند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،بر اساس گزارش رویترز، کشورهای اروپایی به نوبه خود، واردات از هند، عربستان سعودی، چین، کویت، مالزی و حتی توگو را برای جبران حذف واردات روسیه، افزایش دادهاند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،رویترز همچنین منابع صنعتی گزارش داد پالایشگاههای دولتی پتروچاینا و سینوپک خرید نفت اورال را پس از یک وقفه کوتاه در اواخر سال ۲۰۲۲، از سر گرفتند. پیش از جنگ اوکراین، اروپا مشتری اصلی نفت اورال روسیه بود اما اکنون هند و چین به مشتریان این گرید نفتی تبدیل شدهاند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،پالایشگاههای دولتی از مدیریت ارشد خود برای خرید نفت روسیه از شرکتهای بازرگانی، با تخفیفهای بزرگی که هزینه واردات را به میزان چشمگیری کاهش داده و حاشیه سود پالایش را تقویت میکند، اجازه گرفتهاند. این چراغ سبز، با بهبود تقاضا برای سوخت در چین داده شد که اواخر سال ۲۰۲۲ به سیاست کووید صفر خود پایان داد.
منبع خبر : اتاق ایران آنلاین