بوروکراسی اداری در شهرداری، شهروندان را شاکی کرده است
عبدالرسول جاننثاری در گفتوگو با خبرنگار سرمایه ایرانی، اظهار کرد: فرایندها و بوروکراسی اداری در شهرداری، شهروندان را شاکی کرده و باعث شده است شهروندان سرمایههای خود را در شهرهای دیگر هزینه کنند، لذا باید در عمل شهرسازی الکترونیک را پیادهسازی کنیم تا فرایندهای اضافه و دستوپا گیر حذف و موجب اجرای قوانین روان و ساده شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حذف این بوروکراسی اداری در حال رقم خوردن است؛ رویکرد جدید شهرداری این است که خدمات مربوط به مجوزهای ساختمانی و صدور پروانه ساختمانی غیرحضوری شود.
مشاور کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت ایجاد سامانه اصنو، گفت: در سرا ۱۰ اتفاقات جدید رقم خورد تا مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری را به حداقل برساند، چنانچه ما در گذشته نیز این خدمات را به صورت الکترونیکی ارائه میکردیم اما در اقدام جدید ارائه خدمات مالی از حالت دفترچهای خارج شد و این نرمافزار مسائل مالی را نیز محاسبه میکند.
وی ادامه داد: به طور معمول در آغاز هر کاری با مشکلاتی مواجه هستیم که باید مدیریت شود، لذا تلاشها برای راهاندازی این سامانه بر اصل مدیریت موانع استوار است و لازم است تا با کمک جمعی از این مقطع عبور کنیم.
جاننثاری با اشاره به گلایههای شهروندان از سامانه اصنو، گفت: از جمله شکایات مطرح شده از سوی شهروندان طرح مواردی مبنی بر این بوده است که: «بوروکراسی اداری و کارهای اضافه در شهرداری اصفهان غوغا میکند. مشکل ما فقط بحث سامانه و نرمافزار نیست؛ بهرغم شعارهای داده شده و تبلیغات بسیار گسترده در سطح شهر در خصوص سهولت و سرعت بالا در صدور پروانه ساختمانی، نه تنها این موارد اتفاق نیفتاده است، بلکه انجام امور بسیار سختتر، پیچیدهتر و زمانبرتر شده است؛ کار با سامانه سرا ۱۰ راحت نیست و آموزش کافی به مردم داده نشده است و این باعث مراجعه به کافی نتهای اطراف شهرداری شده است که شاهد تخلف برخی متصدیان کافینتها همچون دریافت وجوه غیرقانونی، ورود به پدیده دلالی هستیم. قرار بوده مردم در منزل یا دفتر کار بدون مراجعه به شهرداری یا کافینت به صورت غیرحضوری پروانه ساختمانی بگیرند اما این مسائل با شعارها و تبلیغات انجام شده مغایرت دارد و باعث سلب اعتماد مردم به شهرداری میشود.»
وی تصریح کرد: یکی از مباحثی که شهروندان نسبت به آن بسیار گلایهمند هستند، جزیرهای عمل کردن در شهرداری است. ما دارای ۱۵ منطقه شهری هستیم و در شهرداری هریک از مناطق برای خدماتی همچون صدور مجوز، پایان کار و ارسال پروندهها به ماده ۱۰۰، دستورالعمل منحصر به خود را دارد، لذا پیشنهاد شده است دستورالعملهای وحدت رویه بهروزرسانی، ابلاغ و مطالبه شود و در اختیار مردم قرار بگیرد تا آنها نیز از فرایند ارسال پرونده، ایستایی و سایر موارد آگاه شوند و در مناطق پانزدهگانه نیز به طور یکسان عمل کنند تا بسیاری از مشکلات و فسادها به حداقل برسد.
منبع خبر : ایمنا