ارزبری ۲ هزار دلاری تولید هر خودرو
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،منصور منصوری امروز در نشست خبری با اشاره وضعیت تولید در سال آینده، اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که سال آینده با آن مواجه میشویم افزایش تیراژ تولید است؛ هم اکنون سایپا روزانه ۲ هزار و ایران خودرو ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید میکنند که به صورت عبور مستقیم است و دیگر خودروی ناقص تولید نمیشود؛ بنابراین وظیفه قطعه سازان سنگینتر میشود.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ارتقای کیفیت خودرو هم مورد توجه است، گفت: در سال جاری در بخش افزایش کیفیت خودروها رشد ۱۵ درصدی داشته است. بر همین اساس نیز خودروسازان در سال جاری کاهش هزار میلیارد تومانی در هزینههای کیفیت داشتند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،وی به توسعه محصولات جدید اشاره کرد و افزود: سال آینده شاهد تولید خودروهای جدید از جمله اطلس خواهیم بود. یکی از خودروسازان امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژههای جدید سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه همه این موارد مستلزم تعامل خوب بین قطعه ساز و خودروساز است، گفت: تعویق قیمت قطعات باید انجام شود؛ در حال حاضر این تعویق در انتهای سال انجام میشود که قطعه سازان را دچار مشکل میکند زیرا قطعه ساز طبق قیمت روز هزینه میکند اما مطالبات را با قیمت قبلی دریافت میکند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،منصوری افزود: پرداخت مطالبات باید ۱۲۰ روزه باشد اما اتفاقی نیفتاده است؛ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات ۱۲۰ روزه سازندگان قطعه از خودروسازان است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،وی اظهار کرد: برای تولید هر خودرو ۲ تا ۳ هزار دلار ارزبری داریم.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،وی یادآور شد: تأمین ارز مورد نیاز قطعهسازان به موقع انجام نمیشود و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینهها هستیم، این در حالی است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل میدهد که نیازمند تأمین ارز است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،منصوری تصریح کرد: دشواری تأمین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعهسازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعهسازان است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،وی با اشاره به اینکه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم، گفت: بر اساس برنامه وزارت صمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو باید در سال ۱۴۰۲ تولید شود.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان شفاف نیست
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،همچنین فرهاد به نیا عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار کرد: بسیاری از بنگاههای قطعه ساز هنوز مطالبات خود را از خودروسازان دریافت نکردهاند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،وی افزود: اگر برای تأمین قطعه و پرداخت مطالبات اتفاقی نیفتد، چگونه قرار است ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو تولید شود؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،به نیا اضافه کرد: قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان نیز شفاف نیست. باید قراردادها اصلاح شود. همچنین نیاز است که قراردادها یکسان سازی شوند زیرا در حال حاضر شکل قراردادها بین شرکتهای مختلف، متفاوت است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،وی گفت: با وجود نقش ۷۵ درصدی قطعه سازان در تولید خودرو تا امروز در هیچکدام از جلسات خودرویی وزارت صمت، قطعه سازان حضور نداشتهاند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،به نیا افزود: قطعات را به نرخ سال ۱۴۰۰ و با دلار ۲۶ هزار تومان فروختیم و همین الان دلار بسیار بالاتر از این ارقام است. ما مواد اولیه از جمله فولاد را نقدی از بازار می خریم.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی،عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود سال آینده با مشکلات جدی در صنعت قطعه سازی مواجه میشویم. خودروساز باید به فکر به روزآوری و پرداخت مطالبات باشد.
منبع خبر : اتاق ایران آنلاین