بورس کالا

قیمت نفت سرگردان شد – سرمایه ایرانی

به گزارش سرمایه ایرانی، موسسه اس‌اندپی گلوبال در تازه‌ترین گزارش خود با بیان این که تا پایان مارس، شاید کشورهای عضو اوپک پلاس نتوانند رشد شدید عرضه توسط کشورهای غیرعضو از یک سو و کاهش تقاضا برای نفت خام از سوی دیگر را با کاهش تولید جبران کنند، می‌گوید: اما با این حال قیمت نفت در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار باقی می‌ماند و در بهار شاید به ۹۰ دلار در هر بشکه نیز برسد. بر اساس این گزارش، برای بازارهای نفت، دوره طولانی افزایش قیمت، سرمایه‌گذاری و فعالیت خارج از اوپک پلاس را تسریع کرده و رشد تولید به ویژه در ایالات متحده به شدت شتاب گرفته و آینده نامشخصی برای کاهش عرضه در اوپک پلاس ایجاد کرده است.
کرت بارو، رئیس بازارهای نفت S&P Global معتقد است رشد شدید عرضه غیراوپک پلاس و کندی رشد تقاضای نفت، اوپک و متحدانش را به کاهش تولید و حمایت از قیمت‌ها سوق داده است. این در حالی است که این تاکتیک ممکن است حفظ نظم و انضباط در میان کشورهای عضو را در سال ۲۰۲۴ دشوار کند، زیرا از دست دادن سهم بازار ادامه دارد و حجم غیراوپک پلاس افزایش می‌یابد. به گفته این تحلیلگر، توانایی اوپک پلاس برای ادامه کاهش تولید داوطلبانه، کلید قیمت‌گذاری نفت خام در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. این گزارش وضعیت مازاد عرضه و در نتیجه افزایش ذخایر را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد، اما در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ مقداری کسری در ذخایر مشاهده می‌شود. در حالت پایه، قیمت نفت احتمالا بالای ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد بود و می‌تواند تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۹۰ دلار در هر بشکه برسد. دن استرویون، رئیس تحقیقات نفتی بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس، در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی ( CNBC) گفته اگر فقط برای یک ماه در تنگه هرمز تنش و آشفتگی وجود داشته باشد، قیمت نفت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که در حال حاضر تجار نفت تا حد زیادی حملات مکرر به کشتی‌ها در دریای سرخ را نادیده گرفته‌اند، اما معتقدند وارد کردن ایران به جنگ به نحوی که عبور کشتی‌های حامل نفت را از تنگه هرمز مختل کند، موجب افزایش قابل توجه قیمت نفت خام خواهد شد.
استرویون گفت که در حال حاضر محموله‌های نفتی می‌توانند از دریای سرخ دور شوند، اما در صورت بسته شدن تنگه هرمز، ترانزیت نفت خام اساساً کند می‌شود و اختلال طولانی مدت در فعالیت تنگه هرمز ممکن است در نهایت به دو برابر شدن قیمت نفت منجر شود.
در حالی که گلدمن ساکس سناریو گسترده شدن دامنه جنگ را بعید می‌داند، باب مک‌نالی از گروه انرژی راپیدان معتقد است که احتمال ۳۰ درصد گسترش درگیری در خاورمیانه به ایران وجود دارد که ممکن است باعث قطع ترانزیت نفت در خلیج فارس شود. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی با اتکا به منابع تجاری و پالایشگاهی از توقف ارسال محموله‌های نفتی ایران به چین خبر داده و گفته است: تهران با این کار به دنبال چانه‌زنی و دریافت قیمتی بالاتر برای نفت خام صادراتی خود به چین است. رویترز این توقف ارسال محموله‌های نفتی را «ناگهانی» خوانده و از قول یک مدیر صنعت نفت آن را «قصور» توصیف کرده است.
ایران تامین‌کننده ۱۰درصد نفت خام چین است. ارزیابی ناظران صنعت نفت در ماه‌های گذشته این بود که صادرات نفت ایران به چین تا حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز بالا رفته که بیشترین مقدار از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رود. به دلیل تحریم‌های آمریکا، چین عملا به تنها خریدار نفت ایران تبدیل شده و ایران هم نفت خام خود را با تخفیف قابل ملاحظه‌ای به پالایشگاه‌های چینی می‌فروخته است. علاوه بر این مشخص نیست دسترسی ایران به درآمد حاصل از فروش نفت به چین چگونه است.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!